Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 552 ggr
[SelmaP]
0

Sår! Hjälp!

Hej, jag har tre honor i en Bur och när jag skulle leka med dem märkte jag ett sår på en av honornas sida! Hon har skadat sig ser det ut som. Det blöder lite där, som om det vore uppskrapat typ. Vad ska jag göra?? är verkligen orolig för att det ska bli infekterat eller något.. borde jag lägga henne någon annanstans under natten? jag vet inte vad jag ska göra! :((

hjälp :(

jossa5
0

Det kanske är bra att hålla henne för sig själv, så att det inte råkar hända något mer. Vet du om dom slagits, eller om hon bara gjort illa sig?

Använd en tops och torka försiktigt med ljummet vatten. Vet inte om man kan använda sårsprit på hamstrar, men någon annan kanske vet.
Men torka rent och se till att såret inte är vått tror jag är det bästa.
Det är nog vad du kan göra ikväll. Ser det illa ut imorrn så kanske du får kontakta veterinären.

Hoppas det går bra! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[SelmaP]
0

1# Tack!

Jo jag tänkte att det kanske är bättre att hålla henne själv faktiskt.

Nej, jag har suttit i samma rum som dem jättelänge nu och inte hört några pip eller något alls. Så något bråk tror jag inte det handlar om .. :/ det är nog att hon gjort sig illa. Ska försöka kolla runt i buren ifall de finns något vasst eller nnågot som hon kanske skadat sig på. :)

Jag ska försöka hitta en hög låda att ha henne i under natten, borde jag lägga in spån?

Tack igen :)

[SelmaP]
0

Nu har jag ordnat en liten låda med spån, mat, en toarulle och rivet papper. Jag tog en tops, blötte ner den med ljummet vatten och duttade lite på hennes sår. Sedan tog jag torrt toalettpapper och duttade så det våta skulle bort. Och nu är hon i lådan. Hon verkar inte må dåligt, gräver för fullt som aldrig förr :)!

Vi får se imorgon. Återkommer :)!

FiffiLiina
0

Det är väl inte bra att ha spån om hon har ett sår? Tänker på att det kan irritera såret.

MVH FiffiLiina

[SelmaP]
0

4# vet inte, annars tar jag bort det :O

någon som är säker o vet??

[Marro98]
0

Du kan sätta henne i en egen bru med en handduk eller river toapapper tror jag ska funka(?) istället för spån. :)

FiffiLiina
0

Jag menade precis samma sak som #6. Det är bättre med en handduk än spån om hon har ett sår.

MVH FiffiLiina

[SelmaP]
0

Nu när jag kom hem kollade jag till henne och det hade blivit mycket bättre! Det var nog inte så farligt ändå :) Men jag är ju inte helt säker, så jag låter henne vara i lådan någon dag till för att försäkra mig. Spånet verkar inte ha irriterat såret. Men jag kan nog ta bort spånet och lägga toapapper istället! :)

En fråga:

Kommer det vara några problem när jag ska sätta ihop henne med de andra tjejerna? :P

Emi&Musse
0

Håller med de andra fixa en egen Bur åt henne med något som inte irriterar såret och låt henne vara i buren ett litet tag så såret blir bättre.

Jag och min guldhamster Musse håller tummarna hon ska bli bra och att det läker fin!!Flört

[SelmaP]
0

9# Mm, allt är fixat som sagt! :)

Tack, det värmde :D<3