Okokta linser?
Kan man verkligen ge okokta linser? För på råttor iFokus sa de att det var väldigt farligt, så jag kokade de och gav till Puff istället.
Men om det inte är farligt kan man ju ha det i fodret? Har sett/läst att folk har det.
Jag brukar göra en "gröt" på quinoa och linser - mums tycker dom här hemma. Men jo jag tror man kan använda okokta liser :)
Okej, men vill ha lite fler svar så jag kan vara säker.. För vill ju inte att Puffelicious ska bli sjuk eller dö bara för att jag gav okokta linser 
Jag undrar jag.. borde dom inte svälla i magen isåfall?
Borde man inte kunna förvälla dem och sen låta dem torka igen? Då borde de väl bli mindre, och på så sätt blir inte hamstern "lurad" att äta för mycket så att det sväller i magen?
Jag funderar nämligen på att torka frysta (tinade) ärtor. De brukar ju bli rätt små. Tänkte då pressa ut dem med en gaffel och låta dem torka till flingor.
#4 Jag har gjort så med ärtor! Fast jag gjorde inte i ugnen utan de stod i mitt rum i en vecka när jag var på semester.. Luktade inte så gott sen :P
tänkte att de skulle se ut som ärtplattor, men det gjorde de inte ;) Bara plattade ärtor
Det spelar väl ingen roll hur de ser ut
Å andra sidan borde det gå lika bra att torka dem hela? Samma sak med frysta majskorn.
Jag tror det räcker att låta dem stå över natten. T.ex. ärtor som ramlar ner på golvet när man äter torkar ju väldigt fort.
Haha nej :P Jag har också torkat genom att trä igenom nål+sytråd och hängt upp de, det har också gått bra :)
Är hemma hos mina föräldrar och hälsar på. De har en frukttork som jag just nu torkar morotsstrimlor och äppelstrimlor i. Imorgon ska det blir mer morötter (för de krympte otroligt mycket) och paprika tänkte jag.
Morötter + paprika + ärtor + majs + äpple + gryndblandning (korn, råg, vete, havre) + lite hackade nötter = en bra matblandning, eller?
Är det ett måste att även ha fröer?
morötter, paprika, ärtor, majs och äpple är godis.
Jag har grynblandning, bovete, hundtorrfoder och kattorrfoder och solrosfrön. Men jag ger honom hans gamla gnagarblandning också, ifall det skulle vart för lite i den nya.
Gå in på råttor iFokus, sedan på "vanliga frågor" och vad de ska äta, del 2. Där finns ett jättebra recept! :) Fast skippa linfrö.
Fast vadå godis? Sånt kan man ju ge dem som färsk mat dagligen. Det är ju samma sak bara att det inte är någon vätska i den torkade 
Äpple kan jag hålla med om, men jag tycker allt det är okej att ha i blandning. Det är ju inte som att det kommer vara så mycket.
Fast egentligen, spelar det någon roll om maten är färsk eller torkad? Det är ju egentligen bara smaken som blir skillnaden, för det försvinner inga vitaminer eller nyttiga ämnen när man torkar mat.
Så jag personligen tror ju inte det är någon skillnad mellan att ge färska eller torkade ärtor/paprika/majs/äpplen/etc. Mer än att det kanske är kul för hamstern med färsk mat för att det är annan konsistens och lite annan smak :)