Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1675 ggr
Emmny
0

Djuraffär !?

Är det många som säljer till djuraffär?? Är det bra eller dåligt att sälja till djuraffär ??

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Hamsterlycka
0

Tänkte du om man har fått bebisar?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[GullibosHoppkaniner]
0

Alltså det är ju bra som uppfödare att sälja till seriösa djuraffärer för att få reklam men man vet aldrig vart dom kommer. Jag skulle inte göra det! :)

Emmny
0

#1 Ja, det gör jag :)

#2 men jag vet en seriös djuraffär som verkligen tar hand om djuren dom har där:) jag har blivit tillfrågad om jag skulle tänka mig att föda upp lite till dom :D

Ha det bra !

[GullibosHoppkaniner]
0

Okej men vet du något om avel? Ingen kritik alls bara en fråga. :) Vad har du för avelsdjur osv det är mycket att tänka på innan har du plats,tid? Har du andvändbara djur? Har du förr upp tidigare? ;)

Emmny
0

isf ska jag föda upp seriöst också !

Ha det bra !

Emmny
0

Alltså jag är en uppfödare, som föder upp till andra uppfödare och privatpersoner! Bara det att jag inte fött upp till djuraffär och jag undrar om det är en bra idee !? :D

Ha det bra !

Frosstis
6

Nej jag tycker inte det är en bra idé. Även om djuren har det bra i affären så kanske de inte har bra i nästa hem.. Vem vet vem som köper? Det är ju bara att gå dit och köpa, de kollar inte om man har tillräckligt med kunskap.

Är man en seriös uppfödare säljer man till privatpersoner och inte djuraffär. :)

Hamsterlycka
2

#6 Det är INTE en bra idé. Du vet ju aldrig vart djuret hamnar efter djuraffärn, eller hur? De kan komma till en som matar den till sin orm.

Emmny
0

Ja, du har i det stora hela rätt men vem har råd med en hamster som orm mat den kostar ju ändå 120 kr ?? En orm äter ju inte bara en heller så det kan bli rätt så dyrt om man ska köpa hamstrar till sin orm hela tiden, eller hur! !

Ha det bra !

gulzebra
3

Bra eller dåligt är väl en tolkningsfråga. Själv ser jag det som dåligt och oseriöst att faktiskt vara villig att riskera att de djur man föder upp hamnar i dåliga händer (ta exempelvis kaninen som eldades upp levande - det är inte en engångsgrej, zoodjur hamnar i fel händer hela tiden!). Föder man upp djur så tar man på sig ett ansvar för djuren också, däribland ett ansvar över att se till att de hamnar i bra hem där de kan leva bra liv, och kan man inte ta det ansvaret så ska man inte föda upp djuren heller. Samtidigt kan jag faktiskt inte få ihop att bry sig i sina uppfödda hamstrar och ändå lämna iväg de till ett ovisst öde där de lika gärna kan köpas för att agera tennisboll åt några uttråkade idioter. Hur går det ihop?

Den bra sidan är väl att djuraffären kan slippa ta in från grossist om de har privata uppfödare att köpa in sina djur från - men med tanke på hur mycket info om ens gener man går miste om när man lämnar till zoo så skulle jag personligen dock inte vilja påstå att det är så mycket bättre än grossister ur en rent genetisk synvinkel. Lämnar man till zoo så kommer man inte ha en aning om hur länge ens avkommor lever, vad de dör av, hur de utvecklas temperamentsmässigt och kroppsligt, om de får någon genetisk sjukdom som man behöver veta för att vidta åtgärder i sina linjer… Så nej, att lämna till zoo är och kan aldrig bli samma sak som att föda upp under seriösa förhållanden i mina ögon. Att lämna till zoo är för mig inte att föda upp, utan att producera varor man skiter i. Det grämer mig att det är så accepterat i hamsterkretsar, för det är inte bra alls.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

#9: Många smådjur går inte att sälja när de blir för gamla då folk vill ha ungar. Blir de för gamla är det inte ovanligt att de då reas ut (bara ordet rea i samband med djur är ju rena rysningen…) eller helt enkelt avlivas och säljs som ormmat.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hamsterlycka
2

#9 Hur som helst, som de andra säger, det är extremt oansvarigt för en hamsteruppfödare att göra på det viset.

Emmny
2

Håller med er efter att ha läst det #10 skrev känns det absolut inte som nån bra idee :( Jag förstår absolut vad du menar och håller med dig till hundra procent !

Ha det bra !

Hamsterlycka
1

Otroligt bra skrivet #10! Blev väldigt berörd och arg över att en person kan göra så. :(

gulzebra
0

#13: Härligt Skrattande

#14: Tacktack :) Jo jag blir det jag med - som blödig har det blivit många omplacerade djur, flertalet vanvårdsfall som köpts på just zoo. Blir man inte anti då så… :P

Frosstis
0

Så du tänker inte sälja till djuraffär? Yes! :D

[Em_I_Am]
1

Svår fråga och det finns nog egentligen inga enkla svar. Fördelen med att sälja till djuraffär är ju som redan nämnts att djuraffären då slipper köpa från grossister.
Men jag har valt att inte sälja till djuraffär av många anledningar. Några av de anledningarna har jag skrivit om i min blogg på min hemsida. Kommentera gärna om ni har lust. 

Det viktigaste för mig som uppfödare är att ha kontakt med köparen, kunna neka de jag inte anser är lämpliga och att köparen kan kontakta mig om något skulle hända. Det finns ju tyvärr sjukdomar och defekter som kan dyka upp. Säljer man via djuraffär kommer ju köparen inte kontakta mig om deras hamstrar skulle bli sjuka eller rent av otrevliga. Då sitter jag kanske och avlar vidare på djur som inte borde avlas på alls.

Sen vill jag att mina hamstrar ska bo i vettiga burar med aktivering. De ska bli pussade på, hälsokollade varje dag och de ska få komma ut och motionera. Sånt erbjuder inte djuraffärer och hur länge hamstrarna sitter där vet man ju inte. Det kan vara dagar, men också månader. Vad gör djuraffären med djur de inte får sålda? Inga köper äldre djur…

Men läs som sagt gärna min blogg om ni känner för det. :)

www.vildvittrans.tk

Roonja
2

Jag säljer inte till vilka som helst. Dock jobbar min mamma på ett zoo. så om det blir bebbar över så får dem åka dit. Där vet jag att dem blir väl omhändertagna och säljs till rätt personer. Jag vet att mamma tar hand om dem bra. Sen har jag även sålt till mina kompisar zoo. För där vet jag också att dem får det bra. :) Sen skulle jag nog aldrig sälja till andra djuraffärer. Ja, i alla fall inte om dem tade vadd, försmå Hjul m.m. Glad Men det är bara hur jag tänker. :)

// flinganshamstrar.weebly.com

Jullanhugo
0

Asså det berors på! Jag orkade inte riktigt läsa allas komentarer, men! Nackdelen med det är att man vet ju som sagt inte vilken hamstern hamnar hos och hur den får det! Fördelen är att man hjälper till att stoppa djuruppfödningar som djuraffärerna köper in hamstrarna från, dvs företag! Har ni liksom sett hur dom har det? Därför kan det vara bra att sälja till bra djuraffärer!

[Jessica_91]
0

Jag är nyfiken på om någon sålt ungar till bra, seriösa djuraffärer med villkoret att man ska ha kontakt med köparna? Alltså att djuraffären först och främst enbart säljer till lämpliga personer men också att köparna måste ha kontakt med uppfödaren och kan vända sig till denne med frågor mm.
Om det ens går att ha en sådan överenskommelse? Det är i alla fall enda gången som jag kan tycka att det är okej att sälja till djuraffär. Dock så kan ju djuren i en djuraffär aldrig få lika mycket omsorg och kontakt som hemma hos en privat uppfödare.
Kanske skulle man kunna göra som så att man annonserar via djuraffären? Säg att en familj kommer till en djuraffär för att köpa en guldhamster, istället för att det finns ungar i butiken så får de av personalen kontaktinformation till en uppfödare och ev. få se bilder på ungarna som är till salu. Och så kan djuraffären få en peng för "reklamen". På så sätt blir det lättare att få sålt ungar eftersom att man når ut till fler människor men behåller samtidigt kontrollen över vem som får och inte får köpa samt har möjlighet att följa upp hamstrarna. Djuraffärerna tjänar väl inget på att sälja djuren i vilket fall, det är tillbehör, burar osv som de tjänar på som jag förstått det.

Man behöver ju för övrigt inte kolla länge på Blocket för att inse att de flesta smådjur som säljs där kommer från djuraffär från början.. Sen finns det så klart fler djuraffärer än privata uppfödare men att någon från början tagit sig tiden att hitta en bra uppfödare tyder ju på ett större engagemang jämfört med om man traskar in i första bästa djuraffär för att köpa sig något djur.
Menar inte att alla som köper djur från djuraffär är oseriösa och ser djuren som leksaker, bara att impulsköp är bra mycket vanligare i djuraffärer.

[Emma--]
0

Eftersom djuraffärer som säljer djur lär finnas kvar ett tag så känns det ju samtidigt bra att det finns dom som säljer till djuraffär som trots allt brytt sig om djuren och avlar på ett bra sätt. Bättre än grossister.

Det negativa är att det går inte att styra över vart djuren hamnar. Vem som helst kan gå in och köpa ett djur på affären.

Zorro_Tiger
2

Värkligen inte! Om jag ska vara ärlig tycker jag det är oansvarigt som uppfödare att lämmna till djuraffär (Ta inte illa upp!).

Om vi säger att det är ett par föräldrar som tänkt attt köpa någon julklapp till sin lilla 5-åriga dotter som hon kan leka lite med, Tror du de går till seriös uppfödare eller till en djuraffär och köper en hamster till sitt barn?

Rekomenderar att du inte lämmnar till djuraffär :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Roonja
2

#22 Jag lämnar som sagt in kanske 1-2 till min mammas zoo, OM det blir någon över, som det oftast inte blir. Och hon tar hand om dem superbra där. Hon kan även se till så de får bra hem som sagt. ^^ Och att de inte hamnar hos en 5 åring, som "leker" med den. :)

#21 Det stämmer faktiskt inte :) De som äger djuraffärerna kan faktiskt säga ifrån om de känner att det inte känns rätt. :)

[Em_I_Am]
1

Jag har tyvärr aldrig varit inne i en djuraffär där jag hört personalen ens fråga om hur djuret kommer oo, vilken kunskap man har om djuret man vill köpa osv. Men säkert finns det såna med. Hoppas jag.

Jag har inte varit med om någon djuraffär som säljer djur med kravet att de ska hålla kontakten med uppfödaren heller. Däremot kan hemmagjorda stamtavlor från uppfödaren följa med och där kan man ju skriva kontaktuppgifter. Men jag känner att jag själv vill informera köparen om att det är viktigt för mig att jag får veta om djuret blir sjukt, avlider osv. Säljs några av mina ungar i en djuraffär kanske de är någon av just dom som får en ärftlig defekt jag verkligen hade behövt få veta. Annars sitter jag ju och avlar helt tokigt.

Ett annat problem är att när djuraffärer hört av sig till mig och velat köpa hamstrar att sälja har de erbjudit mig samma pris de betalar för grossistdjur. Ungefär 40kr per hamster. Eftersom jag vill regga alla ungar går jag i så fall back. Okej, jag avlar inte för pengarnas skull, men ska jag ändå gå back kan de lika gärna få stanna här tills de fått ett hem.

Jag hade nekat djuraffär oavsett om de betalat mer. Men jag blir nästan lite förolämpad av att de vill ge mig, som lägger ner så mycket tid och omsorg på att avla mina hamstrar, samma pris som grossister som skiter i hur djuren blir.

[Emma--]
0

#23 Till en viss gräns ja.
Men för att avgöra hur bra ett hem är brukar ju uppfödare fråga saker. Inget som sker samtidigt som personen kliver in genom dörren. :)

Något som inte blir möjligt i en djuraffär. Så i princip vem som helst kan komma in och köpa ett djur.

Och det ska antagligen vara ganska extrema fall innan djuret inte säljs misstänker jag. Som om någon kommer in och är tydligt drogpåverkad bland annat.

Roonja
1

#24 och #25 Jag skickar självklart med stamtavlorna och köping, där jag bor är en liten stad och de som jobbar på mammas djuraffär känner de flesta som kommer in. De frågar alltid hur hamstern/djuret kommer bo, de skickar med information och skötsel till djuren, och de som kommer från mig får med stamtavlan och email till mig. :) Alla som köpt hamster från mig på zoot har mejlat tillbaka. 1 har till och med tagit 1 kull och skickat bilder och så. Skrattande

Jag vet hur djuraffärer kan vara, därför ger jag bara hamstrar till mammas djuraffär. För där VET jag att de kommer komma till bra hem.

Det är en tjej som nu ska köpa en från Flingans I Am A Stars kull. Hon kom in till zoo och ville ha en hamster. Och då hade inte min mammas zoo några guldar, så mamma sa att hennes dotter(jag) hade en kull då och att hon fick ställa sig i kö. Nu mejlar vi och pratar om kullen och så, hon är superduktig med djur och blev superglad när hamstern hade stamtavla och kom från uppfödare. Skrattande

Sen så vill mammas zoo inte köpa in från grosister. Så därför tar de gärna in från mig. :)

[Em_I_Am]
0

Ja är det så bra Ronja så funkar det ju absolut. Men jag tror tyvärr det är väldigt ovanligt.

Roonja
0

#27 Jag håller med dig, jag har nog bara hört kanske 1 djuraffär som också gör så. Men jag är glad att min mammas djuraffär gör så, (skrev till lite i inlägget över) min mamma vill ju inte köpa in från grossist så de köper gärna in från mig. Skrattande

[Em_I_Am]
0

Ja, hade min mamma haft djuraffär och jag visste att det gick till så hade jag också kunnat tänka mig att göra som du. Än så länge har jag inte haft några problem att få alla ungar sålda vilket är skönt. Men här finns inga såna affärer så därför skulle de få stanna om/när det händer.

[Emma--]
1

Synd det inte finns fler djuraffärer som gör så, även om jag tycker att djur inte bör säljas i affär.

Roonja
0

#30 Det tyckter inte jag heller egentligen. Men eftersom jag vet hur bra de tas om hand så är jag inte orolig alls, jag är där många gånger i veckan också. :)

Sarah!
1

va smart ronja, att kunna göra så :)

Men annars om om man bara säljer till en random så är det inte så bra då man inte har kontroll över vem som köper dem.

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida