Vad är det som händer? Behöver hjälp fort!
Nu börjar min älskling Casper bli gammal, han fyller två den här månaden. Nu är det så att i förrgår när jag hade honom uppe så såg jag hur smal han blivit. Var några dagar sedan jag tog upp honom senast för han ligger och sover nästan hela nätterna till och med. Iaf så såg han jätteliten o svag ut, och sen till det värsta. Det var något med hans svans som inte stod rätt till, den krokade sig, böjde sig uppåt, vicka åt sidan och var helt enkelt inte som den skulle. Det kändes som att den var längre än vanligt men det kanske bara var inbildning, jag är inte säker. Han har gått ner 10 gram och han är sååå slö… Han har alltid varit min snabba lilla agilityhamster… Igår satt han i toan och mamma stoppade ner handen och han högg efter henne och Casper har ALDRIG bitit någon! Han hackar tänder för att sedan helt plötsligt pipa och sen bli tyst och som vanligt igen… Casper som alltid varit så långhårig har jättetunn kort päls nu och hans tassar är kalla jämt… Vad ska jag göra? Är det dags för honom att få komma till hamsterhimlen? Han äter och dricker som han ska och alltid gjort, men det är just allt annat som gör mig orolig :( Hjälp!
NÅGON??
Jag tror det är dags för din vän att att besöka veterinären och få somna in. Ett tecken att se när en hamster har ont osv, är om de biter, de som aldrig biter annars.
Casper är piggare idag och har inte gjort någonting som tyder på att han tänker bitas, han gör ett knorrljud hela tiden nu istället men annars börjar han bete sig normalt. Han springer runt i lagom snabbt tempo och verkar inte vara lika urslig som igår. Jag avvaktar ett tag och ser om han blir sämre. Då får de bli vet
äldre hamstrar kan få sämre hörsel och luktsinne.
de kan även få sämre reaktionsförmåga och blir långsammare ungefär som en 90-årig människa.
när de går ner i vikt känns deras svansar tydligare. man känner ryggslutets kota.
de sover mera och går ner i kroppstemperaturen.
jag brukar ha mina äldre vid en varm plats eller ha en handuk över en bit av buren så de får sova ifred utan att bli störda av rörelser utanför buren.
har en treårig hamster nu som sover mkt, är tunnhårig, som en sengångare i rörelserna,äter hård mat sämre,hör dåligt och ser ngt sämre.
honom ger jag lätttuggad mat som rårivna morötter, grodda solrosfrön, skalade solrosfrön mm.
han blir ibland lite osäker och hackar tänder men slutar direkt när han upptäcker att det bara är jag som är där vid hans Bur och stör honom.
har lagt en flaska med varmt vatten utmed ena bursidan, på utsidan. han blev lite piggare av värmen och har byggt nytt bo på den sida där flaskan ligger.
tycker att så länge din inte visar tecken på att ha ont sköt då om den så den får en bra sista tid med er.
att den bet din mor kan bero på att den ser sämre el inte kände igen hennes doft eller rösten och blev rädd. det var nog en olycka och inte nåt han gjorde med flit.
Jag vet inte, men han kanske är sjuk. Du kan ju alltid höra med veterinären, håller tummarna för Casper! Vad jag förstått så är det vanligt att hamstrar får tunnare päls när dom blir gamla…