Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 761 ggr
emelieringstrom
0

Min Gilbert!

För ca 2 veckor sedan fick jag hem min guldhamster Gilbert, han kommer från en djuraffär där han varit avelshane och inte fått så mycket hantering.

Kan ju säga såhär, att han är VÄLDIGT rädd. Springer iväg så fort han ser mig, vågar inte komma ut förrens jag går bort från honom. Det går inte att hantera honom för han piper och ser väldigt rädd ut. Jag har försökt att ge honom godis från min hand och håller den mycket stilla och väntar tills han går fram, men det gör han inte.

Usch, tycker så synd om honom, men kan tillägga att han har ett bättre liv hemma hos mig med massor med mumsig mat och rolig inredning i buren.

P.S Han är ca 2 år.

[fuzzygirl21]
0

Ge det lite tid så ska du se att han blir tam . tänk dig själv sitta i en liten Bur i en djuraffär med en massa skrikande barn och massa klämmande och kännande och sen komma till ett underbart hem det blir lite förvirrande för honom ge det lite tid så ska du se att det blir bra :D

emelieringstrom
0

Ja då, men det är så svårt att matcha hans tider, han går och lägger sig när jag går upp på morgonen xD

annakarin_li
0

Men lilla plutten! Är väl inte så konstigt att han är rädd när han bott så länge i affären. Måste kännas konstigt för honom att få det så bra som han har det hos dig :). Ge honom tid och försök vara så mycket du kan med honom och prata med honom. Han kommer till dig så småningom. Försök och väck honom på kvällen genom att ordna i buren så kanske du kan vara mer med honom. Hoppas allt löser sig för er båda.

emelieringstrom
0

Kan ju säga med en gång att det inte blivit bättre, utan sämre. Nu skriker han när han ser mig, springer som en galning och försöker gömma sig. VARJE gång. Nu måste jag gömma mig om jag ser att han är ute i buren.

Att städa åt honom är jädrans svårt. Försöker lyfta hela hans hus och lägga i en annan låda men även då skriker han. Försöker ge honom godsaker men det går verkligen inte om han är så rädd…

Lojs
1

Stackars liten! Hoppas det vänder och blir bättre med tiden ändå, det är ju inte så jättelänge han har varit hos dig ändå.

Sorgligt att han varit avelsdjur med det temperamentet. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

annakarin_li
0

Men stackaren! Inte lätt att vara så liten och så rädd. Inte lätt för dig heller! Hoppas verkligen att det blir bättre med tiden för er båda två. Kan tyvärr inte komma på något annat du kan göra än att han får lära känna din lukt och att han får veta att du inte är farlig utan bara vill honom väl (man undrar ju hur han blivit behandlad i djuraffären).

emelieringstrom
0

De berättade för mig när jag tog hand om honom att de hade inte sålt honom pga aggrissivitet . Sedan hade de börjat handskas med honom och han hade blivit tam, och då var han "för gammal" för att säljas, så då fick han gå till avel.

Men sen har han ju bara suttit där, inte haft någon mänsklig kontakt, förutom 1 gång i veckan då buren städades.

Usch, kändes så hemskt. Han kollar på mig med sina stora, rädda svarta ögon och ser helt livrädd ut. Sedan skriker han av panik och springer iväg… :(

annakarin_li
0

Usch! Inte så konstigt att han är rädd om han inte haft mer kontakt med människor. Måste kännas hemskt att se och höra den lilla krabaten så rädd. Om han inte mår bättre kanske det är bättre att han får somna in och få lugn och ro i hamsterhimlen. Hur gammal är skrutten?

emelieringstrom
0

Jag har också funderat på det… Men vill ändå ge honom en chans! De visste inte exakt hur gammal han är, men de gissar på ca 2 år..

annakarin_li
0

Förstår dig. Jag hade också försökt så långt det går . Men hemskt för er båda att han är så hemskt rädd. Skönt ändå att han är så pass gammal. Hoppas verkligen att det löser sig för er!