Barnmat
Jag undrar lite över Barnmat till hamster. Jag vet att hamstrar inte ska ha lök och kryddor, men då hittar jag bara en Barnmat som passar: kyckling med couscous. Har sett på forumet att andra ger spagetti med köttfärssår, lasange och kalops. Kan hamstrar äta det? Enligt burkarna så innehåller de lök…
de kanske inte är så bra att ge om de innehåller lök. jag skulle låta bli det i alla fall. Innan så fanns det ju ett farligt ämne/medel för barn i barnmaten, så se upp så att inte det finns i den sorten du väljer för det kan påverka hamstern negativt.
Mvh
Mig
#1 Tack! Då fortsätter jag att laga mat till henne. Hade tänkt att vara lite lat
.
det är så lite lök att det går bra att ge.
dessutom ska man inte ge Barnmat dagligen, en gång i veckan räcker med en rågad tesked.
nåt mina gillar är frikadeller.
#3 vad skönt! Jag brukar ge 1 gång/vecka. Men å andra sidan så äter inte inte min kräsna fröken fröer i första hand. Här gäller färsk broccoli, blomkål, sallad, majs, grönsaker och hemlagad mat i första hand
. När vi var hos veterinären fick jag höra att jag skulle ge mer varierad mat, vilket inte blir så lätt. Idéerna tar slut till sist. Men det går ingen nöd på denna 190 grams, springiga fröken
.
Jag ger det oftare…vad kan hända om man ger det ofta?
om de får i sej allt för mkt proteiner kan de få sk proteinchock.
det kan visa sej i form av små bubblor på svansen, tassarna el på halsen/hakan.
drar man ner på proteinet då så försvinner bubblorna/blåsorna rätt fort.
sen blir det lätt flugor el annan ohyra i färskmaten. de kan gräva ner maten å man tror de ätit upp och en dag så finns det dussintals med små flyfän i buren.
fröblandningen behöver de bla för att tarmsystemet ska fungera bra.
fröerna innehåller syror,fibrer och oljor som får deras tarmar att fungera bra. främst fibrerna i fröna är viktiga.
Man kan ju laga mat med långsamma kolhydrater.. Min får en del ris, bulgur, potatis, couscous etc med grönsaker.
Visst kan det bli ohyra i buren. Men jag tycker inte att det blir det om man byter mat morgon och kväll samt tömmer "huset" 1 g/dag. Jag har iaf haft turen att slippa det. Hade däremot myggnät över buren i somras när det kom in så mkt getingar, men det var mer för att inte någon skulle ge sig på fröken..
Tjcok kommer han aldrgi någonsin bli…han har max vägt 134 gram =P
det är ju mest om man låter maten ligga några dagar som det kommer flugor. Tar man ut gammal mat varje dag så är det ingen fara.
äter den inte så mycket fröer så kan det vara bra att blanda i det i barnmaten så att de får i sig det. Eller så tar man och ger enbart Barnmat stället och struntar i fröerna och kompleterar med annat som fungerar likvärdigt.
Mvh
Mig
Har aldrig varit med om proteinbubblor/proteinchock på nån av mina hamstrar och jag gav dem ungefär varannan dag.
Gjorde egen "barnmat" genom att koka tex grönsaker, linser, ris, kyckling eller annat kött och sen mixa det.
Bättre att göra eget, då vet man ju exakt hur mycket och vad de får i sig.
// Sofia