Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1512 ggr
Tosselie
1

sjukt ledsen :'(

Är så sjukt ledsen över vad som hände med min guldis plutten för en vecka sen precis nu… Kom hem från skolan för att hitta lilla Plutten 4mån i mitten av buren med ansikted ner på burgolvet, tar upp honom och tror först att han är död för att han ligger så stilla och är liksom "stel". Sen så lägger jag honom ovanpå (med en handuk imellan) en flaska som jag fyllde med ganska varm kranvatten (för han var så kall i kroppen) och då piggnar han till lite och spratlar till lite.. ser även att hans hjärta slog så viste jag iaf att han levde men han var typ avsvimmad skulle man kunna säja, till och med underläppen hängde och han kunde inte änns blinka! Vi ringse till nån vetrinär som sa att det ända vi kunde göra var att avliva honom… Mamma tyckte att det var onödigt (mot min protest) övertalade hon mig att lägga in honom i buren igen. En halvtimme senare tog jag upp honom igen men då verkade han död änn en gång. Då fick han ligga i min säng istället och jag ringde till vetrinären och då fick jag en tid två timmar senare… Den sista halvtimmen innan vi skulle åka till vetrinären började han andas tungtoch precis när jag gick in i bilen hörde jag hur han tog sitt sista andetag… :'( vetrinären lyssnade på hans hjärta men han var död.. Är så ledsen och förvirrad över vad han drabbades av, han var ju bara 4mån! :'( vetrinären viste inte… Någon som har någon aning eller har varit med om något liknande? Hjälp!!

[SelmaP]
0

Han kanske hade ramlat? Har ni en lång Bur? Han kanske klättrade upp och släppte? Hamstrar har ju ingen höjdkänsla. :/

R.I.P <3

Flöffo
0

Beklagar verkligen!Vila ifrid lilla vän!Styrke kramar till dig! <3

//Flöffo

Tosselie
0

#1 jag tänkte också på det men han bode i en DETOLF vitrinskåp utan tak (förutom glasskivor där jag hade lite högre saker) så det högsta han hade var huset som var ca 15cm högt… han låg ca 30cm ifrån huset i buren så har svårt att tro det… fast man vet ju aldrig. :0 #2 tack så mycket!

annakarin_li
0

Så tragiskt för er båda! Skönt ändå att plutten hade dig bredvid sig sista timmarna så han fick känna sig trygg. Ta hand om dig!

Twisted_T
0

#1 De brukar inte dö av höjd om det inte är extremt högt då. Jag har haft hamstrar som rymt från akvarium som är över en meter upp i hyllorna och hoppat rätt ner i golvet. Man förstår inte hur det klarar det. Mina har gjort det några gånger och det har inte varit några problem med de så sätt. Men det är ju helt klart inte bra med höga höjder och det skall undvikas.

#3 Det kan vara så mycket olika. Var han från djuraffär eller uppfödare? Har du hört några konstiga ljud ifrån han innan? Han kan ju ha varit sjuk på något sätt innan.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Tosselie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 ja, det känndes åt minstånde bättre än att han bara hade varit död. <3

#5 han är från djuraffär. Han har inte varit sjuk innan vad jag vet, dock så är han lite skum för han såg ut som en hona i pälsen fast han var en hane (vet att han var det) och ibland kunde han faktiskt bli lite "stel" i kroppen och ligga helt stilla… hände några gånger men jag trodde att det var för att han blev rädd för något… Kanske är ett samband? :(

Tosselie
1

En till bild på Pluttisen… <3

Tosselie
0

Lägger upp några fler bilder <3

Tosselie
0

Denna togs en vecka före han dog, den över två dagar.

Tosselie
0

togs också två dagar innan döden.. Lilla Plutten <3

[Jessica_91]
0

Han kanske fick en stroke? Det kan ju även drabba unga djur. Tänkte på det du skrev om att hans läpp hängde och att han inte kunde blinka.
Beklagar för övrigt sorgen. Aldrig kul när djur går bort, speciellt inte när det händer så plötlsligt. Rynkar på näsan

Tosselie
0

#11 kanske? Viste inte att de kunde få det.. Förvånad Stackarn.. någon annan som vet mer om det?

annakarin_li
0

Vilken liten sötnos! Beklagar verkligen sorgen.

Sarah!
0

vilken underbar hamster!!! Beklgarar verkligen!Gråter

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

91Marran
0

beklagar sorgen, har råkat ut för precis samma sak som du. Vet hur jobbigt de där sista timmarna är, när man är helt hjälplös och hamstern finns mellan levande och död. även att det har gått tre år snart så mår jag fortfarande dåligt över att jag lyckats utsätta hamstern för något sådant. Självklart så är det ju inte ens eget fel att det händer, men jag vill gärna tro det.

styrkekramar i massor

Mvh
Mig

Tosselie
0

#13 #14 #15 Tack så mycket, snälla ni är

Tosselie
0

Vet ni vad det kallas när de ser ut som plutten? (vit med färgat huvud, bläs och färgad bak alltså) funderar lite på en ny hamster och älskar verkligen bläsen, så sött!

Tosselie
0

Finns det några andra färger med bläs föresten, är det vanligt bland uppfödar hamstrar?