Bästa sorten?
Jag har länge funderat på att köpa en dvärghamster! Gäller bara att min pappa accepterar det.
Några frågor:
1. Funkar det om det finns djurallergiker i huset?
2. Är det jobbigt och lätt att tröttna på?
3. Namn förslag?
4. Vad gör man när man reser bort?
5. Måste den alltid lekas med varje dag?
6. Vilken är bästa nybörjarsorten?
Andra tips skulle vara jätteschyst!
- Redigerat 2021-06-06 11:26 av Herveaux
1. det beror på vilken sorts allergi det är.. det kan vara allergi mot spån eller mot själva hamstern. så väldigt svårt att veta! men jag tycker att det oftast går bra iaf.
2. Nej inte speciellt. Beroende på hur mkt hamstrarna stökar ner får du ju städa därefter. Jag städar ur mina burar varannan vecka och tar bort bajs och sånt när jag tycker det behövs. så på det sättet är det ju inte "jobbigt" att ha några. Tröttna på dem? njae. det beror på hur du är som person antar jag. De lever ju inte speciellt länge så jag tycker inte man hinner tröttna direkt :).
3. Namnförslag tycker jag är helt inviduellt. Ta namn DU gillar, inte vad andra gillar tycker jag :).
4. Är det över en helg- sätt in extra mycket grönsaker så håller de sig :). Långsemester får du ju kolla med någon kompis/granne om de kan passa dem.
5. Jag tycker itne man behöver "leka" med den varje dag. Jag brukar köra lite blandat. vissa dagar är de i sin lekhage, andra dagar för de springa runt lite i en springboll. väldigt varierande! men de ska vara ute minst 30 minuter om dagen iaf :). jag brukar ha ute de ett par timmar när jag tittar på teve i samma rum :).
6. Guldhamstrar är ju större att ta i och verkar ha kanske liiiiite mer personlighet? mina små hamstrar har ju visserligen stora personligheter med men de är inte direkt några stooormysare ;). de vill mer vara ute och springa och upptäcka saker!
Men dvärgar är jättemysiga! de mest keligaste (vad jag förstått iaf) är vintervita. sedan kommer campbells. Roborovski vill gärna vara flera stycken i en grupp och är lite mer för att springa runt och busa med varandra än att kela tror jag. Kineser ska vara själva.
Hoppas du tänker på att det är lag att dvärgar är två stycken i samma Bur :). med undantag för kinesiska dvärgar. Guldhamstrar ska ju dock vara ensamma med.
Rekommenderar dig att köpa från uppfödare. dels för att man vet att de inte bär på någon sjukdom och för att man då kan köpa syskon så de inte bråkar med varandra det första dem gör :).
i djuraffärer säljs dem 1 och 1 trots att det är lag på att dem ska vara 2. men väldigt svårt att kombinera två stycken djuraffärshamstrar tror jag.
Lycka till med ditt köp! bara att säga till om du har fler frågor :)!
#1 Tack så mycket!
Varför är det lag på att man måste köpa två? (om du vet
)
Min vän har en dvärghamster, en vintervit, och hon har den ensam (?)
Tack så mycket!
De är flockdjur så de mår bäst av att ha en burkompis.
men eftersom djuraffärer sääljer dem 1 o 1 så skulle jag nog dessvärre HELLRE ha den ensam. men köper jag från uppfödare så skulle jag bara köpa två :). ska även finnas någon sida från jordbruksverket där det står men jag har dessvärre inte länken själv.
djuraffären uppmanar ochså folk att bara köpa en hamster och inte två. Men det tåls att diskuteras.. jag tycker det bästa hade varit om de hade köpt syskon kullar och satt in två syskon i samma Bur. men eftersom de flesta som säljs i djuraffärer är hybrider (korsning mellan vintervit och campbell) så kan de uppta utseendet och färgen efter en art, men uppta beteendet efter den andra. det gör det hela lite svårare isåfall med att ge den en burkamrat som kan ha upptagit färgen och beteendet tvärtom.. tycker jag iaf :).
Gå in på dvärghamster i fokus! där finns det en massa artiklar och tips och sånt mer inriktat till just dvärgar :).
3# Aa, men hur får man tag i uppfödare liksom?
Hmm tänkte bara säga att jo, hamstrar behöver lekas med varje dag. Annars blir de ju ledsna att de inte får komma upp och gosa med sin matte! ♥ Jag har min hamster i rasthagen några timmar varje dag, de kan inte bara få komma ut 30 min från buren/dag. Då är de i buren 23,5 h/dygn! Det är alldeles för mycket, de måste få undersöka.
Nej man tröttnar inte på sina vänner, varför ska man göra det? Det är ett liv vi pratar om.
När du reser bort får du skaffa djurvakt, man kan inte lämna hamstern mer än 2 dagar tycker jag. De behöver kommas upp, byta vatten och få mer mat. Vad som helst kan hända under de dagarna, vattnet kan läckas/vältas ut m.m
Bästa sorten är väl campbells eller vintervita, de är lugnast. Fast campbells får lätt diabetes, vilket är bra att tänka på.
Sedan är det ju 2 st det ska vara, annars får du skaffa guldhamster om du vill ha en. Eller en omplaceringshamster som inte funkar med kompis, fast då brukar de inte vara ungar längre.
Uppfödare ska man köpa från då man inte vet vad man får från en djuraffär, den kan vara sjuk och aggressiv m.m
Sen är det bara att läsa, läsa, läsa på om hamstrar!! De är underbara djur. Ha inte saltsten, mineralsten, kalksten m.m eller vitamindroppar.
Helst inte gnagarblandning för det är onyttigt.
Skicka gärna ett meddelande om du vill ha hjälp med något mer :)
Tack så mycket! #5 !