Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 4282 ggr
Lippuz
0

Kliar sig bakom örat

Hej! Min dvärghamster kille kliar sig bakom örat och det verkar som om han kliar bort sitt hår där. Vad beror det på? Kan det vara för att jag bytte till ett annat "grovare" toalettpapper att ha som bomaterial? Har bytt till Lambi nu funkar det?

Twisted_T
0

Vad har du för bottenströ i buren?

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Lippuz
0

1# jag har spån från en djuraffär. Har alltid köpt där ifrån och det var på senare tid (ca 2 månader) efter att jag haft dvärghanen som han började klia sig…

Twisted_T
0

#2 Kan ta ett tag innan allergier syns.

Min ena hamster var allergisk mot spån, han nös inte eller något sånt.

Han kliade sig hysteriskt mycket och efter ett tag såg vi att håret bakom öronen försvann och han blev röd där. Sen började han klia av på kroppen med så han var lite gles i pälsen på några ställen.

Han fick problem med ögonen med, alltså att ett öga klibbade ihop sig.

Vi bytte till Toa-lätt för att testa och nu mår han jättebra.

Pälsen har växt ut(tar ett tag) och han kliar sig inte alls så mycket.

Men det kan det ju vara en överkänslighet som han fått ganska nyligen och inte hade när han var liten.

Så är det ju med oss människor att det bara kan dyka upp sånt ibland som man inte lagt märke till innan.

Det är ju värt att prova i alla fall, du lär ju märka om han kliar sig mindre.

Kan också ta någon vecka eller så efter att man bytt tills man börjar märka skillnad i kliandet då det fortfarande är kvar spånpartiklar i huden ett tag.

// Linn

Lippuz
0

#3 aha för hans öga klibbade oxå men det är borta nu.. Mm tack!en vad är toa-lätt?

Twisted_T
0

Toa-lätt är pappers pellets som går att köpa i de flesta mataffärer. Så här ser förpackningen ut: http://www.smartson.se/uploadedImages/Articles/Smartson_Test/TOA-Laett.jpg

Den finns i 10l, 20l och på nätet kan man köpa hem en 55l påse med.

// Linn

Lippuz
0

#5 åh tack! Så det är en katt på påsen men det måste stå att det är till smådjur oxå? ska köpa och testa! är det helt 99% säkert att det funkar? om det inte går vad gör jag då? Fast du sa ju att det kan dröja några veckor innan håret växer ut va? :)

Twisted_T
0

#6 Det är en katt på påsen men det är även små bilder på en fågel, smådjur osv. Den passar sig egentligen bättre till smådjur än till katt då den inte suger upp allt kiss och tar bort all lukt när en katt kissar då mängden såklart är mycket mer än för en hamster.

Det står även katt och smådjursströ på påsen (Om man köper 10l eller 20l så ser påsen ut så, köper du en på 55l från nätet så kommer det i en plastsäck).

Det är ju såklart inte helt 100% säkert att det just är allergi eller överkänslighet, men det kan vara.

Därför är det ju bra att testa det först, det var ju problemet för min hamster i alla fall.

Ja det kan ta en tid innan pälsen växer ut, men du ser att rodnaden börjar lägga sig efter en vecka eller så och så ser du att kliandet blir mindre (om det nu är det som är problemet).

Slutar han inte klia sig efter en tid utan det fortsätter så kan det ju såklart vara någonting annat.

// Linn

Lippuz
0

#7 testar toa-lätt nu men jag undrar hur mycket du brukar ha i Buren? Kan du inte lägga upp en bild? :) Och han gillar ju att gräva ska jag ha ett större sandbad eller nåt?

Twisted_T
0

#8 Jag har inte bilder på burarna just nu. Skall ta senare. Men jag har oftast en 10l toa-lätt påse i mina burar. Mina är dock inte några hamstrar som gräver sådär allt för mycket. Men det man kan göra om de älskar att gräva är att du kan ju ha en stor låda med höga kanter och ha mycket Sand i (dvärgar brukar ju älska att gräva). Det går ju också att göra en hörna i buren eller i lekhagen med jord i som de kan gräva i. Det har jag gjort till mina i lekhagen. Det är dock bara min ena hamster som älskar att gräva, de andra två springer hellre i hjulet. Men ta i så mycket toa-lätt som du känner att han behöver. Tyvärr så är ju toa-lätt som underlag inte lika grävvänligt som spån då det inte fluffar till sig osv. Men det är klart att det går att gräva i det ändå. Testa dig fram. se vad som fungerar :)

// Linn

Lippuz
0

Okej hur stor Bur har du då? Och blir det inte väldigt dyrt med att byta 10 liter toa-lätt en gång i veckan eller mer? :)

Twisted_T
0

#10 Jag har akvarium på ca 100l. Städar deras burar var 3e vecka ungefär eftersom de är så stora och blir inte smutsiga innan dess. De har toaletter som byts varje/varranan dag beroende på storleken av toaletten och hur mycket de använt den.

// Linn

Lippuz
0

#11 aha du har guldhamstrar?! :) ska diska ut en smörförpackning Lätt & Lagom och sen ha Sand i den så får han gräva lite. Kanske ska ha nåt större sandbad. Hoppas nu det är spånet han är allergisk mot så de inte är nåt annat kanske allvarligt. Och tack så jätte mycket för all din hjälp! Vad skulle man gjort utan alla forum det finns på internet nu för tiden?!

Twisted_T
0

#12 Yes jag har guldisar :) Varsegod, ja det är bra att forumet finns.

Eftersom du har dvärgar så hade jag nog tagit ett glasspaket eller något sådant med höga kanter och fyllt det med Sand. De älskar ju att gräva och tvätta sig där :)

Skriv gärna hur det går framöver!

// Linn

Lippuz
0

#13 Aw min första hamster var en guldis Mimmi hette hon! Hihi.. Aa tänkte först på det för den är djupare men sen tänkte jag att det kanske inte är så bra eftersom de gnager säkert på glasslådan och det är ju inte bra om de får i sig plast. Så vet inte hur jag ska göra riktigt. För smörlådan är i hårdpapp typ… Jaa det ska jag göra! :) Men förresten ville du lägga ut en bild på din Bur om det går för undrar hur "djupt/tjockt" med toa-lätt du hade.

Twisted_T
0

Oj jag skulle svara dig så glömde jag det helt. Förlåt. Min dator har gått sönder så har tyvärr inga bilder att skicka. Men har ca 5cm toa-lätt strö i burarna. Inga av mina gillar att gräva i ströet direkt så det behövs inte så mycket. Men det är ju helt olika hur hamstrar fungerar. Dvärgar brukar ju älska att gräva. Hur går det med honom nu?

// Linn

Lippuz
0

Det går toppen! Gjort ett stort sandbad som han gillar att tvätta och gräva i. Så han trivs :) Hans päls är som innan, helt fin och så, tack för din hjälp! Det hjälpte verkligen.