Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 5691 ggr
nakuta
1

Planeringsstadiet, men vill ha lite tips ^^

Sitter här hemma och har massa planer och funderingar, men vill ha lite tips och råd, och någon att bolla ideér med Oskyldig

Är mitt uppe i packning och så in för flytt, och har nu börjat tömma förrådet och där stod min gamla Expedit hylla från ikea ( Denna expedit fast i Valnöt)
Kom då i tankar på att eventuellt man kan omvandla den till Hamsterburar om man fixar bakstycke och någon snygg front =)

Varje hyllfack är 33,5*39, och mellan varje hyllfack är där 1,5cm tjock skiva, funderar på att man kanske kan ta bort mellanhyllorna så att 2 fack blir en Bur, då blir burarna ca 0,26 kvm(33,5+33,5+1,5=68,5cm * 39cm) styck, men vet inte riktigt hur jag ska göra och om de blir lagom stora till en Guldhamster eller ej?

Alla tips och råd är välkommna, bara bolla på, vill inte skicka iväg den om jag kan använda den till mina små älsklingar (om de blir lagom med 2 fack per Bur, så blir det 8 burar på den hylla ^^

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Evovva
0

Det beror på om hyllplanen är stabila eller ej.

nakuta
0

#1 Stabila kommer dom vara, kommer även kunna göra dom ytterligare stabila beroende på hur man bygger när man gör bakstycke och luckor osv =)

Amor vincit omnia

Tina
3

Jag skulle inte vilja ha en guldhamster i en sån liten Bur, men det är en väldigt individuell fråga. Kanske kan du få ut mer yta genom att ex göra en hylla till hamstrarna. Sedan beror det även på hur mycket tid hamstrarna får utanför buren, men även om de är ute 2h per dag ska de ändå spendera resterande ca 7-10h de är vakna i sin Bur.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

nakuta
0

#3 Som sagt är ute efter tips och råd, visst kan man göra hylllan i buren, det är ju bara fantasin som stoppar där.

Kan i alla fall få in en hylla i varje Bur på  samma storlek som ett fack, då jag i så fall utnyttjar skiljeväggarna och då blir ett sånt hyllplan 33,5-39 cm då blir ju botten våning ca 0,26kvm och hyllplanet ca 0,13kvm

Amor vincit omnia

Tina
0

#4 Jag tycker det låter jättebra att använda skilljeväggarna som hyllplan. Ska absolut följa bygget om du ska genomföra det, tror det kommer bli jättefint!

nakuta
0

#5 Men tror du de blir "lagom" stora om man lägger till ett hyllplan?
Kommer göra detta om allt går som jag vill, kommer dock ta tid, för vill helst inte ha för mycket nät då jag har några som tugger om att tugga galler oavsett hur mycket man stimulerar de i och utanför burarna, så måste komma på hur man kan göra för att kanske göra ventiler i bakstycke och kanske fixa en front i typ plexiglas och även göra ventil i överkant på fronten?
Som sagt vill ha tips på hur man kan göra, och bolla ideér med någon för att få fram bra lösningar =)

Amor vincit omnia

Tina
0

#6 Med hyllplan tycker jag att man kan ha ensamma guldhamstrar där, jag skulle inte ha honor med kull eller ungar i grupp där. 
Kanske kan du hitta väldigt "fint" för att förhindra tuggande, typ som detta? Om du bara har nät på framsidan lär ju det räcka som ventilation, men om du hellre vill ha plexiglas lär man ju ordna nån annan ventilation.

nakuta
0

#6 Då va det inte en helt du ideé, honor och ungar i grupp kommer få bo i samla och akvarium som jag kommer ha vid de tillfällen Skrattande

Hmm, vart kan man köpa sånt fin nät? Obestämd Har ett ganska finmaskigt, som jag har tilll lock på mina akvarium, men det e inte så finmaskigt så de inte kan komma åt att tugga ifall de vill det Obestämd

Amor vincit omnia

nakuta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här va det jag tänkte, så blir alla burar 39 cm djupa Skrattande

Amor vincit omnia

Tina
0

Hittade bilden i denna tråd, står att det är köpt på Beijer. Det bästa är väl att kolla runt på olika byggvaruhus. Annars kan man väl köpa så finmaskigt man hittar och lägga 2- eller 3dubbelt med nät, men det är lite krångligare.

nakuta
0

Okej, får kika runt och se vad jag hittar, men detta projekt kommer inte startas förrens efter att vi flyttat, kommer annars bli jobbigt att stå med allt mitt i flytten ;)

Men fler tips oc råd angående hur man kan göra och vad man kan göra för olika smarta lösningar på exempel vattenflaska osv Skrattande

Amor vincit omnia

sanso
0

Om det blir svårt att ta bort mellanväggarna kan man ju alltid borra hål som hamstrarna kan gå igenom. Då skulle varje hamster kunna få upp till 4 "rum" om man sätter in hyllplan också. Lycka till med burbygget =)

fannytomen
0

Spännande! Lämnar ett tassavtryck Skrattande

[Izi]
0

En liten undran bara… Hur städas den då? Ska du sätta en liten låda i varje ensilkt fack?

nakuta
0

# 12 Svårt blir det nog inte, man får bara pilla och klura lite =)

#13 Ja, ska faktiskt bli kul att göra detta projekt =)

#14 Som jag gör med mina akvarium, med spade och så tömmer man ner det i en säck, sen torkar man av med en trasa (behövskraftigaare rengöring, så kan man ta en disksvamp lite diskmedel och varmt vatten), kommer ev. lägga våtrums matta på botten för att underlätta städning

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Oj så smart!

Ska du ha nån form av list innanför luckorna då så inte ströt flyger ut? Vad använderman för o täcka baksidan?

Såg när jag sökte på hamster + ikea (tror jag) folk som gjort om de små 4-facks expediterna till burar.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

nakuta
0

#16 Jag har ej bestämt om jag ska a list eller ej, är än bara i planeringsstadiet.
Baksidan kan täckas med olika saker bland annat Plywood, Obs osv, man får bara försöka få der snyggt =)

Amor vincit omnia

fannytomen
0

#15 Men så smart med våtrumsmatta!! Skrattande

Har lite tankar kring att bygga en ny Bur så jag samlar på mig alla smarta tips från ditt bygge! Oskyldig

nakuta
0

#18 Tycker det e bra med våtrumsmatta för så är den ytterligare lite lättare att städa ur Skrattande

Någon som har lite tips på hur man kan göra det så ekonomiskt och snyggt som möjligt?

Amor vincit omnia

nakuta
0

Har nu bestämt att göra det till 4*3 rutor och 1*4 rutors burar istället, har nu tagit bort några skilje väggar 2 av 3 rutors burarna kommer ha 2 rutor på en våning och en ruta på antingen våningen över eller under.

Ska Nu bara fixa bakstycke, och luckor på framsidan (och lägga våtrumsmatta på botten)

kommer förhoppningsvis få möjlighet att göra färdigt den inom någon vecka Skrattande

Än så länge ser det ut så här, (sladden ska döljas bakom bokhyllan sen)

Amor vincit omnia

Frosstis
0

Snyggt! Hur kommer du göra med de små luckorna? Det kommer bli suveränt! Skrattande

juliino
0

Tass Flört

LinneaJohaanson
0

Oj oj oj!! 
Ska följas! Jag har tänkt exakt samma med exakt samma hylla i samm färg! Har hämtat hem en för några veckor sedan så den väntar på att vi ska flytta i höst och efter det så ska jag bygga min så detta är ju jättekul att följa och se hur du gör och hur det blir!Glad

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

nakuta
0

# 21 De små luckorna vet jag inte riktigt än, har inte kommit så långt då jag inte fått hem allt material än Oskyldig

#23 Men så roligt att det är att fler än jag kommit i planerins på just denna hylla Oskyldig bara tyckte Det va så smart då det sparar en hel del plats Skrattande

Amor vincit omnia

LinneaJohaanson
0

Precis min tanke! Vi ska flytta en en 1,5a rätt så stor på 50 kvm men ändå vill man ju stuva undan dom lite så man får s mycket plats som möjlgt och om inte annat blir det mer stilrent och det gillar jag!

Kanske pmar dig sen och bollar lite planer hihi! Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Zaviie
0

Vad ska du ha som baksida på denna? funderar starkt på att göra något liknande ja med :)

Vad ska du ha i de minsta rutorna?

Tror det kommer bli jättehäftigt :D

Zaviie
0

och juste, vart köper du våtrumsmattan? Vad kostar det?

Jag har bara köpt plastmatta (golv) till ett rum en gång och det gick på 2000, det var den minsta biten dom hade (ca 20 kvm)

Adrina
0

#17 Du måste nästan ha en kant så inte spånet (eller vad du nu har för underlag) flyger ur. Jag har ett ombyggt skåp till mina och det är nödvändigt för annars trillar de alltid ut.

nakuta
0

#25 Absolut får du gärna bolla ideer med mig, kan ju jag också behöva =)

#26 Baksida blir nog någon form av plywood eller så Skrattande de 2 små rutorna ska kopplas ihop med de 2 nästminsta rutorna så de blir ca lika stora som de näststörsta Skrattande

Våtrumsmatta räcker ju mes stuv bitar då dedt inte krävs några större mängder så kanske kan kontakta företag som säljer i mindre bitar, eller annonsera om att du gärna köper upp överbliven våtrumsmatta för en billig peng eller något Skrattande

#28 Jo, någon form av kant har vi också kommit fram till nu att det är ett måste då vissa av mina är några riktiga små sprättrumpor Tungan ute

Amor vincit omnia

Linneeea
0

Oj vad snyggt det blir! :)

nakuta
0

Vet någon vart man kan köpa restbitar av våtrumsmatta, och vet någon vart man kan få tag på det "ytskiktet" där sitter på ikea möbler (vet ej om det är faner, eller någon typ av "tejp") Har massa funderingar på hur man kan göra detta så ekonomiskt så möjligt Oskyldig

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Menar du det träfärgade bruna? Isåfall är det laminatskivor (tunna som tusan) som sitter utanpå spånskivor har jag för mig Glad

nakuta
0

#32 ja, det bruna =). Vet du vart man kan köpa?

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Har googlat och närmsta jag kommit är det här:

http://www.mellmine.se/shop/catalog/product_info.php/cPath/115_118/products_id/3282

Lite namn på detta som jag hittat: dc-fix, självhäftande folie, möbellaminat.

Hoppas jag kunde hjälpa lite iaf :P

Adrina
0

#31 Kolla på blocket, om det är sånhär du menar: http://www.blocket.se/kristianstad/Plastmatta_42071147.htm?ca=23_11&w=1

nakuta
0

#34 Tack för hjälpen, år se hur det blir hade ju varit snyggt med en sån på baksidan Skrattande

#35 Ja, ungefär, någon form av plastmatta för Att undvika att kiss (mot all förmodan, å mina är "rumsrena") inte ska tränga in i träet.

Amor vincit omnia

nakuta
0

Nu har jag kommit lite pytte lite längre, har bara några få saker att köpa in, har jobbat mycket den senaste tiden så har inte kommit direkt någonvart, men har nu fått på bakstycke, kommer bilder sen, men kommer kanske dröja någon dag då jag jobbar helgen också =)

Amor vincit omnia

nakuta
1

Idag hoppas jag på att få projekt Bur färdigt, allt är inköpt, och sen är det bara att slå ihop, kommer komma lite bilder ikväll på hur det gått, blir nog inte det super snyggaste, men kommer definitivt fylla sin funktion, har valt ganska höga lister på framsidan för att de ska kunna ha mer bottenströ i burarna, men kommer nog snygga till den mer på utsidan längre fram =)

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Åh jag e såå nyfiken :D Kan du skriva material-lista sen med? ;)

nakuta
0

Ja, kan försöka göra det, men har kostat mer än jag hoppats på Oskyldig

Amor vincit omnia

Nasse.Basse
0

Sätter en tass här :) spännande att följa, håller själv på med en Bur :)

Med vänlig hälsning, Maria

nakuta
0

Lite steg på vägen, men kommer nog inte blir färdig idag, men kommer nog bli fädigt imorgon, allt måste få torka och så innan vi fortsätter =)

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Det där ser ju kanon ut :) Vart köpte du mattan? och vad kostade den? Jag har tre små expediter såna 4facks, som jag ev har planerat att göra tre 2våningsburar av. OSB-skiva bakom?

nakuta
0

Tack så mycket, mattan fick jag av mina svärföräldrar då dom annars skulle kassera den, så den kostade oss inget =/

Bakstycket är gjort av byggplywood, inte vattenbeständigt som vanlig plywood, men med mattan spelade det mindre roll =)
kostar bara hälften så mycket som vanlig plywoo =)

Detta är ett roligt projekt och kommer förhoppningsvis bli ett bra resultat =)

Amor vincit omnia

Sarah!
0

Vilken smart ide! Vet du vad du ska använda dom små luckorna till än? (du kan ha skrivigt det då jag inte orkade läs allt) Annars så kan man väl göra ett hål som blir det som ett litet rum till hamstern, som den kan krypa in i! :) Eller så kan du ju förvara saker där :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

nakuta
0

De små ska med rör kopplas ihop med de 2 näst minsta rutorna Skrattande

Amor vincit omnia

Sarah!
0

Så att som kan gå upp och ner i rören? :)

Såhär om du fattar

Mvh Sarah

nakuta
0

Precis så =) Kommer vara väl räfflade rör så ska bli lätt att klättre i =)

Amor vincit omnia

Sarah!
0

skitsmartSkrattande Älskar iden! Lycka till!

Mvh Sarah

nakuta
0

Tack så mycket, hoppas ju på att mina hamstrar ska uppskatta sina nya burar =)

Amor vincit omnia

[Hamster Älskaren!]
0

Putt :))

nakuta
1

Nu är snart buren klar, bilder kommer om lite drygt 1h tror jag Flört

Amor vincit omnia

nakuta
4

Med luckor stängda, nu är det bara målning på framsidan jag ska göra, men det kommer bli en senare fråga och det bara för att göra den lite mer estetiskt tilltalande Skrattande

Amor vincit omnia

nakuta
3

Med luckorna öppna (inga hamstrar i burarna där, bara fyllt på med spån, deras nya sandbad och deras nya matskålar, så där är mer inredning än på bilderna)

Men nu är det i alla fall klart för denna gången, som skrevs i förra inlägget så är det bara målning kvar, och det kommer bara vara på utsidan (så hamstrarna inte får i sig färgen, för att göra den snyggare i utseendet utåt)

Amor vincit omnia

Zaviie
0

kanoners :) hoppas dem kommer trivas! Vad gick det på?

Nasse.Basse
0

Fint:) jag gjorde också en Bur som blev klar idag! Men när min guldis Nasse var i sin hage rymde han när jag vände ryggen om och nu hittar vi inte han:'(!! Det är på övervåningen så vi tror han trillat ner för trappan, fast vi inte hört något och sen sprungit ut genom dörren:'(… För vi hittar han ingenstans:( hoppas det var ok att jag skrev det här! Men din Bur var jätte fin!:)

Med vänlig hälsning, Maria

nakuta
0

#55 Detta kalaset blev tyvärr mycket dyrare än räknat, vår lokala handlare är inte den billigaste och eftersom vi ej har bil och körkort så blev allt inhandlat här, så kalaset gick på ca 1500kr, så nu blir det inte fler byggen på ett tag Obestämd

#56 tråkigt att din gosse rymt, hoppas ni hittar honom, men kul att du också blev färdig med buren Skrattande

Amor vincit omnia

Zaviie
0

Ojsan då :O d va inte lite. samma med vår lokala.. svindyrt verkligen.  Men å andra sidan 5 burar… det är 300kr buren :)

nakuta
2

#58 Ja, blev ju det, men det va det värt, mina småttingar får större burar och att de tar mycket mindre plats än de jag hade innan Flört

Amor vincit omnia

[Izi]
0

Tjusigt

nakuta
0

#60 Tack så mycket, Diamond bor i buren på andra våning uppifrån och då den till höger Skrattande

Amor vincit omnia

nakuta
0

Efter allt slit så vill inte vitula bo där, hon blev väligt stressad och fick därför flytta in i sitt akvarium igen och bor där och står ovan på hyllan nu, så nu är ena buren tom, men där kommer förhoppningsvis snart en ny invånare Flört

Amor vincit omnia

Magda
0

åh, så snyggt! mina hampisar vill att du kommer hit och bygger till dem FlörtOskyldig

nakuta
0

#63 hahahaha. då får man kanske ta fram verktyg8cirkelsåg är verkligen att rekomendera Flört) och så får ni fixa fram material Tungan ute

Amor vincit omnia

Magda
0

#64 låter bra det :p kanske blir en dyr historia det här *s* eller  man kanske kan muta dig med nått *hmmm* hihi Oskyldig

nakuta
0

#65 Ska det mutas så kommer det nog kosta mer Flört

Amor vincit omnia

Magda
0

#66 ojoj Förvånad låter allvarligt detta…

nakuta
0

#66 hahahahaha, jag har höga krav vi mutorFlört

Amor vincit omnia