Åka bil med hamster. . . . .
I morgon ska vi åka till vår husvagn och vara borta tills på söndag. Boris ska såklart(???) följa med men då det är första gången han ska ut och fara undrar jag lite saker. . . .
Först och främst, vad tycker guldhamstrar om att åka bil? Dotterns kompis mamma sa att man ska absolut inte ha en hamster i bil om det absolut inte är nödvändigt. Är det kanske bättre för Boris att va ensam hemma (givetvis med nån som kan kolla vatten och mat men inget gos) under dessa dagar? Annars undrar jag följande:
Hans Bur ska ju med men den kan han väl inte åka i i bilen. Har en sån transportbur som på bilden som jag antar att man lägger spån, toapapper och lite mat i. Men, min största fråga är: Vi kommer åka på förmiddagen, när det "är sovtid" för honom, likadant när vi åker hem på söndag. Väcker man honom bara då och flyttar över till lilla buren?
Ser själv när jag läser igenom detta inlägg att frågorna verkar lite knäppa men. . . . . . . jag frågar hellre än gör fel då jag fortfarande känner mig väldigt ny på guldhamstrar och inte vill förstöra det jag äntligen lyckats bygga upp med Boris efter vår lite knackiga start
Min hamster får ofta åka bil till och från landet (ca 1 timmes bilfärd). Ibland tar jag henne i resburen och ibland får hon åka i sin vanliga Bur. Hon brukar ofta boa en stund i buren men kommer ganska snabbt till ro och sover sen hela bilresan.
När jag inte vill väcka henne brukar jag ta henne i vanliga buren. Ta bara bort leksaker som kan fara runt samt ställ hus etc så nära burgallret som möjligt (de är ju lite nyfikna på sin utflykt och vill gärna kolla läget en stund. Har tom varit med om att Busan sprang i hjulet under bilresan…). Ett tips är att spänna fast buren/reseburen med bilbälte. Om man måste bromsa in snabbt så far inte buren iväg och hamstern kan inte skada sig. Man måste ändå ha koll på buren hela tiden.
Om du tar honom i transportburen är det viktigt att han har papper etc att boa med samt mat. Lägg även in gurkbitar (utan skal och kärnhus) så får han i sig vätska.
Tror inte att du får något problem att ta med Boris. Som sagt min brukar uppskatta resan med nya lukter och nya platser att utforska
.
Lycka till!
Min hamster sov på bilresan till min pojkvän.. Så jag tror inte det är någon större fara :)
Självklart kan du åka i bilen med din hamster. Hur gör folk när de hämtar/lämnar/köper/åker till veterinären mde sina hamstrar då? :)
Jag åker varje år till Dalarna med min familj, det tar 7 h dit och hamstern följer med. Han sover hela tiden :)
När det är lång bilfärd tycker jag man ska ha buren om den inte är förstor, och plocka bort saker som kan flyga runt om man krockar.
Det går alldeles utmärkt att åka med hamstern i bilen . Som dom andra säger får du inte ha hus eller leksaker som kan flyga runt när ni bromsar eller krockar. Du kan ju ha en vattenflaska i transportburen men om det inte går så måste h*n ändå ha tillgång till vätska då kan det vara bra att ha tex gurka ;)
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Ja jag brukar ha en stor gurkbit för vätska och en matskål med torrfoder. Har alltid huset så att han kan sova, han störs annars om han inte har huset.
Tack snälla för alla svar:) Då blir det husvagnpremiär för Boris i helgen:)
tänk på att drag inte är bra.
ha honom inte nära ac,ns fläktar i bilen.
lägg gärna över handduk över boxen.
lika i husvagnen ha inte buren nära dörren så han ytsätts för drag. är ni osäkra på om han får drag på sej så ha handuken över halva buren så han kan lägga sej där det är skönast,dragfritt.
våra är ofta med oss och det har gått bra.
oftast sover de under resans gång.