Burskompis nu? ca 10 veckor gammal dvärgis
Hej! Min första dvärghamster köpte jag den 18e augusti, då var han cirka 5-6 veckor, och så som djuraffären sa skulle de absolut INTE ha en burskompis, å dum som man är så går man på det tills man läser på.. (dumt å inte läsa först, jag vet)
Så nu är min fråga om ni tror att det går å sätta in en kompis åt honom å eftersom han är zoohamster så kanske man ska köpa en till ifrån zooet så man inte blandar arter? Vet ju inte om han är Hybrid eller vintervit..? Namnet på "arten" i affären var sibirisk dvärghamster.. Så ska jag köpa en Hybrid till eller en renrasig vintervit? Och framförallt, tror ni att det skulle funka nu när han är cirka 10 veckor gammal?
Ska jag isåfall sätta in bäbisen på en gång eller ska jag göra det när han blivit tam med miOCh hur går en iihop sättning till? Hur gör man det på¨bästa sätt? Alla tips motages tacksamt då jag inte vill att han är ensam men vill samtidigt att de ska gå så smidigt som möjligt!
Det jag inte riktigt kan svara på är om du ska köpa någon Hybrid och sånt, det kanske någon annan kan svara på. Däremot kan jag svara på om du ska skaffa en burkompis.
Jo självklart tycker jag att du ska köpa en kompis åt honom!
Men var beredd på att dem kanske börjar bråka.
Tvätta din hamsters Bur, sen lägger du in dem båda i buren så får dem nosa på varandra. Om bråk sker, sära på dem genast, annars kan det gå riktigt illa. Kasta en handduk på dem eller blås på dem. Men sen vet du ju inte vad du ska göra med hamstern som är över, dem kan ju inte vara i samma Bur?! Ja, då ska du ju vara beredd på att ha en reservbur :)
Som du säkert kommer ihåg, så skänker jag bort mina hamstrar. Så om du nu skulle vilja ha en som burkompis till din kan vi tala vidare via pm.
Hoppas det går bra! // Selma
Det är sällan dvärghamstrar från djuraffär fungerar ihop. Om de inte bott tillsammans hela tiden tills nu så tror jag inte att det kommer fungera att ha dem ihop.
En teori som jag har är att dvärghamstrar från djuraffär inte fungerar ihop lika bra som de från uppfödare för att de är hybrider från djuraffären, de beter sig nog annorlunda. Rena vintervita fungerar ihop, rena campbells brukar fungera ihop, men man kan inte ha en campbell och en vintervit ihop eftersom de har olika kroppspråk. En Hybrid har nog också ett rätt konstigt kroppspråk, den kan ju vara mer som en campbell eller mer som en vintervit. Det vet man inte, och det är ju svårt att hitta en Hybrid som är likadan i kropsspråket.
Den här teorin kom jag på nyligen och jag tror att den kan stämma till viss del. Jag vet inte en enda Djuraffärshamster som kunnat bo ttillsammans med en annan hamster, men jag vet flera från uppfödare som är rena i sin art.
Marsvin från djuraffär de är inte sämre flockdjur än de från uppfödare, det är bara dvärghamstrar som är det. För de är hybrider, det är en blandning av två olika djur och då har de konstigt kroppspråk. Vad jag vet så fungerar roborovskis ihop även fast de är från djuraffären, för det är ett djur med samma kroppspråk.
Om jag var du skulle jag inte köpt en till, pga av åldern och för att den är från djuraffären. Mina erfarenheter säger att det inte kommer gå¨.
Mvh Alicia.