Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 810 ggr
Fenix_Chicci
0

hur är det att ha hamstrar?

Jag är jättesugen på att skaffa två dvärghamstrar men det är tyvärr inte mina föräldrar. Jag har redan tre (snart fyra) undulater och två hundar och mina föräldrar vill inte ha smådjur då vi hade marsvin för flera år sedan och de tyckte det var jobbigt att de kissade överallt när de var ute i huset och så när de var ute samt att det blev att lukta runt buren om man inte städade ofta. Och jag var inte så gammal då så det blev mest mamma som tog hand om dem efter ett tag för mina systrar tappade intresset när de blev äldre. Jag sköter undulaterna helt själv och skulle självklart sköta hamstrarna helt själv också. Men är dvärghamstrar lika marsvin och så eller? Blir det mycket extra jobb att skaffa hamstrar tror ni? Jag gick på ett naturbruksgymnasium förra året och fick då upp ögonen för dvärghamstrar då de hade två stycket som var supermysiga. För/nackdelar med att ha hamstrar? Och tips på övertalning?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ilya
0

Eftersom ingen svarat på detta så tänkte jag flika in med mina synpunkter :)

Har haft flera guldisar tidigare och har nu mina första dvärgar sen två dagar tillbaka.

Rent generellt sett är det positiva att det är små djur, både dvärg och guld, och att det därmed är rätt enkelt med plats, dom tar ju inte så mycket plats. Rasthage och sånt kan därmed vara lätt att fixa.

Det är lätt att göra egna leksaker, bara att ta gamla kartonger i olika storlekar, det kan man även ha som rasthage om den är tillräckligt stor, äggpaket, mjölkpaket, tépaket, toarullar osv osv - bara fantasin sätter gränser.

Man kan göra labyrinter med exempelvis gamla vhs filmer eller dylikt.

Det som är kul jämfört med en del marsvin är att hamstrar är väldigt rörliga, jag tycker det är roligare att hålla på med en hamster än ett marsvin. Marsvin är mer för gos.

Dom äter heller inte hö vilket är positivt om man är höallergiker (jag tycker det är allmänt skönt att slippa köpa hö).

Dom är billigare i drift iomed att alla leksaker går att göra hemma, hö behövs ej och en ny stor Bur på IKEA går att få för 149:- (SAMLA lådor).

Lukt kan jag inte säga så mycket om när det gäller dvärgar eftersom jag bara haft mina i två dagar, men mellan guldar kan jag säga att hanarna luktar ingenting men honorna luktar fruuuktansvärt vid brunst som är ca var 4e dag.

Tycker även det KAN vara en fördel med deras korta livslängd på ca 2 år. Finns givetvis en nackdel med det också.

Nackdelen med hamstrar är honornas lukt vid brunst (guld, för dvärg verkar inte lukta något alls oavsett kön)

Även att dom är nattdjur och sover väldigt mycket, det är lite tråkigt tycker jag.