Hur gör ni?
Jag har funderat lite.Om man parar en dvärghamster hona har hon ju säkert en Bur kamrat , hur reagerar hon då?Kan inte hon skada ungarna eller något sånt?Hur gör ni dvärghamster uppfödare?Parar ni bara er hona och så låter ni henne vara med sin Bur kompis och föda ungarna?Eller gör ni så att ni bara har en hona i buren och sen när ungarna föds har ni kvar en hona från kullen som burkamrat?
Kanske lite konstiga frågor men jag är lte dålig på att förklara.
//Flöffo
- Redigerat 2021-06-06 11:27 av Herveaux
Det har jag undrat med!:) hoppas du får svar:)
Med vänlig hälsning, Maria
Båda delar. För det mesta går det utmärkt att ha kompisen kvar, men givetvis får man hålla kolla och vara beredd på att ta ut den som inte har fött ungar om det skulle behövas. De honor jag har haft på det här viset har hjälpt mamman att värma ungarna, hämta mat osv. En hona började till och med producera mjölk så hon hjälpte mamman att dia ungarna.
Men för det mesta kan jag inte köpa två varje gång jag köper honor. Mest för att uppfödaren ofta bara har en kull leveransklara ungar eller en annan kull jag inte anser att jag har nytta av i min avel. Det går ju inte ha flera med precis samma stamtavla om man inte avlar storskaligt. Då har jag provat sätta ihop honan jag köpt med andra honor jag redan har, fungerar inte det får hon sitta själv tills hon får flytta ihop med en hane och sedan sparar jag avkomma som sällskap åt henne.
Okej , tack för svaret! 
//Flöffo
Tack :)
Med vänlig hälsning, Maria