Behöver förslag på lekhage
Nu behöver jag eran hjälp och förslag på hur man kan bygga en stor rasthage till en överaktiv hamster.
Jag har prövat rasthagar som man kan köpa i djuraffär och Busan klättrade över på ca 4 sekunder. Hon har även avverkat ca 8 springbollar sista 6 mån, då hon springer runt i lägenheten i timmar varje kväll. Problemet är nu att hon har som projekt att rymma från bollarna så ofta som möjligt varje kväll (nu när hon lärt sig hur hon ska vrida upp locket). Problemet är att jag kan inte ha en låg rasthage eftersom jag har hittat henne klättrande högt upp på en pedistal…
Är tacksam för alla kreativa förslag från er!
Jag ska "bygga" om en flyttkartong ska lägga massa äggförpackningar, grävhörna mm. Det blir inte jätte stort men kanske ett litet äventyr. Låt fantasis avgöra:)
Med vänlig hälsning, Maria
Jag har en bild på min hemsida, under hemma hos: www.be-bopz.se
#1 Kan prova om en flyttkartong duger för fröken ;) Hon har ett behov av att röra sig på stora ytor och älskar att springa fram och tillbaks.
#2 Det där var en riktigt bra lösning! Har ni byggt den i plywood? Hon har en Bur i dag som är B60xL80xH60, så jag tänkte bygga en ganska stor hage där hon kan springa och hoppa i.
Skickar med en liten bild också på min lilla älskade huligan ;)
Jag använder en SAMLA-låda som lekhage :) funkar utmärkt!
Japp, det är plywood :) Ganska stora.
#4 ska kika på en Samla-låda hur hög den är. Om den är runt 30 cm hög så klättrar lilla fröken ur. Men det var ett mkt bra förslag. Tack!! # 5 Funderar på din lösning. Såg perfekt ut och jag har utrymme för att bygga en i storlek 1,5 m x 2,5 m. Busan är och blir en mkt bortskämd liten fröken ;).
#6 Den är över 40cm hög. Har du inget högt för hamstern att klättra på däri så behöver du inget nät eller liknande över. Men annars är det bra att lägga över någon form av nät/galler.
#3 kan int ungå att fråga om det är vanligt bomull eller hamstervadd igemte sötnosen på bilden :)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#8 Det är egentligen inte bra med varken bomull eller hamstervadd så det spelar inte så stor roll ;) dåligt med både och.
#7 40 cm var en bra höjd. Tyvärr så har jag lärt mig att utbrytar drottningen tog sats och hoppade upp och tog sig över 30 cm.. Ska titta lite närmre på Samla- lådan :) # 8 Det är hamstervadd hon har i reseburen :). Antagligen med en massa gömd mat nerbäddad..
# 10 vad bra :) tyckte verkligen att det såg ut som bommul ^^
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
# 11 Ja den blåa vadden ser nästan ut som bomull på fotona ;). Det är inte optimalt med vadd men de får ligga bekvämt under bilresan iaf ;)
Vi har närmare 60 cm höga kanter på våra hagar, just för att de brukar vara experter på att rymma ;)
Måtten på hagen låter utmärkt ;)
#13 Låter som en bra höjd och plywood har de ju svårt att få fäste och klättra på :). Å de är duktiga på att rymma men som sagt jag har aldrig tidigare haft en så här skicklig och intelligent liten utbrytardrottning. Stort tack för tipset! Blir nog en tur till Byggmax i veckan så hon får en present till helgen :)
Jag har en Ikea hylla som heter Expedit. Den minsta för 199:- Byggde bara ihop ytterkanterna. Funkar toppen till mina rymmare.
#15 Jag har funderat länge på Expedit hyllan. Tyvärr så är den lilla lika stor som hennes Bur (har en expedithylla bredvid buren ;) ). Den större varianten kostade 1000 kr tror jag..
# 17 Jag håller med dig! Det är klart att man kan få till det på ett annat sätt än i buren. Och din ide´är mkt bra! Jag funderade nog mest på en stor lekhage utifrån att min fröken mest vill springa 
#18 Vilken fin lekhörna och liten skrutt du har! Låter som en enkel och bra lösning! Tack för tipset.
Tack ni alla som gett en massa bra ideér och förslag. Ska fundera under dagen hur jag ska göra och återkommer med bild på resultatet 
Jag använder badkaret som hage just nu.Kommer bygga en egen hage eller köpa en snart.Så behöver också tips.
Ps: detta är helt Off-topic men jag rekomenderar ändå inte att ha hamster vadd, även om det bara är i transport buren. 
//Flöffo
# 20 Jag vet att hamstervadd inte är bra
. Problemet är att jag har provat det man "ska ha" som pappersremsor, toapapper etc. Men hon äter upp det och boar inte med det. Jag har även provat att ha toarullar i buren, vilka hon också åt upp. Därför har jag plockat bort allt det som rekommenderas eftersom jag inte tror att hennes mage uppskattar all papp…. Jag har fått använda vadd till henne eftersom det är det enda som hon inte äter upp, utan ligger stilla ovanpå (eller gömmer mat under). Har ni däremot andra förslag som jag kan prova så tar jag tacksamt emot det
.
Jag kör dubbla pallkragar! Har lagt vaxduk i bottnen för att skydda trägolvet. Men jag måste vakta eftersom både Iso och Lucilda är houdinis och tar sig ur allt. Brukar sitta och rätta matteböcker och annat vid sidan om hagarna! Hade papplådor modell större innen, men hampisarna tyckte det var roligare att gnaga sig ut än att leka med alla grejer som fanns… Såklart…
# 22 Bra idé med dubbla pallkragar (då slipper man såga och spika själv
). Jag har ju också en Houdini som tar sig ut överallt, så det går inte och lämna henne någonstans..