Hamster iFokus

Hamster

Etikett: bildtråd
Läst 4864 ggr
gulzebra
4

Det var en gång en skitgris...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla Lytchi fick idag sin efterlängtade grävhörna. Det var en väldigt nöjd tjej som gick från fin liten tjej till skitgris deluxe Tungan ute

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4

Tittut!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
4

Going down

gulzebra
4

Hämta luft :)

gulzebra
2

Skitgris ^^

gulzebra
3

En sista på skitgrisen :)

Cafesinner
0

Haha gud så kul! FUnderat på att göra samma sak men är det inte svårt att hålla dem rena?

Frosstis
0

håhåhå där har hon det allt bra Flört är det jord/torv?

gulzebra
0

#6: Hon behöver bara ruska på sig lite så åker jorden av. Nu ställer ju inte jag ut dock så hon måste inte vara ren heller - men då kan man ju skippa grävhörna en sisådär några dagar innan eller nåt :P

#7: Indeed! Hon är där och gräver för fullt än, drygt en timme har hon hållit igång nu med korta pauser för tvätt och mat bara Skrattande
Det är bara gammal hederlig blomjord :)

[SelmaP]
0

hahaha, vad kul det verkar. ska nog göra samma sak åt min blivande hamster sen ;))!

Kram // Selma.

Frosstis
0

Jag har faktiskt tänkt att ta och spärra av en bit i min Bur och ha bara Sand där :) Pappa ska köpa ram-material snart så då ska jag få lite :)

Jag har så mycket Sand så jag får slösa hur mycket jag vill, haha.

gulzebra
0

#10: Nice! Skrattande Ska fixa avspärrning jag också. Tog ju en kartongbit nu men ska försöka hitta nåt fint rabattstaket, som det i trä de hade på Rusta förra året. Ska försöka inreda hela karet så naturtroget som möjligt så småningom och så ser det ju lite dumt ut med kartong, blir bättre med "stockar" på rad som det de hade på Rusta Tungan ute

Novis10
0

Sicken sötnos! :)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Frosstis
0

#11 Absolut! ;) Jag har dock en samla låda och den är ju inte rak hela vägen så som akvarium, utan den går ju inåt hela vägen. Och jag vill inte att det ska läcka Sand in till toa-lätten, så jag får stå ut och vänta :D Han har dock en väldigt stor låda med massa Sand i som han stojar i :)

gulzebra
0

#13: Spelar väl ingen roll om den är rak :P Själv tog jag en kartongbit på någon cm längre än karets kortsida och klämde fast. Resten sköter jorden och stl-ströet, de håller kartongen på plats. Nu är väl en Samla-låda kanske böjd nertill däremot om det är det du menar? Bara att klippa i rätt form och sätta dit? :)

Frosstis
0

#14 Jodå men jag har ingen sån stor kartong x) Ska vänta på träet och sedan sätta 2 st på varandra så det blir ungefär 10 cm högt så ingen Sand skvätter ut :) (min hamster är ingen grävare alls så jag har bara 2 cm toalätt)

Zaviie
0

Vad kul! Har funderat på detta ett tag :) Har du torkat blomjorden eller lagt i den som den är?

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

gulzebra
0

#15: Blir nog finfint! Skrattande

#16: La i den som den är bara :)

[Marro98]
0

Guud va gulligt! :')

gulzebra
0

Lytchi tackar och bockar Skrattande Får se om det ens är lönt att inreda bättre när jag fått på nätlock (har lite ont om låga prylar och trodde inte att jag skulle hitta hamster så snabbt så jag har inte hunnit handla inredning, därav den tråkiga inredningen hon har för tillfället), hon dissar väl allt för grävhörnan nu. Men då kanske hon blir extra glad när den blivande gräsplanteringen är färdig och hon får en hel gräsmatta nerlyft på grävhörnan åtminstone Skrattande

Cafesinner
0

Kanske ska få tag på lite torv då:D

[octopus]
0

Va fint de blev med dom små blommorna också :)

gulzebra
1

De gjorde sig fint i Lytchis mage också kan jag meddela Skrattande

[Marro98]
0

Jag tror dig Hahahah Flört
Tindra är helt tokig i sånna blommor!

Odette
0

omg vilken lycklig tös du har, hon måst ju va supernöjd!! ;D

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

gulzebra
0

Det är hon! Blir nog till att köra jord eller torv i hela karet sen, hon skulle dö av exstas Skrattande

Anena
0

Det är ju så jag har funderingar på att göra. Kul att se. Skrattande

gulzebra
2

"Vad sa du? Hus? Näe… Jag sover bra här" :)

gulzebra
2

Sötnos :)

HamsterMarie
0

Nejmen vad mysigt, haha. Sånt borde man kanske fixa nån dag. :-)

DeniceP
0

Oh, min Tom hade älskat det där. Men haha, vågar man ha jord till en väääldigt långhårig grabb? xD

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

gulzebra
0

Asch, lite skit har ingen dött av! ;) Skadar ju inte att prova sätta in en jordfylld petbox eller så och testa iaf Skrattande

terrorinAlive
1

men gud så smart :) Men det kan inte komma med någon ohyra med jorden då? Eller är allt sånt lungt? 8)

[SelmaP]
0

32# bra fråga.. o:

gulzebra
1

#32: Det vete sjutton, men med tanke på att ohyra för det mesta brukar vara artspecifikt är nog risken liten. Tror inte risken att jorden kommer från ställen bebodda av vilda hamstrar är så stor :P

Hamsterlycka
0

Vågar inte ha jord till mina långhåriga lurvtussar haha! Tungan ute

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

[SelmaP]
0

Man kan väl ha Sand, (sånt där som hamstrarna har i badet)?

Eller bara spån? Istället för jord :p

gulzebra
0

#36: Spån ger ju inte ens i närheten av samma grävmöjligheter som jord. Sand vete sjutton men det skulle väl förmodligen mest rinna ihop?

[SelmaP]
0

37# ja.. jord får det bli, :) om det inte finns något bättre. x)

[Avarice]
0

Väldigt intresant det här! Ska allt testa att avgränsa en grävavdelning i min lillpojkes lekhage (130 L Samla) och se om han gillar det, vilket jag tror då har gillar att gräva i buren Tungan ute

Frosstis
0

#39 visa gärna hur du gör för jag ska också göra så :D (dock med sand)

[Avarice]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tog den kartong jag hade hemma i form av ett 1,5 L mjölkpaket som jag diskade noga och sedan klippte upp. Jag klippte så att jag använde de bredaste sidorna som väggar till där jorden skall vara, sen stadgade jag kartongen lite genom att tejpa kanterna med silvertejp. Jag fäste även karongen sen i samlan med silvertejpen så att det blev tätt i hörnen. Tog tyvärr inga bilder undertiden jag gjorde detta, blev så exalterad att jag glömde av ^^

Han älskade det! Började gräva som en galning xD

Tog en bild och sen en video på hans upptåg Tungan ute

gulzebra
0

#41: Vilken söt bak Skrattande

Nu får du ju rapportera för hur det funkar smutsmässigt också förresten! ;) Min tös kan ju inte direkt representera långhår, hon må vara lh men hon är ju just en tös också Tungan ute

[SelmaP]
0

41# Gud vad söt! :)

I vilka affärer finns jord att köpa? :)

[Avarice]
0

#42 & 43

Haha, han tackar så mycket för komplimangen ;)

Än så länge så verkar han inte så farligt smutsig när han kommer upp, han gräver en stund och sen kommer han upp och tvättar sig, springer lite i sitt tefat och sen ner i jorden igen :P

MaaariaS
0

Så himla sött,Kyss Jag ska nog skaffa mej en ny guld snart.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Avarice]
0

Småförpackningar finns på ICA, annars finns det alltid i blomsteraffärer :)

[Avarice]
0

Kan uppdatera om att det fastnar en hel smått i pälsen, men efter att jag borstat honom så är det mesta borta, resten är jag övertygad om att han själv tvättar bort resten när han ligger inne i sitt bo igen :P

[SelmaP]
0

46# Tack för svar. Ja, vad dum jag är. I en blomsteraffär måste det väl finnas. Hihi :)

[Avarice]
1

Han var nere och grävde runt en stund igen och denna gången lät jag honom tvätta bort allt helt själv, utan att jag borstade honom. Så här såg han ut efter ca 2-3 minuters tvätt:

gulzebra
1

Inte så farligt då alltså Skrattande

[Avarice]
1

Nej precis :D Tack så mkt för idén!

Alice98
1

Gud vad kul för henne! Skrattande Kanske ska ge mina hamstrar ett sånt paradis också… Tungan ute

Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,

www.alihams.weebly.com

Frosstis
1

åh tack för idén, jag ska faktiskt testa på imorgon :D Dock är han ingen grävare men kanske han blir? Haha!

Mice
1

#28 Gaah vaad söt hon äär.

gulzebra
3

Lytchi tackar och bockar Skrattande

UlrikaD
6

Tycker ni ska hyra ut de där små rackarna till folk som vill plantera om sina blommor. Det där måste ju vara ett mycket roligare sätt att gräva ur blomkrukor på:)

Frosstis
1

#56 haha it made my day! Skrattande

Cafesinner
1

Jag är lite för trött för att läsa igenom hela tråden (A) eh…*host*

Är torv eller jord bäst och var köps det? Odal?

[Avarice]
0

Igår när jag skulle släppa ut lillkillen i lekhagen så hade det blivit mögel på jorden o.O Han hade inte använt den på kanske en vecka men jag har aldrig varit med om att jord möglat innan, kan det ha varit att jag har locket på när den inte används?

Funderar nu på att ha ett annat grävmaterial, kanske Sand? Men i så fall vilken Sand? Det måste vara rätt billigt ;)

gulzebra
0

Enda gången jag varit med om att jord möglat har varit när det funnits mat och varit hög luftfuktighet (hade afrikanska jättelandsnäckor förr, maten möglade skitsnabbt ibland). Stänger du locket så har ju fukten ingenstans att ta vägen så luftfuktigheten prickar du väl in, men maten däremot? Kan han ha lagt något smarrigt i jorden?

Frosstis
1

#59 sandlådesand från bauhaus 40 kr för 20 kg :) Har jag.

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Men åhhh, vad lycklig den måste vara :)

[Avarice]
0

Ingen aning vad han lagt i xD

Jag behöver kunna lägga på locket för att förvara lådan i garderoben (bor litet) så borde kanske köra med Sand istället.

gulzebra
0

Nackdelen med Sand som jag ser det är att de inte kan gräva gångar, sanden sjunker ju ihop. Okej om det uppskattas men… Nä, jag förstår bara inte och lär nog aldrig göra det :P

Cafesinner
0

Yuki gräver inte så mycket i sin jord. Provade at hälla Sand i lådan iställt och då gräver han. Knäppt eftersom det borde vara sämre xD

gulzebra
0

Ja precis! Iofs är ju hamstrar inte de skarpaste knivarna i lådan alla gånger heller… :P

Sandblandad jord kanske vore något iofs. Mer sandigt men utan att det åker ihop lika mycket, typ?

Cafesinner
0

har också tänkt på det…

Sarah!
0

smart! vilka söta bilder, hahaKyss

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Nilla_93
0

testade göra en grävhörna här med i en liten låda hadde jord hemma. ingen av dvärgisarna ville röra jorden SMUTSIIIGT och gör en grimas + att det inte smakar gott…  Min nya guldis ÄÄÄÄLSKAR JOORD + att de finns lite rot klimpar och andra saker i den jorden som jag har.. nam nam