Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1224 ggr
Frosstis
0

Diarée

Jag tror att Puff har diaree. Hans bajs är ljusbrunt och ganska löst, och det luktar JÄTTEilla.. Rynkar på näsan Är jätteorolig, vad är det med honom? Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Hörde honom pipa/nysa lite förut, så jag gav honom lite varmare/ljummet vatten med vitaminer.. Och massa papper.

Så diaree.. Är jätteorolig, vill inte förlora honom nu Gråter

Frosstis
0

Ingen som vet? :(

Slugawoo
1

ge honom inga grönsaker eller liknande i ett par dagar nu utan bara vanligt Foder och se till att han har gott om vatten. om det inte försvinner inom 2 dagar borde du kontakta veterinär

goldenhamsters
0

Att hamstrar får diarré beror troligtsvis på snabbt foerbyte, eller att du gett honom något som han inte är van vid.

Jag vet att på marsvin så är diarré livfarligt, det betyder att de troligen dör inom ett par dagar. Men jag vet inte riktigt med hamstrar, det beror väl på vad som startat diarrén, om det är t.ex. njurarna som börjat lägga av så är det farligt. Puff är ju rätt gammal, så det är ju inte bra att han fått diarré.

Det som hjälper mot diarré är critical care, även hamstrar kan äta det. Går att köpa i alla veterinärkliniker tror jag, det är ett pulver som tjockar upp avföringen, det är som hö och vitaminer i pulverform. Om du köper det så blanda lite pulver med lite vatten och rulla små bollar och lägg ner i hans Bur och låt honom äta dem själv. Om han inte äter dem, så kan man ju tvångsmata med spruta, men jag tror inte det är att rekommendera på så små djur som hamstrar.

Som tidigare skrivit, ta bort alla grönsaker, ha bara hans torrfoder i buren och vatten. På marsvin vet jag att det finns folk som doppat gurka i potatismjöl och gett, potatismjöl tjockar ju också upp avföringen. Men det tycker jag känns som ett experimentera lite på egen hand, så jag själv skulle nog inte våga göra det. Ring en veterinär, man brukar få bra råd.

Mvh Alicia.

Frosstis
0

Tack för svar!

Nasse.Basse
2

Hur gick det?

Med vänlig hälsning, Maria

Frosstis
0

Det har blivit bättre, faktiskt. Jag kan nästan inte hitta några lösa pluttar alls längre, bara en typ.. Så det har blivit bra nu, känns bra.

Fast han är fortfarande smutsig i rumpan, har försökt tvätta flera gånger men det går verkligen inte bort :/ Men han kissar (!!) och bajsar som han ska, så..

Nasse.Basse
0

Ok va bra:)

Med vänlig hälsning, Maria