En riktig tröttis. . . .
Min lille Boris är allt en riktig tröttmössa. Vaknar helst inte förens kl 22 på kvällen. Visst händer det att han kommer upp och kissar eller hämtar mat men lek är det inte tal om tidigare. Han är väldigt tydlig i sitt beteende när det gäller att komma upp för att vara vaken eller något annat så man vet iallafall vad som gäller.
Min undran nu är om det går att vänja honom att vakna för lek lite tidigare på kvällen och hur ska jag då bära mig åt? "Får" man plocka upp honom ur boet, vaken då alltså, givetvis inte annars. För eftersom jag själv är en riktig tröttis blir kvällarna så långa om vi ska börja leka kl 22 och sen gärna hålla på minst en timma. . . . Jag vet att hamstrar är ett nattdjur och så men dotterns kompis hamster är van vid att vakna runt kl 17 då dom kommer hem från skola/jobb. Det behöver inte vara så tidigt men ändå lite tidigare än kl 22.
Rörigt inlägg men jag tror ni hänger med ändå=)
/Ankie
Om du prasslar lite i spånet/maten och hamstern själv kommer fram så kan du ta upp den (: Mina är vakna korta perioder hela dagen, eftersom dom lärt sig vilken tid jag sätter i hjulet, tar ut dom och ger mat (:
Så det går utmärkt att vänja dom vid att vara uppe tidigare, bara man inte väcker hamstern jätteofta och jättetvärt.
//Jessie
Ja, som #1 säger så kan du börja prassla i spånet (eller maten ;)) så brukar en nos sticka fram och vara nyfiken. Se till att få ut henne ur boet, sen kan du ta upp henne :) Jag brukar ta upp min hamster direkt när han fått gå på toa (vill inte att han ska kissa på mig :P) och sen ligger han i min famn och så får han vakna till lite :)
Han är snart två år men vaknar inte bestämd tid, men runt 17-20 :) Jag brukar väcka honom vid 18 tiden (inte längre, han börjar bli gammal och vill inte störa för mycket) och han har äntligen börjat bli lite van vid att gå upp runt den tiden :) Så fixa maten, lägg in Färskmat, byt i toan, har han inte kommit upp då så kan du prassla i spånet :)
Om min gubbe är riktigt envis en dag och inte vill komma ut, så lyfter jag på huset. (försäkrar mig om att han är vaken först så jag inte väcker honom helt plötsligt! För jag rensar alltid i huset så jag ser inget fel att ta upp huset då)
Tack för era svar=)
Jodå, Boris vaknar om jag prasslar eller håller på, det är bara det att han inte är så intresserad av att komma upp då. Han kan komma upp och kissa och äta men sen piper han in i boet igen. Innan han kommer upp för att vara vaken tvättar han sig ALLTID, då vet man vad som gäller. Bör väl tillägga att han bara är 10 veckor och varit hos mig halva den tiden. Vi fick en lite knacklig start så han är inte helt handtam än. Han kommer till mig om han får klättra över burkanten men vill helst inte lyftas direkt ur buren. Det gör ju att han behöver vara ganska så vaken för att komma upp.
Jag kanske helt enkelt får ge det lite mer tid=)
Det artar sig, igår var klockan bara 20.45 när Boris bestämde sig för att vakna=)