Hjälp Ungar ur boet!?
Mina hamster bebbar är idag 11dagar och dom traskar ur boet hela tiden. Mamma vildvittra tar inte in dom i boet igen och igår fanna jag två ligga i ett hörn kalla, lyfte in dom i boet igen där Vildvittra låg och diade.
Imorse låg flera ungar utspridda i buren medans Vildvittra diade några. Ungarna ta sig inte till boet igen och Vittra hämtar dom inte så dom ligger och blir kalla.
Vad ska jg göra?
Kan jag lägga boet i en plast låda?
Lade dom i en plast bytta med lite högre kanter och nu bäddar vittra där. Hoppas att det löser problemet.
Har hört att man inte ska ha plasthus till hamstrar eftersom att det inte andas!
Jag vet inte hur du ska göra, hoppas någon har ett bättre svar. Men lycka till! :)))
Det är inget plast hus jag hart uten en plast bytta som är öppen.
4# Ojjj, ursäkta mig! Jag läste nog för snabbt. Haha :P
Det är ingen fara även om de är blinda så har de ett mycket avanserat luktsinne och de hittar lätt tillbaka till sin mamma för att dricka mjölk…Det är faktist vid denna ålder de gärna går på lite äventyr utanför boet och även går och kissar i kisshörnet/toaletten…De hittar nog tillbaka själv till mamman. Orolig får man bli om bebisarna skulle vara 3-4 dagar om de hamnar utanför boet och mamman inte skulle plocka upp dem! Men vid 11 dagar så kan de gå och ta sig fram utan problem även om de fortfarande är blinda. De hör bra och deras luktsinne är fenomenal så de hittar lätt tillbaka till boet och sin mamma.
När ungarna är 14 dagar börjar de öppna ögonen. Vissa av dem kan ha ögonen öppna redan när de är 14 dagar gammla för vissa kan det ta tills de är 15-16 dagar gammla innan de öppnat ögonen…
Så ingen panik, du kan vara lugn…de hittar nog tillbaka till sin mamma fast de inte har öppnat ögonen ännu! 
Jag skulle råda dig att inte böka runt alltför mycket, det kan både förvirra ungarna samt mamman och mamman kan bli oroligt och i värsta fall överge ungarna (Inte dia dem)
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#8 Tack så mycket för all hjälp Amun-Ra! Flera ungar har varit ute och nu har Vittra iallafall lyft in dom igen. :)
#9 Det var så lite så! Låter bra! Vittra låter som en förstånding och bra mamma! Så du har defenitivt inget att oroa dig för! 
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/