Nya familjemedlemmar
Om ca 1-2 veckor får jag hem två nya familjemedlemmar, två små degu-pojkar :)
Jag har länge varit sugen på att skaffa degus, men har varken haft plats eller tid eftersom jag har haft så många guldhamstrar. Men eftersom jag blev tvungen att avliva dessa pga papova så blev det helt plötsligt jättetomt och tyst i rummet… Jag bestämde mig ganska snabbt för att skaffa degus då det är något jag funderat på länge.
Det kanske låter känslokallt, men så är verkligen inte fallet. Jag saknar mina små pälsbollar otroligt mycket, och det gör ont i själen varje gång jag går in i hamsterrummet och det är alldeles tomt och stilla. Något som är lite jobbigt är att jag vissa kvällar inbillar mig att jag hör dem..
Men eftersom jag inte vågar ta in några nya guldhamstrar det närmsta året, samt att jag precis påbörjat en 3årig högskoleutbildning så har jag heller inte tid att starta upp min uppfödning de närmsta åren.. Så det ligger på is ett tag. Sen måste man erkänna att man tappar suget när man blir drabbad på detta viset.. Men jag hoppas glöden kommer tillbaka så småning om.
Dessa degus kommer enbart vara som sällskap, och jag tvivlar inte en sekund på att de kommer lysa upp min vardag :) Ser verkligen fram emot det.
Om ett par dagar börjar mitt "sommarlov" och då är det dags för burbygge. Har gjort en liten ritning på hur jag vill att buren ska se ut när den är färdig. Blir en riktig lyxlya! Bifogar en bild på min snygga ritning :P
// Sofia
Åh vad kul med degus!! :D
Jag har sett degus en gång på djuraffären och det var verkligen intressant att kolla på dom! :)
Åh, degusarna kommer säkert älska buren! Såg rolig och lyxig ut =)
Jag är uppfödare av Rysk vintervit dvärghamster,
Vad roligt! Jag har alltid tyckt att degus är underbara djur! Har länge velat köpa degus men desvärre är jag hö allergiker så jag får klara mig utan. :( Jag beklagar verkligen angående hamstrarna! Det är bra att du skaffar andra djur när saknaden är så enorm. Det kommer förhoppningsvis få dig att tänka på än hamstrarna. Vilket slott dom kommer få bo i! Du kan vell visa bilder på hur burbygget går senare? Skulle vara väldigt intressant. Det är något speciellt med hemmabyggda burar. Mysigare på något sätt. Skulle vara bra om man kunde bygga själv. råttorna skulle älska en hemmabyggd Bur istället för min fula och köpta gallerbur. Lycka till med pojkarna! Då måste visa bilder på dom senare. Degus är så söta! Hoppas mitt inlägg inte blev för snurrigt och går att förstå. Måste skylla på att jag inte sovit något vidare förra veckan. :)
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Tack allihopa :) Självklart kommer bilder på resultatet, och på de små pojkarna :)
// Sofia
Vad roligt Sofia, jag längtar jag med på att se resultatet senare. :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Roligt :) dom är ju hur söta som helst
Åh, vad roligt!
Degus är ju så fina! 
Jag förstår dig till fullo, jag känner igen mig i det du skriver. Enda skillnaden är väl att jag funderar på att skaffa ett annat djurslag än degu- och att jag dessutom har kvar alla hamstrarna. Men de blir ju färre med åren så då tycker jag att jag kan få ha något vid sidan om 
Fint bygge du gör till dem, det blir nog bra de där :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tack Monica! Känns skönt att nån i samma sits förstår. För samtidigt har man ju lite dåligt samvete, men det gör riktigt ont att vara utan djur också.
Ja det blir nog fint när det är klart, bygger för fullt här hemma :)
// Sofia
Vad fint det blir! :D
Åh gud så fint! de kommer verkligen trivas! :D Är det ett skåp du bygger från som grund eller har du gjort allting själv? :) Riktigt lyx för de! :D
Och än en gång, beklagar ♥
#12 Tack!
#13 Tackar :) Det är en bokhylla från Ikea (IVAR heter den) Det är det enda som jag inte har gjort. Skivorna på sidan och baksidan har jag satt dit. Hyllplanen är såklart köpta, men jag sågar till dem, med hål och så, som jag vill ha dem :)
// Sofia
#14 jaha okej, smart! :)
riktigt snyggt 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
Tack! :)
// Sofia
Jag tror dom kommer stormtrivas där, 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Gud vad häftigt! jag är sjukt imponerad, hade aldrig lyckats med något liknande!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack så mycket :) Ska bli kul att se dem utforska allt :)
Nästa helg hämtar jag dem!
// Sofia
Blev ju jättebra :)
Vilken fin Bur! De kommer nog att trivas :)
Längtar efter att få se bilder på sötpojkarna :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Ni får gärna komma med tips på namn :)
// Sofia
Har jättemånga namntips, men det beror ju lite på vad man gillar för namn, själv gillar jag lite ovanliga namn men ett tips är att gå in på http://www.name-meanings.com/ och klicka på en bokstav däruppe så kommer det upp massor utav namn från alla olika länder som börjar med den bokstaven. Har döpt två av mina djur därifrån, Florita (min ena katthona) och Belisma (min ena kanin). Men sen finns det ju folk som gillar de lite vanligare namnen; Plopp, Skrutt, Piff, Puff 
Om man inte vet hur namnet uttalas så brukar jag hitta på ett fint uttal som passar, haha 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Åh guuuud så fint! Älskar natur-inspirationen! :D Hjulet gillar jag iockså vääldigt mkt och huset på översta vågen och stegarna och.. allt! ;)
De komemr stormtrivas :D Du har verkligen gjort ett riktigt välgjort och bra arbete :3
#28 Ja jag har varit där inne och kikat lite, finns hur mycket som helst! Ett tag var jag inne på vanliga svenska namn.. Men tror jag vill ha nåt lite mer ovanligt :) Tack för tipset!
#29 Tack så mycket :)
// Sofia
# Knojf och Diggls tycker jag dom ska heta xD
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ralf och Egon? :P (Från Björn Rosenstöms låt ;))
~ Kram Nadja ♥
Häftigt, de kommer nog stortrivas :)
Espen, Edgar, Odd, Nikolai, Leon, Noa/Noak, Mikkel.
Väldigt udda namn.
Ett är danskt, två/tre stycken ovanligare svenska och resten norska.
Tacl för namntipsen :D Sjukt svårt att bestämma mig, men kommer nog inte välja nåt förrän jag fått hem dem och sett vad de har för personligheter. Men alltid bra att ha lite att välja mellan :)
// Sofia
Nu är vi på väg hem efter att ha hämtat de små. Så söta så jag bara dör! Ska bli så kul att se dem utforska nya buren :)
// Sofia
#37 Skoj!! 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#37 Vad kul! :D Ska bli kul att se kort på dom :)
Vad roligt! Ska bli kul att se bilder på dem sen! 
Här kommer en bild på lillebrorsan som är mest framåt och nyfiken.
Tittut! Storebrorsan tycker det är lite läskigt och tar det lite lugnt.
Båda bröderna är ialla fall i full gång att utforska den nya buren. De tar sig fram lite klumpigt, men snart har de nog fått in "snitsen" på att ta sig mellan våningsplanen :)
Har fortfarande inte kommit på några namn. Tänkte bekanta mig med dem lite först.
// Sofia
#41 Jag döör! Så söt, och med den lilla pannfläcken. 
#41 Åh, vad gullig! :D
Neeej vad söt! :33
~ Kram Nadja ♥
Är detta ditt "officiella" forum för dom? :)
http://degus.ifokus.se/discussions/4fcc62d4d4ebea1002001c08-marshall-peavey?discussions-1
Haha tack :) De är helt bedårande charmiga båda två, och det är så kul och se hur mycket de har utvecklats sen jag hämtade dem i går.
De är döpta nu också. Marshall och Peavey (uttalas Piivii).
Marshall är storebror och Peavey lillebror.
Peavey är mer framåt och nyfiken än Marshall, men det ger med sig mer och mer. Båda kommer fram och hämtar godis ur handen, men bara Peavey vågar kliva upp i handen.
Jag är så glad att de äntligen flyttat in! De verkar trivas kanonbra i buren, och de har redan fått in smidigheten med att ta sig fram mellan våningsplanen så det är riktigt roligt att titta på hur snabba de är :)
Här kommer några bilder på dem. Peavey är han med vit fläck i pannan. Han är även vit tippning på nästan hela ryggen.
Marshall på första bilden, mumsar på en pressad ärta!
// Sofia
Åh, dom är så fina!
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Nämen gullisar!
Hahah, åh sååå söta så det inte är sant! 
Så fina killar
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Tack! Riktiga charmknuttar är de :)
// Sofia
Mini känguru'sar ! ^^
_
Lite nya bilder idag igen ;)

// Sofia
Ååh, vad söta!
//Anna :)
# 59 Näst sista bilden, så söt.
Hur är degus till sättet? Har bara sett degus en gång och det var på djuraffären. Dom tyckte om att skutta runt och leka! 
Är degus gosiga och sociala?
De är otroligt sociala och nyfikna! Jag hämtade mina i söndags, har alltså inte haft dem i en vecka ens.
Första dagen var de väldigt försiktiga, och ville inte alls komma fram och hälsa.
Idag så kommer båda framskuttandes när jag öppnar buren och kliver upp i handen utan problem (om jag har godis dvs
)
De är också väldigt lättlärda. Första dagarna satt jag alltid på golvet med nedersta nätluckan öppen när jag pratade med dem och gav dem godis. Så varje gång jag kommer till buren, så hoppar de ner till nedervåningen och sitter och väntar på att jag ska ge dem något gott.
Såklart handlar det om tålamod och tid. Som med alla andra djur gäller det att låta djuren anpassa sig. Jag har inte tvingat dem till nånting, utan har bara suttit med handen i buren någon timme varje dag och låtit dem komma till mig. Det får ta sin tid helt enkelt :)
// Sofia
#65 Degus låter spännande! 
Men när man rastar dom, ska man låta dom skutta runt och leka i ett helt rum, eller hur gör du när du rastar dom? 
#66 Vi har inte kommit så nära varandra ännu att jag vågar ta dem utanför buren. Dock är min Bur väldigt stor(H:170cm B:80cm D:50cm och det är nästan 4 våningar), och de har inte visat några tecken på att de är understimulerade. Än sålänge är buren väldigt ny för dem och de har fullt upp med att göra sig hemmastadda.
Sen när de är tama nog att hanteras ordentligt så kommer jag nog att släppa dem på golvet så de får springa. Men jag kommer nog framför allt att aktivera dem med hjärngympa tex lära dem lite tricks osv :)
// Sofia
#67 Okej. :) Lycka till! Visa gärna en video sen när dom har lärt sig nåt trick! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en liten filmsnutt på gottegrisarna ;)
// Sofia
Åh så söta 
Sötingar ;)
_
söööta som socker! 
Mina underbara små älsklingar!
Gud så mysiga de är! De hoppar upp på mina axlar så fort jag öppnar buren, och den ena vill gärna krypa in under håret i nacken samt hoppa upp och sitta mitt på huvudet, tokstollen 
// Sofia
Så söta de är. Hjärtat klappar nog lite fortare för Peavey med sin lilla vita fläck i pannan. Det är något jag brukar falla för, oavsett vad det är för djur.
Du verkar ha fått dom så mysiga. Roligt att se att de kan vara ute och springa.
De jag såg(2 st.) var lite stirriga. Nu var de i en djuraffär, så jag vet inte var de kom ifrån. De hade en jättestor Bur, från golv till tak och och personalen höll på med dom varje dag. Men de var tydligen inte riktigt trygga med människor.
Så fina dom är! och vad goa de verkar vara
Idag har vi provat agility för första gången ;)
// Sofia
Hej! Ja det funkar. Det är 1 centimeters hål, så det går bra :) Man köper på rulle (5m-10m) på de flesta byggvaruhus. Detta är köpt på Hornbach, och det fanns utomhus i trädgårdsavdelningen.
// Sofia
Ok Är det dyrt?
Nja, någon hundralapp får man nog räkna med.
// Sofia
Ok. Tack
Vet du om det går att köpa på metervara eller måste man köpa en hel rulle?
Jag har inte hittat nån som säljer metervara. Men vart bor du? Jag har en påbörjad rulle som du isåfall hade kunnat köpa en del av :) Jag bor i Göteborg.
// Sofia
Ok. Vad synd.
Jag bor i Gnesta så det är lite långt men tack i alla fall.
Jag verkligen älskade buren!!!! BYGG EN TILL MIG
Vilka söta små krabbater!
///Pärlan123
Kram från mig!!!
///Pärlan123
Här kommer en kort liten film på lite trix :)
Marshall snurrar runt och Peavey gör vacker tass!
// Sofia
#87 Vad duktiga! Jag visste inte att man kunde lära degus trix! 

Åh, så duktiga de är! 
Duktiga och söta Degus, kan det bli bättre!? 

Så söta! :)
Jodå de är otroligt lättlärda :) Försöker lära dem att komma på inkallning. Just nu kommer de iaf på ett visst ljud jag gör med munnen. Eller om jag säger "kom då", får se om jag lyckas få dem att lyssna till deras namn, men det tvivlar jag på :P
// Sofia