Sjukdom
Kokos har blivit mycket hängig på de två senaste dygnen och igår märkte jag att hon var alldeles blå på magen. Ungefär under revbenen. Vilket hon inte var dagen innan, vad jag sett.
Tänkte på ändtarmsframfall, förstoppning. Det är svullet, men inte alls mycket. Tumör har jag också tänkt på, men nja. Det är blått från ena till andra sidan, men mest på ena.
Hon har inte visat speciella tecken på att hon har ont. Kommer kontakta vetten men vill veta vad ni andra har för tankar.
Har ingen bild just nu, men vi får se om jag kan fixa det.
Vet ni vad detta kan vara?
Oj nej tyvärr vet jag inte:(. Men du borde söka upp veterinär så fort som möjligt.
Med vänlig hälsning, Maria
putt
Kommer det ut gult klet från underlivet på henne? Luktar hon äckligt? I så fall kan det vara livmoderinflammation, det är väldigt farligt och dödligt.
Har hon diarré? Ifall hon har det så ta bort all Färskmat och se till att hon får i sig vätska.
Jag kan inte säga vad det är, det kan nog en veterinär bäst svara på. Men om hon visat tecken på att vara hängig, då är det inte bra eftersom när hamstrar visar att de mår dåligt är det ofta försent att göra något. Men du kan ha tur, så besök veterinären så fort som möjligt. Tyvärr så finns det ju inte längre något djursjukhus i närheten av Stockholm som har jour för smådjur, Bagarmossen hade det förut men tar inte emot smådjur längre
.
Mvh Alicia.
#3 Tack för ditt svar!
Tror dock att hon kan somna in när som helst nu. Hon gör inget annat än sover, trots att hon är utanför buren, där hon aldriiig annars skulle somna. Sova, sova, sova.
Hon har varken diarré eller luktar äckligt.
Hittade en gammal tråd där det bl.a pratades om att njurarna kan sluta fungera och det syns sedan när hamstern får blå mage. Nu har hon faktiskt som två blå prickar där njurarna sitter. 0.5 - 1 cm stora.
Ringer och ser vad vetten säger imorrn. Tror inte de tar emot samtal såhär sent?
Vår Kakan blev hängig och blå på magen, veterenären sa att det troligen var livmoderinflammation. Hon fick pencillin, men blev bara sämre så vi fick avliva henne.