Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3082 ggr
0___0
0

Tjej eller kille?

Hej, Min kompis ska få två hamstrar så tänkte hjälpa henne lite, Vad skulle DU rekomendera, Två tjejer (Samma kull) två killar (samma kull) en tjej en kille, (samma kull)

UlrikaD
0

Antar att det är dvärghamstrar det gäller?

Du kan inte sätta en hona och en hane från samma kull tillsammans, då blir det ju inavel och bebisar. Två honor eller två hanar. Jag har inte märkt nån särskild skillnad, men mest haft hanar ändå.

0___0
0

Guldhamster,

Så du rekomenderar två killar?

UlrikaD
0

Guldhamstrar får du inte ha tillsammans, de ska leva ensamma.

0___0
0

Hm, Okej jag kan INGENTING om hamstrar men du vet jag det :) Tack för hjälpen! :)

UlrikaD
0

Ska hon ha guldhamster ska de leva ensamma. Men dvärghamstrar ska bo i par.

0___0
0

#6 kille eller tjej då tycker du? :)

UlrikaD
0

Det är nog en smaksak för personen som ska ha hamstern. Bäst är ju om hon hälsar på eventuell kull som är till salu.

Hanar brukar vara lite lugnare än honorna. Honorna brunstar även var fjärde dag och kan då lukta lite.

Ska hon ha en långhårig hamster så blir hanarna väldigt långhåriga en del och kan behöva redas ut lite ibland. Honorna blir mest fluffiga.

Korthår ser likadant ut på både honor och hanar.

0___0
0

Okej så ingen av dom börjar bråka?

UlrikaD
0

Vem ska de bråka med?

0___0
0

varandra.. :)

UlrikaD
0

Pratar du om dvärghamstrar nu?

De kan börja bråka, man är aldrig säker när det gäller djur. Men köper man av en bra uppfödare som har lugna och trygga djur brukar det för det mesta gå bra.

Min beskrivning ovan var av guldhamster.

HamsterMarie
0

#10 Guldhamstrar ska ju som sagt inte bo tillsammans, just för att de bråkar så att de i många dödar varandra

HamsterMarie
0

#11 såg inte att du redan svarat;-)

Frosstis
0

Guldhamstrar dödar varandra om de träffas.

Dvärghamstrar brukar inte bråka om de kommer från uppfödare. (i #7 så pratade ulrikaD om guldhamstrar om håret. Dvärghamstrar kan inte ha långt hår, eller ja. Finns ingen jag känner till i sverige som föder upp sånt.)

Så en guldhamster i en Bur eller två guldhamstrar i varsin Bur, elelr två dvärghamstrar från samma kull i en Bur :) Ha en extra Bur ifall de skulle börja bråka.

0___0
0

Okej!

[SelmaP]
7

Men oj.. är din kompis lika okunnig som dig? :/

Om hon/han ska köpa en hamster så måste hon/han ju kunna fakta, och hur man sköter en hamster. En hamster är ju inte bara en liten levande leksak! Att du inte visste att en guldhamster ska vara ensamma? Hur tänkte du hjälpa till med hamstern? Hoppas jag inte låter allt för ''arg''.. Men jag blir ju så irriterad på när folk tror att det bara är en leksak!

Läs mer fakta är mitt råd.. finns massor av hemsidor att läsa tips och fakta på! :)

Good luck :')

0___0
0

#16 Vi vet att det inte är någon leksak, Det är ju därför vi läser på fakta innan hon ska få dom…

Zorro_Tiger
5

#17: Ni borde läsa på MYCKET MYCKET mer!! :P

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Floppan
0

#28 håller med helt klart

0___0
0

#18 Som sagt är det de vi håller på med, Det lät lite taskigt..

goldenhamsters
0

#17 Det är bra att ni läser på innan, det är rätt Glad.  Ett tips är att om ni vill läsa på mycket om hamstrar och ha korrekt fakta, då kan ni gå in på Svenska hamsterföreningens hemsida och läsa på om hamstrar, det står mycket bra och viktig fakta där.

Mvh Alicia.

0___0
0

#21 Tack! :D

[SelmaP]
2

20# Jag tror inte att någon här försöker vara taskig, men hon har ju rätt. Ni borde läsa på mycket mer! :)

Så mitt tips är att ni sätter er framför någon dator och läser tillsammans, kollar efter uppfödare, vad som behövs innan hamsterköpet, hur man sköter om dem, vad man ska mata dem med, vilken Bur, m.m. Man kan aldrig lära sig för mycket! :)

Sen är det ju bara att fråga, alla här vet jag är hjälpsamma av sig!

Lycka till // Selma!

Ni kan även läsa min sida, selmashamstrar.n.nu ^^

0___0
0

#23 Det är det vi gör, Vi frågar här :), Nej ingen vill vara taskig men det är bara onödigt att kommentera om det kan vara lite taskigt.. :)

[SelmaP]
1

24# Varför skulle det vara onödigt eller taskigt? Vi säger ju som det är och vill bara djurens bästa! :D

f-fridaa
1

Om ni vill ha lite hamsterfakta så kan ni gå in på min hemsida: www.alskahamstrar.n.nu

Har haft hamstrar hela mitt liv, och kan det mesta, men somsagt så kan man aldrig lära sig för mycket. :)

Lycka till!

0___0
0

#25 Men jag tog det som lite taskigt men strunt samma..