Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 2119 ggr
[SelmaP]
2

När dem parar sig

Hej, min kompis undrar hur man vet när det tagit när man parat dem, hur vet man att spermierna gått in liksom?

Jag har hört att hanen blir typ helt stilla som om han fått kramp när det tagit? Är det sant? För det har typ inte hänt ännu.. jag brukar inte para dem i en kartong eller något, utan lägga honan i hanens Bur typ, det har alltid funkat! Och sen låter jag dem vara i samma Bur :)

Så jag vet ju liksom inte svaret på den frågan.. hur ska vi göra? (dem parar sig nu)

Kokolandia
0

Du märker tydligt när dom parar sig. Hanen hoppar upp på honan flera gånger och "skjuter till". Sen klättrar han ner, putsar sig, honan. Och sen kliver han på igen. Det gör hanen ganska länge och ganska många gånger. Låt dom hålla på tills honan tröttnar, det märker du när hon går iväg eller försöker komma undan, akta då så att dom inte börjar bråka. Sen är det bara att vänta. Är det guldhamster så är det 16 dagar som gäller, i slutet så kommer du se att hon blir tjock. Och på dag 16 så kommer hon föda ungar. Är du osäker på om parningen har lyckats och inte vet om honan är dräktig så vänta ändå 16 dagar! Annars kan honan bli dräktig med två kullar.. Inte bra. Jag vet inte vad som händer om hon blir dräktig med två kullar, kanske någon annan kan svara på?

Det är så mycket jag vet iallafall. Jag har lärt mig mycket här på hamster.ifokus ;)

Här har du en video när två hamstrar parar sig, jag vet inte rikigt vad tjejen pratar om men titta på hanen så ser du hur han skjuter till och stelnar och sen hoppar ner och tvättar sig och sen upp igen.  http://www.youtube.com/watch?v=9ZKjyZuZP5g

Kokolandia
0

Det kan variera lite, men 16 dagar är det man säger. Har det sen gått 16-19 dagar utan att honan föder så har parningen inte tagit och du kan leta brunst och para om igen. (Det kan väl finnas undantagsfall där honan ändå får ungar efter 19 dagar? Men har din hona fortfarande bebismage vid 19 dagar så är det kanske bäst att vänta någon dag till? Vad säger ni andra?)