Dvärghamster familj
Hur tar man hand om en liten dvärghamster familj? Har haft många andra bebbar, men inte hamster bebbar, dock har jag haft hamstrar tidigare, men som sagt. Inte bebbar.
Hur ser man kön sedan? Ska man ge extra av någon mat? När skiljer man honor och hanar? När kan de flytta ifrån mamman? Något annat som är bra att veta?
Har nyligen fått hem familjen tillfälligt (tänker inte förklara bakgrunden på dom - så det behöver ni inte fråga om), fick gå hem med dom. Så jag hoppas att jag inte stressade upp dom allt för mycket och med att de fick komma till ett hem med katter. Katter är van vid smått sen tidigare och lessnar som tur är väldigt snabbt efter ett tag. Men nu i början är det väldigt intressant. Men det ska gå bra. Men tror det gick bra.
Bebbarna har päls, men inga ögon öppen än tror jag, har inte kollat på dom så mycket än.
Risken är att det kan bli en kull till, då det är två stycken i buren utav de vuxna (dock 3 i buren igår men en tredje hade blivit såld och de hade inte sett ungarna då, så hoppas att det inte var mamman (kan varit pappan med - trode alla var av samma kön). Men det är en av de två som har tagit hand om ungarna som jag såg idag).Men vet inte vem som är vem (om en utav de som är kvar är hane). Men kollar det imorrn när de har kommit i ro.
Vill också veta hur ni har tagit ihjäl hamster bäbisar? Hur har ni gjort för att ta ihjäl en kull? Tänkte ta bort nästa kull om det skulle bli nå mera. Nu vet jag inte om man får prata avlivningssätt här inne, annars får ni väll redigera. Men tänkte frysa in. Har ni slagit i golv eller vägg innan? sten? Eller fryst in direkt? Men jag vill helst ta ihjäl innan, känns bättre så.
Vill inte ha en massa diskussioner. Vill veta om hur man tar hand om dessa bebbar.
Blev lite förvånad om hur du pratar om avlivning. "Men jag vill helst ta ihjäl innan, känns bättre så.". Så du ska gå och slå ihäl en hamsterbebis för att lära dig till nästa gång?
Lika så blir man ju fundersam över hur du fick vantarna på familjen, när du säger att du vägrar berätta det inna någon ens frågat.
Jag kräver inget svar utav dig, absolut inte. Men är nyfiken på vilken vändning tråden tar när fler svarar.
Mvh Dani
Måste även få fråga, varför skulle det bli en till kull ifall du inte vill ha någon?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#1 Jag läser det som att hon vill ta ihjäl innan hon lägger dom i frysen, inte att hon vill öve.
#2 I och med att hamstern redan fått ungar kan de ju vara så att den redan är omparad?
Åh, då förstår jag tankegången. :) Nej, självklart ska man inte frysa något levande djur. Det är inte ens en acceptabel metod för att avliva fiskar.
Eftersom det räcker med de ungar som har kommit till och vill inte att det ska bli flera. Hon får ha de ungar som finns nu, om det skulle bli flera så tar jag ihjäl dom. Det känns bättre att ha ihjäl ungar innan man fryser in och inte frysas in direkt. Och om det skulle vara något fel på någon av ungarna så tar jag hellre ihjäl den istället för att låta den leva vidare. Och att jag fryser in är för att de får bli Foder istället, om det nu blir flera.
Det var några som hade hamstrarna och ville inte föda upp ungarna så jag tog hem de. Och jag vill inte gå in och diskutera om det mera.
Då jag inte vet vem som är vem i buren så är det risken att det blir flera ungar. Var tre vuxna innan, trode alla var av samma kön (lätt hänt för alla). Men en fick flytta till ett nytt hem igår tydligen, och idag såg jag ungarna ner bäddade i huset som ingen hade sett innan. Två vuxna kvar i dunan, så får hoppas att det är hanen som fick flytta igår och inte mamman allafall. Tänkte kolla igenom hamstrarna imorrn när allt har kommit i ro. Om ingen av de vuxna tar hand om ungarna nu så måste jag väll ändå ta ihjäl ungarna ifall mamman fick flytta igår. Men såg ut som tidigare att en utav de vuxna tog hand om ungarna, innan jag flyttade på dom hem till mig. Nu ser jag ingen vuxen i huset med ungarna så bara hoppas att de inte har blivit övergivna.
Jag vill inte ha extrema diskutioner om detta. Det är inte mina hamstrar sen innan, och jag tog hem dom nu och försöker "rätta till" problemet.
Det var en väldigt fin förklaring. Ber om ursäkt för paniken som uppstod inom mig :)
Inga problem. :)
Men just nu så ser det nästan ut som att dom vuxna skiter fullständigt i ungarna, har två hus i buren. Och ungarna är i ena, dom andra två vuxna i det andra huset. Och jag har inte sett någon av de vuxna bland ungarna sen jag har kommit hem med dom. Men de kanske bara vilar upp sig i ena huset med?
Kan dvärghamstrar tåla lite kyla? Dock blir det ju rätt så kallt om nätterna än mellan varven här i Hälsingland. Har balkongdörren jämt öppen, även på natten. Men jag antar att jag läre stänga den nu? Jag har även då andra djur, och pga att jag har den öppen är pga min dryga astma. Hur mycket kyla kan de tåla? Fast borde nog stänga mot natten, säkra före det osäkra.
Och en till fråga. Tänkte städa ut ur huset deras med ungarna i imorgon eventuellt, då det stinker ur den. Eller är det för tidigt för det? När dom nu har nyss kommit hem hit. Ska jag lämna kvar lite av det gamla bomaterialet med deras lukt i bo huset och lägga i nytt? Eller kan jag byta ut allt? Toapapper, funkar det att lägga in i huset eller ska jag lägga i spån eller fixar mamman det själv sedan? Men något måste jag väll lägga ungarna på. Eller ska jag bara låta huset vara? Tänkte kolla igenom ungarna samtidigt lite när jag städar huset tänkte jag. Ska jag kolla efter något speciellt då med när man kollar igenom ungarna? Kanske väga dom? Fast de kan väll inte väga så mycket, så osäker om vågen skulle känna av något. :) Vet inte om man ska kolla efter såna där strängar på magen o se så de får i sig mat och sånt? Men det måste de väll få, eftersom de lever och har lite päls på sig.
Ska jag ta bort det andra huset där de vuxna är? Så kanske de går in till ungarna? Kan lägga in huset sen igen, bara jag får se de går in till ungarna och se om de sköter om dom.
Känner att du klarar av detta och verkligen vill köra på det så skulle jag säga att du samlar på dig så mycket information som möjligt genom att kontakta uppfödare. (finns även mycket information på hamsterföreningens hemsida)
Lägg gärna upp bilder på hamstrarna så kan vi hjälpa till att könsbestämma.
Du ska inte röra buren förrens ungarna har börjat gå ut ur boet själv, när dom har göra det kan du städa buren.
Ungarna ska skiljas från mamma när dom är könsmogna. Se till att honorna är i en Bur och hanar i en annan, hanar ska flytta från mamma som senast när dom är 5 veckor gamla.
Se till att vattenflaskan sitter tillräckligt lågt ner så ungarna når dom när dom börjar gå ut .. har även för mig att man ska blötlägga lite mat så dom börjar vänja av sig också.
Lycka till
- Therese
Det märks om jag klarar av eller ej. Därför jag samlar på information nu genom att jag frågar här och läser runt lite här o där.
Nu så städade jag buren igår, och det var då jag hittade ungarna. Men lät boet att vara i huset.
Ungarna är större än jag trode de var. En utav de var ute och sprang nyss lite smått, hade även ögonen öppen. Så extremt farligt söt.
Vill gärna se bilder på småttingarna om du har några. :)
Är själv riktigt sugen på att låta våra hamstrar få en kull en vacker dag, hamsterungar är så otroligt små och söta!
Sitter därför själv och samlar massa information ifall jag skulle föda upp själv någon dag.
And könsbestämmningen .. om du har problem att ta bilder på hamstrarnas privatdelar så kan du använda dig av den här "guiden".
(När jag skulle kika på honan blev hon skitsur och det slutade med att hon kissade ner mig i protest ..)
http://dvarghamster.ifokus.se/discussions/4fd0848988f4723944002bad-se-skillnad-pa-kon?bookmarks-1
- Therese
Kan hamstrar ha alspån? Har alspån till kaninen. Just nu har hamstrarna vanlig spån, och jag klarar knappt av den.
Ja alspån är jättebra :)
Vad bra, då blir det att byta snart. =)
Varför vill du ta ihjäl hamstrarna och frysa in de?
Varför säljer du de inte istället?
Ja, småa och söta var dom verkligen! Tråkigt nog så tål jag inte så mycket utav dom, plus att jag ska flytta utomlands så jag kan inte ha nå djur alls, jag måste omplacera alla mina egna djur med.:(
Könsbestämma kommer nog att kunna bli svårt med såna småttingar just pga dom är så småååå, har lite svårt att ta i dom vuxna med då jag ser på hamstra som nå små bitska djur - trotts att jag har haft några super snälla hamstrar.
Ska kolla in länken. =)
Kanske man kan få hjälp av någon uppfödare här i stan med som kan komma och kolla lite på könen?
#23 #24 Jag ska inte ta ihjäl den kull som finns nu. Men om det skulle bli en till kull så får de bli Foder istället och därför frysas in. Jag kommer inte ha hamstrarna kvar och kommer att sälja dom så fort det går - när nuvarande ungar är redo. Och jag tycker att det räcker med den kull som finns redan, desto fortare kan de flytta med.
Ser ut som Campbells .. men inte säker på färgen. :/
- Therese
Jag tror att det är hybrider :)
De som är gula gissar jag på mandarin eller mandarin pearl.
Och de som är gråa kanske sapphire eller agouti, håller mer på sapphire men det är ganska svårt att se på så suddiga bilder.
Lycka till med hamsterfamljen! :) 
Jo, hybrider är det nog. Kommer från zoo ifrån början så.
Ja, tyvärr så är det svårt att ta bra bilder, men ska försöka fixa bättre bilder en annan gång. :)
När ska de säras ifrån mamman? Och hur gamla ser de ut att vara?
Helst vid fem veckor så ska dom säras på, hanar senast 5 veckor.
Läs igenom den här sidan. Massa bra information!
http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster/avel-2080249
- Therese
Hur gamla tror ni de kan vara? Dom är ute och springer nu mellan varven.
2 veckor, minst om de redan har öppnat ögonen :)
Jo, de har öppnat ögonen =) Då räknar jag ungefär från och med nu att de är ungefär 2-2½ vecka, och särar på dom om 3-2½vecka.
bebbarna kan vara 2 eller 3 pojkar o resten flickor. men var svårt att se, dom är så små hala och sprattliga att hålla ^^^plus att det var så smått. Var flera som sket o kissade på mig med.
Dessa är hybrider. Mandarin med röda ögon. :)
Vill du göra ett försök att könsbestämma själv kan du kika på min hemsida under Hona eller hane? Finns under Skötsel & Fakta som jag håller på att bygga på. Det är inte så svårt som man kan tro att se :)
Jag tror nästan att jag behöver hjälp av någon här i närheten med att könsbestämma. Det var lite svårt att se. :) Så undrar om det finns någon i bollnäs eller i närheten som är duktig på att kolla på kön på dvärghamstrar?
Ungarna växer och växer. Bör nog kanske sära på dom nästa vecka. Eftersom jag inte vet vilken exakt ålder de är i så är det så svårt o veta när som är bäst att sära dom på. Men de äter och dricker vatten nu och full fart på dom, så det blir nog att sära dom nästa vecka. Är lite tjaffsigt ibland i buren. ^^ Ibland så undrar jag om man har fått hem marsvin och inte hamstrar. Deras läten är så extremt lika marsvinens mellan varven. ^^
Hoppas någon kan komma och hjälpa dig! Finns det ingen i närheten får du försöka ta kort på en unge i taget så hjälper vi dig. Men det är inte alltid så lätt att ta tydliga kort på små busungar hihi ;)
Jätte söta är de iaf!
Näe, så lätt kan det verkligen inte vara att knäppa kort på dom. Först ska man försöka hålla dom, vända dom, visa rumpan och ev dra bort päls osv.Sen så ta kort men en dålig kamera. om dom nu lyckas vara still. ^^ Hala små saker.
Nu är det så att jag har fortfarande dom två vuxna i buren,för det verkade inte bli nå flera ungar så jag tänkte att de båda är honor då kanske. Men nu är det så att den ena vuxna bråkar en del på ungarna, inte så att det har blivit blod eller något sånt än. Men det ser verkligen hårdhänt ut mellan varven. Ungarna flyger nästan… Ska jag ta ut den hamstern? Fast den går väldigt bra ihop med den andra vuxna, så känns så dumt att sära på dom två. Så man kan kanske ta ut dom två nästa vecka när man ska sära ungarna så får dom två ha en egen Bur. Och ungarna bör väll överleva tills nästa vecka med den lilla monster? Fast den kanske bara läxar upp ungarna med, låter lite som att dom, ungarna, är i tonårsåldern eller något. Men ja, det ser väldigt hårdhänt ut ibland..
Förlåt om jag skriver om det här ( vet att du inte ville att någon skulle skriva om det här mer) men jag förstår fortfarande inte vrf du vill ta dö på nästa kull om det kommer nån !Hade du tänkt att avliva alla ? vet inte om det kostar pengar men ifall det gör det så kan det nog kosta rätt mycket ! då kan man ju lika bra sälja dom!
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Varför inte? Ja, jag hade tänkt att ta ihjäl alla då, för då kan de bli foder istället (som jag har tidigare sagt har jag för mig). Jag kan inte ha hamstrarna hur länge som helst hos mig, och jag vill bli av med dom så fort som möjligt. Tycker inte heller att ett djur ska ha kull på kull på kull på kull. Plus att man inte alls vet vad det är för något i dessa linjer, dumt att sprida ut.
Att avliva hos veterinär kan nog kosta, men att avliva hemma är gratis.
Men nu så har det inte blivit en till kull.
Okej , jag förstår :) men hur menar du med avliva dom hemma ?
Ha det bra !
Hej, Ai Chan!
Killarna har en pung, därför sticker det ut lite där bak. Det ser man när dem blivit lite äldre, alltså, det blir liksom stort där bak. Sedan kan du kolla på honorna, som inte alls har så. Då ser du skillnaderna, kan vara svårt, det är det även för mig! Annars kan du ju typ, åka iväg till någon djuraffär/uppfödare och checka det med dem som är utbildade?
Lycka till!
https://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?v=10150970766423668&set=vb.695503667&type=2&theater Film. Vet dock inte om länken funkar :)
#47 Därför jag frågade om avlivningstips. har dock dunkat pinkisar i sten, men tänkte kolla om det fanns nå bättre metoder.
#48 Jo, jag får nog kolla med djuraffären. =)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10150970766423668&set=vb.695503667&type=2&theater#!/photo.php?v=10150952786183668&set=vb.695503667&type=2&theater Film när de var lite mindre. Hoppas länken funkar.
menar du att du skulle slå ihjäl dom !!!!
Ha det bra !
Jo precis, om man nu ska säga det på det viset.
Ai-chan, varför det? :s
#54 det står faktiskt i #46 att hon inte vill att de ska få flera kulalr på en gång och att hon inte kan ha så många hamstrar hemma.
#54 Det är oftast såna metoder som man kan göra hemma typ. sten, golv, väggen, nacken eller något sånt. Men eftersom det inte kändes bra då jag gjorde med stenmuren med pinkisar (då jag var tvungen att göra det den gången jag var tvungen att göra det och hann inte tänka så mycket), så därför frågade jag om tips om avlivningmetoder och hur andra gjorde det. Och man vill ju inte att de ska plågas mera än nödvändigt, utan en sån snabb död som möjligt. Jag är inte för metoder för att frysa in direkt osv.
Sorry, men jag åker inte till veterinär för att avliva pinkisar direkt.
Om ni blir upprörda över det snacket så behöver ni inte diskutera vidare om det + avlivningsmetoder. Därför jag inte vill ha nå extrema diskutioner om det, frågade endast om tips om metoder. Någon gång vid någon punkt så brukar såna här diskutioner kunna spåra ur för eller senare.
okej, jag förstår dig helt & förlåt att jag tar upp det, men innan du '' dödar '' dem, så kan du väl göra ett försök? se om någon kompis vill ha en, och lägga ut en annons på blocket åtminstone? :))
Denna kull ska jag inte ha ihjäl som har blivit till nu (isåfall skulle jag ha tagit bort dom för länge sedan). Det var om det hade blivit en till kull som jag skulle ha tagit ihjäl.
men du kan ju inte slå ihjäl dom det är ju djurplågeri! jag skulle inte klara det. fattar inte hur man kan göra nåt sånt !
Ha det bra !
#59 Om det är en snabb död, en metod där de dör ganska omgående utan att hinna känna något så spelar det väll ingen roll hur man gör det, vare sig man åker till veterinär eller ej. Djur kan även lida en hel del med avlivning hos veterinären. Dock är det mest bara småa pinkisar som jag själv tar bort hemma, när det har varit bråttom (vare sig man vill eller ej). Dock skulle ja inte heller åka till veterinären med dom ändå. Och med lite större djur brukar jag be far eller någon annan om hjälp. Och med större djur åker jag till veterinär (även om det finns gånger där jag har sett att en avlivning är ibland bättre hemma än hos veterinären, då djur kan plågas extremt med avlivning hos veterinär, och det är inte en trevlig syn). Jag önska jag bode på landet och kunde avliva större djur med så att man slapp åka till veterinären med de djur som ska tas bort.
Tyvärr så måste man ibland ta till sig snabba metoder snabbt som möjligt vid akuta fall - och då är det på det viset bra att veta om metoder ändå, och om det är verkligen akut så skulle jag ta bort större djur med istället för att den ska lida under lång tur till veterinären, stressas osv samtidigt som den lider nå extremt. Eller om man har kört på ett djur och den ligger och dör plågsamt, så är det bättre att ta bort den så snabbt som möjligt (även om det är olagligt), än att vänta på någon som ska komma och göra det (man vet ju inte hur länge man kommer få vänta).
När man väl är tvungen så stänger man av känslor.
Jag är för dödshjälp.
Som sagt, om du blir upprörd så behöver du inte diskutera vidare eller fråga vidare. Om du vill diskutera om det är djurplågeri osv så skapa gärna din egen tråd om det än att försöka skapa hetsig diskussion här.
förlåt blev lite ledsen och arg bara :( man får antagligen göra så även fast det skulle vara ganska otänkbart för mig .Förlåt ,ska inte skriva mer om det :(
Ha det bra !
Tror ni man kan sära på dom nu och sälja ungarna? Jag vet ju som sagt inte när de är födda. Men tror det börjar bli dax att sära dom på. Men man vill inte råka sära på dom alldelse för tidigt heller.
Ladda upp en bild, så kanske det blir lättare att se. Man ska sära på dem vid 4-5 veckors ålder då man också kan börja sälja.
Jag kollar kön på dom på torsdag och särar dom då med. Så säljer dem tidigast då med. =)
Så, då har man särat lite, plus lite överraskningar har man fått.
Den andra vuxna var en hane iallafall. Trode verkligen det var en hona, men fel hade man. Där med blev det en till kull såg jag här om dagen. Så nu är mamman och dom ungarna i en egen Bur.
Har även särat pappan och hanarna i en egen Bur. Och honorna i en egen Bur.
Om jag såg rätt på dom äldre ungarna så är det 2 små pojkar och 3 små flickor. Min pappa som är zoolog får kolla extra noga på dom imorgon, då även alla åker ner imorgon förutom mamman med den senaste kullen. Då jag verkligen inte kan ha alla burar här hemma, kan knappt andas.
Jag sa att jag tänkte ta ihjäl ungarna. Men tror jag hoppar över det iallafall, även om det kan vara påfrestande för mamman med en till kull så här och man vet inte vad som gömmer sig i linjerna. Men mamman verkar cool och tar väl hand om dom. Man märker så tydligt på henne hur mycket hon tycker om dom, så ungarna får vara kvar. Dom såg inte ut att vara så många iallafall, hoppas jag… Full fart är det på dom äldre allafall, och verkligen söta!
Så sista chansen ikväll om man är intresserad utav någon. Om någon tingar så kan jag hålla dom några dagar till, men det är knappt.
Priser och sånt här typ: http://hamster.ifokus.se/discussions/5003e6eed4ebea54d700872d-s167-dvarghamstrar?discussions-1
7 st är dom i denna kull. Hur många ungar kan dom där små dvärghamstrarna få egentligen i en kull?? 5 st som är så där röda och 2 st som ser grå/röd fläckiga ut :P
#76 Max 10-11 för campbells/vintervita.
Lyckades du få alla sålda?
- Therese
Den första kullen lämnade jag ner till djuraffären, även hanen. Djuraffären har sålt än så länge 2 st dvärghamstrar av dom ungarna.
Mamman och den senaste är kvar här hemma, inga köpare på dom än så länge.
Skönt att det löste sig. :)
- Therese
Jodå. Men nu så gäller det bara att hitta nya hem de som är här. Samtidigt som jag även letar efter nya hem åt de som är på djuraffären, så att de slipper sitta där nere. =)
Vet inte om det får att se dessa filmer. Men här är lite filmklipp på de nya ungarna, kopierade ifrån min fejjan där jag har lagt upp dom…
https://www.facebook.com/?ref=logo#!/photo.php?v=10151015253953668
Här är även bild på en av ungarna.
Naw, små pluttar. :)
Hade vi inte haft fullt upp här hemma så skulle jag nog kunna tänka mig lite hamstrar. Hoppas du hittar nya hem till dom också.
- Therese
Ja, jag hoppas det jag med =) Dom är så söta o fina. =)
men åh så fina de är <3
Har nyss lagt upp de på blocket.Jag hatar blocket, men men, ibland så kanske man kan få någon tur där med…
Ai-chan, hoppas de blir sålda. Men om jag hade hamster ungar som jag ville avliva skulle jag ta dem till veterinären och avliva dem. Att ha ihjäl dem hemma låter och känns helt sjukt för mig! har inte läst igenom alla kommenteren nu, men fattar inte varför du skulle frysa in dem efter att de avlivats? O-O Annars om du inte får alla sålda kan du väl kanske behålla två? de tar ju ändå så lite plats och tid.
Jag har åtta dvärghamstrar just nu, sju av dem föddes förr förra året och är min ándra kull. Jag behöll alla ungarna från båda kullarna då jag inte orkade sälja dem eftersom många inte tar hand om dem bra.
Vänta, köpte du två hamstrar som fick ungar eller två som redan hade ungar?
Nu ser jag att du har sålt några. Men jag fattar ändå inte hur du ens kund e tänka tanken att avliva dem! fattar hur man skulle kunna ha ihjäl djur som man varit med! om det var vandrande pinnar lr nåt kan man självklart ta bort dem, men inte så söta små levande varelser!
Hur kan man ha djur och tänka att man ska avliva dem hemma?! har du inte fäst dig vid ungarna alls? om man kan ha inhjäl sina djurungar ska man inte ens ha djur! det är lika illa som förr i tiden när folk slog ihjäl kattungar om de hade för många! man kan inte döda djur sådär!!!
Och varför hatar du blocket? det är f'n mycket bättre att sälja dem där än att ha ihjäl dem!
#102 - 103 Du border verkligen ha läst alla kommentarerna.
Hon skrev tidigare att hon inte tänker ta dö på ungarna, utan att hon försöker få alla sålda.
- Therese
#102-103
LÄS tråden INNAN, så kan vi skriva sen om du har fortfarande frågor.