Tjuvparning?
Igår kväll fann jag Nemo i hans systers Bur.
Nemo är en svart hane med svansknyck. Hans svans är helt böjd åt sidan.
Vildvittra hans syster har en knöl på svansen så som det beskrivs att dom med "lättare" svansknyck har.
Vildvittra brunstade men när jag kom in parade dom sig inte.
Är ganska förtvivlad och behöver råd. Jag vet inte mycket om hamster avel direkt.
Om det kommer ungar vad inebär det att dom är syskon?
Och om båda har svansknyck kommer ungarna få grav svansknyck?
Kommer jag behöva avliva ungarna?
Känner mig hemsk, Nemo har smitit tidigare men kunde aldrig tänka mig att han skulle kunna ta sig in till honorna.
tass
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Oj, ja det är en tuff situation.
Jag hade nog tagit bort ungarna, eftersom båda föräldrarna har defekter, vilket gör att troligen alla ungar kommer få det.
Skulle du välja att behålla ungarna så skulle alla ungarna ha avelsförbud, och för att vara säker på att ingen av dem hamnar i avel så hade du fått behålla alla själv. Säljs dem så har man ju ingen koll på dem.
// Sofia
#2 Tack för ditt svar!
Kommer dom lida avv dessa defekter tror du?
Jag vill verkligen inte avliva ett djur som kan få ett normalt liv trots defekter. Men samtidigt om det kommer många kan jag inte behålla alla. Kan som högst behålla två eller tre.
Skulle det inte gå att sälja om jag är noga med vart dom hamnar och är väldigt tydlig med att dessa djur absolut inte vår avlas på och visa dom denna tråd? Samt hålla kontakt med köparen hela hamsterns liv?

I och med att båda två har defekter och utöver det är syskon är ju risken väldigt stor att bebisarna födsa med denna defekt också.
Jag är blödig av mig så jag hade behållt bebisarna själv för att se att de inte led av defekterna. Hade de varit ok hade de fått stanna livet ut hos mig, annars hade jag tagit bort dem då.
#4 Även jag är blödig och har svårt att tro att jag skulle klara av att avliva ungar som skulle kunna få ett bra liv.
Blir dom bara några stannar alla men vet inte hur jag ska göra om dom blir fler än tre.
Idag när jag kollade till Vildvittra så ser jag att hon fått en stor och spänd mage så tyvärr tror jag parningen tog…Är fruktansvärt ledsen och vet inte hur jag ska göra med bebbarna.

Fast så stor tycker jag inte hon är. Hon har ju helt klart bebis-bulor men inga jättestora.
Svansknyck drabbar ju olika verkar det som. Vissa får en liten knyck på svansen som inte bekommer dem över huvudtaget. Man ska ju inte avla på dem såklart, men hamster har inte ont av det.
Men sen finns det ju vissa som får svansknyck som sitter såpass högt upp att det verkar påverka ryggraden. Och man vet ju inte, men det kan ju göra ont. Det är ju en helt annan sak.
Så man kan ju inte veta förrän de blir några veckor gamla.
Har du riktig tur så är det bara någon som ärver det.
#8 Hon är mycket större än på bilden. Men å andra sidan har jag bara sett tre högdräktiga guldhamstrar och utav dom tre är Vittra störst.
Jag kan ju som sagt inte behålla fler än typ tre. Går det absolut inte att sälja några om jag är noga med hemmen? vill inte avliva djur som kan få ett värdigt liv.

Klart du kan sälja om du har hem som du vet håller på avelsförbudet och bara har dem till sällskap. Och om de ska sälja hamstern vidare kontaktar dig först.
Så länge du informerar om läget. Samt att du naturligtvis kollar igenom hamstrarna ordentligt innan det är dags för dem att flytta. Så ingen av dem har några problem.
Men som jag skrev, de behöver ju inte ens få svansknyck. Dock ska de fortfarande ha avelsförbud.
Okej tack så mycket. Då känner jag mig lugnad. :)
Skulle kika till Vildvittra och fylla på mat och vatten och hon kommer utspringandes och kastar sig över maten och då ser jag två såm rosa korvar ligga i boet. Dom sprattla och pep och Vittra är inte tom i magen ännu. Min flicka vill tydligen göra allt tvärt om. Trodde hon inte skulle föda mitt på dan.
Förlossningen är fortfarande igång två döda ungar låg utanför boet en utan huvud och dom tog jag bort med en sked. Hon gick ur boet en stund och då räknade jag till 10 ungar men det är fler på väg.
Nu är förlossningen över och jag tror det är 12 små bebbar plus dom två som var döda. Nu ska dom få vila och Vittra ska få god mat efter en så lång födsel.
Usch, en utan huvve!
Staakaars…..

vad skönt att allting gick bra :)
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com