Jag ger snart upp.
Hamstern kom hem och jag byggde honom en underbar Bur i två våningar vilken jag spenderade en bra bit över tusenlappen på. Ett par dagar senare gnager han sig igenom flera cm tjock valnöt och rymmer.
Han flyttar då provisoriskt ner i en liten plastback med lock, i vilket jag borrade små lufthål.
Det tog inte lång tid innan han bet igenom locket och rymde.
Jag köpte då en mycket större och högre låda, med massa plats för rolig inredning och aktivering i buren. Vad gör hamstern? Tar sig upp till locket och börjar återigen gnaga sönder det.
Denna gången han jag upptäcka honom innan han tog sönder locket, och fick plocka bort all inredning för att han inte skulle kunna komma upp mot taket.
Nu går han i en låda med spån, vattenskål, lite toarullar och massa toapapper.
Jag blir tokig på denna hamster, vad jag än gör så skiter det sig. Ska jag behöva gå och köpa ett svindyrt akvarium för att han ska stanna i buren eller??
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Leta terrarium/akvarium på blocket. Kan hitta billiga där.
Sen kan vi väl säga lite grann om avel. En del djuraffärsmöss är inte avlade på de lugnaste, stadigaste hamstrarna. Då blir avkommorna lite mer vad ska man säga…..aktiva för att vara snäll. Stressade om man vill säga lite mer.
Så hans genpol kanske inte är den bästa för att tillbringa tid i Bur och vara någons sällskapsdjur.
Skulle nog tipsa om att kolla efter ett billigt akvarium/terrarium på blocket. Sedan är galler/nät ett bra alternativ att ha i taket :)
#1 Hur underbar och älskad han än är så är han INTE ämnad till sällskaps/keldjur, det kan jag ärligt säga. Jag är otroligt besviken på situationen och känner att det var ett riktigt dåligt köp jag gjorde. Jag såg otroligt mycket fram emot att få lära känna, ta hand om, älska och bli älskad, och ist sitter han som en förvaring i en låda och bara är. Fruktansvärt tråkigt för både mig och framför allt honom.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Det är ju så med djur som man inte riktigt vet var de kommer ifrån.
Man kan ha hur tur som helst och få världens underbaraste kel och gosgris. Eller så blir det tvärtom.
Är väl därför det är lite frustrerande som uppfödare när man försöker avråda från zoo-hamstrar får höra hur underbara deras gosbollar är.
Och det är de ju såklart, det är därför de är på forum och visar upp dem.
De som råkade ut för motsatsen har ju sålt sin hamster för längesen och köpt marsivn istället.
Du kan köpa vitrinskåpet detolf (kommer från ikea) kostar ca 200:- på blocket, och lägga det ned, byt ut dörren mot något riktigt tåligt, du har även 3 hyllplan som funkar som lock, jag har glashyllor över halva buren och sen nätlock med putsnät på 1x1cm maskor på.
Dock är ju mina väldigt lugna jämnfört med din låter det som. Jag har för säkerhet skull inga höga inredningssaker utan satsat mer på tunnlar i spånet och så, pga katt och hund, ifall att.
Jag annonserade även på kommunens loppissajt på facebook om billigt större akvarie, och jag fick ett gratis :)
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Akvarium kan man få billigt. Mina två kostade 700 totalt. (40x100 resp 70x50)
Jag har inte ens lock på minga (de är 50 resp 40 cm höga)
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har en liten turbo hamster som tog sig ut från vanliga hamsterburar och som även har lärt sig hur man tar sig ut från en springbollar. Jag köpte en stor hamsterbur (finns billiga på blocket) som är lika stor som en kaninbur, med våningar. Jag har inrett den med bla en stege i taket. Så nu har hon utrymme att springa och klättra överallt. Busan mår mycket bättre och hur mkt hon än försöker så kan hon inte ta sig ut via gallret eller öppna dörrarna.
Även om det är jobbigt att ha en liten turbohamster så är hon min guldklimp. Även om hon skapar problem för mig emellanåt ;). När hon är lugn och stilla så blir man mer orolig i stället. Till fördel så lugnar hamstrarna oftast ner sig när de blir lite äldre.
Lycka till!