Blå skpd och Blå skpd vit
Någon i Svergie som har någon av dessa färger? Tycker själv den är ur läcker :)
Så i December kommer köpa bland annat en Blå skpd hona från Peter Braak och då ska det komma fler är tanken! =)
putt
åh har du några bilder på det, eller länkar?
skulle vara hur coolt som helst att ha en blå skpd vit!
Mvh Miranda
Slugawoo's Guldhamsteruppfödning
kan man annat än bli kär.. åh
*i want*
Mvh Miranda
Jag har en blå- och en lavender-hane som jag ska para ut med svart skp, skp/vit, B/Y osv.
Finns tyvärr inga blå skp eller skp/vit i Sverige, än. 
Skickar PM till dig! Kul att det finns fler som satsar på samma färg.
#4 Sjuuukt fina! :D
#5 Skulle vara perfekt,kan man sammarbeta lite ju :) Ska para Blå,kh x Svart skpd/vit,kh troligen snart för att få fram Blue/Yellow och Blue/Yellow banded ^^ Sen med holländarna så blir det mkt bättre avelsbas =)
jag kmr ju få dd-bärare i satin, så med lite tur kanske man också får blå/lavendel satin i framtiden
Mvh Miranda
Blå satain skulle nog bli sjukt fint dock frågan om inte det kan bli dåliga blå färg då?
#8 Nejdå. 
#9 Okej,tänker för med satain brukar göra vissa färger ljusare då :P
#10 Mja, just glansen kan göra själva individens färg mer intensiv, men det ska inte göra någon påverkan av färgen i sig, rent genetiskt. 
Guud är helt förälskad i blå… Ge mig! :'D
Blå skp skulle inte sitta helt fel faktist! En helt magnifik kombo i mitt tycke…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Ursäkta jag kapar tråden lite annars får du ta bort men jag har hamstyerungar till salu där mamman är blå kh ;)
Lycka till alla :) kul att folk väljer att fortsätta. Men var försiktiga och ta inte in blåa djur med tjeckiska linjer. Det var ju just pga detta jag fick avliva alla mina djur… Kolla NOGA igenom stammen. Behöver ni hjälp att veta om namnen är tjeckiska kan jag hjälpa, har bra koll på det nu.
// Sofia
#15 Prata med Peter och inga tjeckiska ska vara bakåt samt ska de inte ha "ee"-genen då varken någon av föräldrarna ska ha det har jag fått lovat, ska vara så få creamar("ee") i deras stammar.
Så förhoppninganra är att få aaddEETotoP* genetiskt på honorna :)

Jag tycker blå skp är så jäkla snyggt.
Det jag tänkte angående det här med importen att nu är det ju mässa utomlands igen och folk kommer att ta hem hamstrar.
Det finns ju inget som säger att det inte finns tjeckiska hamsteruppfödare på mässan som har smitta på sina djur. Och att det kan smitta till andra djur på mässan som innan de kom dit var hur friska som helst. Risken finns ju.
Vad jag har sett av bilder och filmer från mässan så är det ruskigt stort och det är massa bord överallt. Folk lyfter och hanterar djuren ur deras pet-boxar och sen går de vidare till nästa bord och håller i de djuren en stund innan de bestämmer sig ifall de ska köpa eller inte.
Det är ju hur lätt som helst för smitta att förflytta sig från ett djur till nästa.
Det är ju ingen som ser på hamstrarna ifall de bär på papova.
#17 Vad jag vet kommer inte de hamstrarna komma in på mässan utan hämtas redan utanför. :)

#18 Folk som har bokat menar du?
Men det finns ju folk som åker ner och inte har bokat också.
#18 Tänk på att det inte är tillåtet med försäljnihng osv av djur utanför. Nu vet jag inte hur hård kontroll de har men det kan vara bra att ha i bakhuvudet iaf 
#19 Har redan bokat ;)
#20 Hört andra som hämtat djur utanför utan större bekymmer så :) ^^
#21 Är du medlem i Shf eller shgk? Tänkte på att det är förbjudet med import och export i shf. :)

Det är väl ingen som kan förbjuda någon att importera? Det är väl fortfarande karantänskrav om man är medlem i SHF antar jag.
#23 Nej, såklart inte. Men nu var det förbud i Shf. inte i shgk. Och jag lyssnar på shf.
Tänkte bara påpeka det. 

Men var har SHF förbud mot import? Vart står det?
Jag tror inte att man kan förbjuda import, kan man det?
Säger samma sak som Ulrika,inte sätt några förbud på SHF om importförbud.. o.O
#25 I Gnagarbladet jag får hem i en tidning står det det. :)

#27 Ja, det är ju en tidning jag inte har. Men om det är förbjudet borde det inte stå på hemsidan?
Eller så missar jag det helt bara.
Missade jag i senaste numret.. o.O
Jag kan ta kort på tidningen om ni vill i fall ni missat det?
Ska blädra igenom det snart tänkte jag..
I Holland har de inte haft papova sedan 2010, Peter har inga Hollänska djur vad han har sagt samt kommer de djuren jag ska ha inte äns ta in på mässan,utan sitta i hans bil tills vi kommer fram och de hämtas innan vi går in då… Så papovarisken är minimal :)

Jo, för de som har bokade djur och hämtar utanför mässan.
Men jag tänker på de som går in på mässan och kanske köper en guldhamster.
Det stämmer, jag kommer dock inte köpa någon guldhamster där inne iaf :) Vet vad jag behöver/ska ha för avelsdjur och det räcker med dom hehe :P
Skillnad på rekommendation och förbud. Det enda krav vi har är 8,5 månads karantän vid import. Då får man ej besöka utställningar eller andra träffar med djur. Men självklart är det ju bäst Att undvika import över huvud taget nu. Känns mest korkat med tanke på ett flertal uppfödare har fått avliva alla sina djur pga detta. Och med risk för att bli utskälld nu så tycker jag att det är väldigt respektlöst :(
// Sofia
Hehe nä inte finns det några förbud inte, det är en allmän rekommendation om karantän vid importer . Inget annat.
Men ja, det kan vara osmart att ta in nya djur i dessa dagar då det kan vara svårt ibland att veta huruvida djuren blivit smittade eller ej. Men det är ju fortfarande upp till var och en om och varifrån man väljer att ta sina djur ifrån.
Men som Sofia sa så är det enda kravet att man ska ha djuren i karantän då man importerat och därmed inte får vara med på utst. under den tiden.
Blå skp är vackra iaf, de håller ja med om ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#35 okej. :) Men vad jag såg så stod det att import och export var stoppad. :) Därför kunde inte jag sälja till Norge. :/
OT kanske, men vad gäller för dvärgar?
Såhär står det ordagrant på SHFs hemsida: All import/export av guldhamster stoppas pga stor smittorisk av papovan. Vår önskan är att våra medlemmar/uppfödare följer denna rekommendation. Detta pga 2 dokumenterade fall och ännu en hamster med symptom som ska skickas in för obduktion. OBSERVERA att det står rekommendation och inte förbud. SHF önskar att man inte importerar och vill gärna stoppa det. Men det finns inget som ger oss rätt att förbjuda, så alltså är det en rekommendation. Men som sagt, varför riskera? Varför kan man inte bara respektera det som hänt och vänta tills allt lagt sig? Varför så bråttom? Väljer ni att importera (medlemmar i SHF) så är det krav på 8,5 månads karantän. Inga undantag. Inga djur (hamstrar) kommer in eller ut ur byggnaden importdjuren befinner sig. Så ni har det i åtanke.
// Sofia
#38 Okej. 
Vansinnigt vacker färg på hamster, men jag skulle ALDRIG ta risken att ens gå i närheten av en sån stor utställning! Risken är gigantisk att någon som besöker den har med sig smitta och att svenska besökare drar med sig skiten hem hit till Sverige.
Respektlöst och onödigt! Så jä-a viktigt kan det väl inte vara att få in nya färger i avlen, att man glömmer vad som lurar ute i vassen?!?! Jag vill inte kasta skit på TS, men tyvärr anser jag att TS och andra som importerar fortfarande, utsätter alla oss andra hamsterägare för onödiga risker. Jag sätter mina hampisar i första rummet, och då blir jag elak, sorry!
( Och kom inte med att " han har inte har smitta" " tryggt att impa från Eng" etc, FÖR NI VET ALDRIG VEM SOM ÄR SMITTBÄRARE, SOM BESÖKER UPPFÖDARE, MÄSSOR ETC, TIMMARNA FÖRE ER! )
Jag vill egentligen inte lägga mig i hur man väljer att göra, från SHF:s sida är det bara rek, alltså inga regler, men det finns självklart en önskan om att man tänker sig för.
Jag måste dock instämma i det som skrivits tidigare, med tanke på det stora antal djur som har avlivats så tycker inte jag det spelar ngn som helst roll vilken förening/klubb/sällskap man är med i, detta handlar om djuren och inte tävlan om vem som har coolast färg hemma.
Respektlöst är det tyvärr oxå med tanke på hur många fina uppfödare som har fått avliva sina underbara djur, för väljer man att ta in djur när man så väl vet vad andra har fått göra och hur det faktiskt tär på en människa att veta att man måste ta bort tex 40 av sina djur som ser friska ut.
Tänk efter ordentligt innan ni tar in djur från andra länder, man bör ju kunna lugna sig nåt år till innan man tar in djur igen.
Tänk er för när ni köper av andra som har importdjur hemma, har de hållt karantän osv.
Självklart lever vi i ett fritt Sverige, vi gör som vi själva vill så länge vi håller oss till lagen.
Men fortfarande så finns det nog en stor önskan från oss alla som har guldhamster att vi inte utsätter varandra för onödiga risker i det läget vi befinner oss just nu.
#40 Så som du formulerat ditt inlägg låter det som att du tycker att det är respektlöst att ens åka på en sådan mässa, men jag antar att du menar att det skulle vara respektlöst att importera?
Vill egentligen inte hoppa in i denna debatt, men nu gör jag det. Papova är ju jättesmittsamt. Man behöver inte köpa hem ett djur för att djuret i sig ska smitta ner andra djur. Man behöver inte heller ta upp en hamster och gosa med den. Det räcker väl med att bara vistas inne på utställningarna och sen ha samma kläder på sig när man kommer hem?? I en lokal med sååå många hamstrar lär det vara mycket partiklar som flyger runt… Herregud, jag blir supernojjig.. Som tidigare har skrivit så måste vi sätta våra hamstrar först, vi måste prioritera våra hamstrar och deras välbefinnande. Vill vi ha papova i Sverige? Är det värt att ta in en "cool" hamster och sen vara tvungen att avliva alla hamstrar och riskera att att andra uppfödare också får smittan? Jag förstår att det är spännande med nya färger och nytt blod. Men om det kommer in nytt sjukt blod som gör att flera uppfödare måste stänga ner och avliva sina djur.. Då kommer vi ju stå där inom ett år med inga stora uppfödare kvar.. Bara för att vissa vill få en snygg färg. Det tycker jag är att begära lite för mycket. Ta hänsyn till alla Sveriges hamstrar. Ja, det är iallafall mina tankar. Hoppas jag inte kliver på några tår, jag vill bara få er att tänka på riskerna och konsekvenserna.
#43 papovan finns ju redan i Sverige, och vi försöker göra allt för att bromsa/stoppa det. Men det går ju inte om det fortsätts importeras hamstrar. Hittills 6 uppfödare som fått avliva sina djur.
// Sofia
#44 Jag tror hon mena, om vi vill ha mer papova i sverige? Det var vad jag förstod. :)
#44 Ja, papova finns i Sverige, några enstaka fall. Jag menar - vill vi ha papova som en vanligt förekommande sjukdom i Sverige? Vi har möjligheten att få bort sjukdomen ur Sverige, ska vi inte då försöka få bort den? Dumt att ÖKA individer med papova när vi kan eliminera problemet. Tänk att 6 uppfödare har fått avliva sina djur, inom ett år är det kanske 6 till? Men nu vet vi bättre, vi vet vad som gick fel. Varför då göra om samma misstag? Varför upprepa någons annans misstag? Vi har ju vetskapen om papova, varför då fortsätta göra samma misstag om och om igen och vänta sig ett annat resultat? Det var det jag menade :)
#45 Du förstod helt rätt ;) Försökte skriva tydligt, men det verkar inte som om jag lyckades?
#42 Ja, jag tycker det är både otroligt dumt och respektlöst att besöka mässor/ utställningar! Viruset är luftburet och nästintill omöjligt att bli av med, så varför i hela världen ta en så enorm risk!?!!! Här hemma i Sverige är vi många som inte går in i djuraffärer som säljer hamstrar av precis samma anledning. Ska alla våra försiktighetsåtgärder vara helt förgäves, och det för att hamstrarna på andra sidan sundet har coola färger? Helt befängt!!
Jag ska själv på mässan i december, men hade aldrig, ALDRIG, fått för mig att importera någon hamster (SPEC inte från en så hemsk grossist som Peter) med tanke på smittan. Råttor ska jag ta hem..
Men att inte ens tycka att man ska få besöka mässan är väl ändå att ta i? Och inte gå in i djuraffärer?
Ska man inte få leva längr, pga en smitta?
Då ska man väl sitta isolerad i sin bostad också, för farliga smittor för oss människor finns överallt!
Visst ska man vara försiktig, men det finns gränser :/
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
# Förstår du ens vad "luftburet virus" innebär? EQ equals IQ…
#48 men nu är inte detta en specifik hamstermässa..
Som det skriv i tråden så ska inte en männsika som går på den mässan få komma till en SHF uställning då om vi ska prata om riskerna som sägs.
Sedan så har flertal dvärghamster uppfödare impoterat i flera omgångar från bland annat Holland via dessa mässor men ingen har nämnt något då? För dvärghamster kan ju lika gärna bära denna smitta som en männsika och man kan inte tvätta bort den då från hamstern ju..
Så alla som går på mässan inet få delta i SHF på 8 månader samt alla som har utlänska dvärghamstrar enligt vad ni säger.
#51 Det räcker med att en hamster eller en människa bär smittan med sig till en utställning för att alla andra som kommer dit ska bära smittan vidare… Det finns verkligen en anledning till de hårda restriktioner ang utställningar och karantän som SHF utfärdar!

Om smittan landar på ett annat djur så kan det förflytta sig en kort bit, men sen dör det ju. Det kan enbart leva på guldhamster, så den måste ju ha ett värd-djur.
#53 Du menar alltså på fullt allvar att ingen, inte ens någon som inte har med hamstrar att göra ska få gå på en utställning eller mässa? Ge upp nu. Ja, papova är hemskt, men hela världen stannar inte pga det.
Hur lång är "en kort bit"? Så vitt jag hört kan viruset överleva en längre tid utanför värddjuret precis som kaninernas RVHD…
#56 Måste tyvärr hålla med. Det räcker med att en person har det i kläderna eller ett djur för att flera ska bli smittade. :/
#49 Håller med!
Då kommer alla i Houten vara portade från SHF uställningar samt massa dvärghamster uppfödare efte det ni säger?
Ja de som har importerade guldhamstrar, eller som har varit på denna mässa eller dvärghamsterägare/uppfödare som har guldhamstrar hemma får ej komma på eventuellt kommande utställning.
// Sofia
#5 Ja det är ju det enda sättet att stoppa ev. smittospridning. De större utställningarna är livsfarliga när det finns Papova i farten, men samtidigt som alla bör vara extra försiktiga så får man ändå försöka att tänka lite logiskt. Använda sitt sunda förnuft och inte ta några risker.
Allt ska inte stanna av pga smittan, men man kan sabba rätt mkt även som enskild person om man har otur.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag förstår inte hur så många djurintresserade kan vara så fruktansvärt naiva och ignoranta! Hur svårt ska det vara att fatta hur allvarligt det här är?!?!? Jeez!!! Här finns så många som drabbats redan, och vem vet hur många hamstrar som dött i landet hos folk som köpt i djuraffär och är helt ovetande om smittan? Enda chansen att få stopp på skiten är att ALLA tar sitt ansvar!! Att gå på massa utställningar och mässor gynnar BARA människor och INTE djuren, så skärp er! Det kan väl inte vara hela världen att låta bli att åka på sånt, under en period, för en så viktig sak!?!
Men om man ser det såhär så Peter Braak har grossistavel och med så mycket djur behöver men ej köpa in något som minskar risken ännu mer.
Sedan var tanken att ta in nya djur för att få en bredare avelsbas för man kan använda mycket andra djure men frågan är hur blir då kvalitén ex. på färgen mm? Tanken var att få större avelsbas med så lite inavel hos.
#62 Du får ha de åsikterna, absolut, men nej tyvärr, jag kommer inte leva i en bubbla. Betyder det att jag inte får sätta min fot på en hamsterutställning så får jag ju acceptera det. Nu är det för övrigt inte aktuellt för mig att importera guldhamster heller men jag sysslar med andra djur som jag garanterat kommer kika efter i Holland.
Vår huvudsak för att åka ner dit är inte Guldhamstrar utan andra så oavsätt så kommer vi åka ju så kan vi lika gärna ta med hamstrar hem :)
Varför kan inte SHF då anordna uställningar för de som har importer/sitter i karatän kommande året då, så det blir rättvist samt så alla importer kan bedömmas bland annat för aveln.
#65 får jag bara fråga vem du tror skulle vilja döma dem? 

#65 Ramlade precis in när detta inlägget kom så jag måste svara.
Det kostar väl till att börja med såpass mycket att anordna utställningar så att göra dubbelt skulle nog ekonomiskt inte gå.
Sen så skulle nog ingen domare som inte hade importer hemma våga döma en sådan utställning. För tänk om de fick med sig någon smitta hem.
Och sen finns det väl inte så många som har importer hemma. Det är väl högst 3-4 stycken nu väl? Och de som de sålt till.
De flesta som hade importer hemma har ju inga hamstrar kvar överhuvudtaget.
Egon utan IQ och EQ equals .Små. Dumma. Barn.
Tala för döva öron.
Over and out.
Kan ju direkt säga att styrelsen i SHF inte kommer ordna utställningar för importdjur. Det väl så osmart det bara kan bli. Det skulle ju i så fall innebära en ny karantäntid för samtliga som besöker den utställning eftersom alla importdjur troligen inte kommer från samma uppfödare eller ens importerades samtidigt. Säger bara en sak. Ta erat ansvar och tänk på djuren och alla uppfödare som redan fått ta den feta smällen. Var inte så jäkla egoistiska utan bidra istället med nåt dom kanske kan hjälpa till att få bort papovan ur Sverige. Fattar inte varför det är så bråttom att ta in fler djur när det uppenbarligen inte gick bra senaste gången. Hur kan ni ens vilja riskera alla era djur? Talar efter ren erfarenhet, och tro mig, det är så jävla sorgligt att alla mina djur är borta. Men det som är mer sorgligt är att ni totalt kör över oss som redan är drabbade. Skärpning!!!
// Sofia
#69 Bra skrivet Sofia och Ulrika, håller helt med.
Jag tycket inte det är orättvist att de som importerar inte får gå på utställningar. Det är ju ett aktivt val man gör när man importerar, och då får man ta sitt ansvar att hålla karantän (att gå på utställning med andra improtdjur motverkar ju det syftet ganska mycket..). Sen vill jag faktiskt tro att de som importerar är så pass duktiga att de kan bedöma om ett djur är lämpligt för avel eller inte även utan utställningar. De ska trots allt hålla en sträng karantän, och det är inte direkt något som känns lämpligt för nybörjare.
#68 Men seriöst, jag tycker inte det är något fel att bara åka på mässan och kolla. Att kalla folk som åker för respektlösa, egoistiska och IQ-befriade är lite väl..? Det är ju uppenbarligen möjligt att hålla en karantän om man tittar på rekommendationerna, så om man duschar noga och tvättar kläderna (eller rent av gör sig av med dom) kan jag inte se varför det skulle vara så hemskt, speciellt när de är portade från kommande utställningar.
#69 Jag känner att jag är lite förvirrad.. Vilka är det som kör över? För jag kan bara se en enda i tråden som vill importera hamstrar, men du skriver "ni"?
#72 Ja, men de flesta åker ju på den där messan också. Och det menas nog med ni. :)
#73. Ja, jag åker på mässan, tillsammans med en hel del andra. Men trots Papova måste man ju få röra sig utanför sitt hem.. Som jag skrivit tidigare kan jag med tycka att det är onödigt att importera guldar just nu men att kräva att alla ska sluta att åka på djurmässor tycker jag är att överdriva.
#68 För övrigt är jag vuxen, så det går bra att tilltala mig som en sådan.
Om det ska vara så överdrivet som att inte åka på mässan kan alla lika gärna stanna hemma och inte äns köpa mat som har djur om vi ska vara så säkra?
För övrigt oxå vuxen.. -.-
Vuxen i siffror behöver ju inte nödvändigtvis betyda vuxen i sinnet. Kul att ni valde att ta åt er av just den biten.. Ni förstod tydligen inte ens vad min kommentar betydde, vilket bevisar kommentarens betydelse.. :)
Denhär tråden börjar gå överstyr!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#78 och jag tycker att det är tråkigt att du skriver ordsörja som är upp till tolkning istället för något konstruktivt som bidrar till diskussionen.
Självklart får man besöka mässor! Man får väl besöka djuraffärer oxå.
Jag gör det! Men jag går inte in till djuren längre.
Jag vill inte heller att ngn som har guldhamster från affären/import kommer hem till mig, jag besöker inte heller ngn som har importdjur eller från djuraffären hemma.
Nu när jag säljer mina kullar så har jag noga informerat om att de ska tänka sig för med kompisar och deras hamstrar osv.
Precis som Sofia säger, SHF kommer inte anordna några guldhamsterutställningar och absolut inte enbart för importdjur, jag skulle inte ens komma på tanken att tillfråga de guldhamsterdomare vi har då ingen vill riskera sina egna djur hemma. Vi vet ju tyvärr hur smittsamt det är.
Importerar man i dagsläget så får man alltså inte besöka utställningar eller tillställningar som SHF anordnar, man har strikt karantän från allt som har med det att göra (inom SHF är bäst att tillägga) och det hoppas jag man respekterar nu.
Bredare avelsbas hittar du bara du söker inom Sverige ;) Man kanske inte alltid kan få det man vill ha direkt, men man får se till att få till det hemma med det man köper in, man behöver inte nödvändigtvis vända sig utomlands.
Vi kan ju inte mer än att be alla som absolut måste impotera, att tänka till lite, vänta, inte importera just nu, vi är livrädda att det bara kommer bli mer med det som redan är :(
#81 Bra sagt, jag håller med :)
Tråden är ganska OT nu men jag hoppas alla kan tänka på hur/vad ni skriver så det inte går helt överstyr.
Tror att de flesta aspekter kommit fram nu så..
_