Ni som ska till Houten
Med tanke på den tråden det skrivits flitigt om där man ifrågasatt om det är klokt att importera Guldhamstrar i dagsläget vill jag gärna varna lite gällande något annat som har med mässan att göra.
Det är jätte roligt att gå på stor mässa och det finns otroligt flotta djur att både se och köpa. Men snälla, var lite uppmärksamma på varifrån djuren kommer! Ska ni handla, så kontrollera själva hur djuren hos just den uppfödaren föds upp osv. Gå inte bara på de namnen du "känner igen".
Jag personligen har valt att avstå från avel på dvärgar som kommer från vissa kända, stora "uppfödare" som förmodligen kommer att vara där. De avlar även möss, råttor, marsvin mm. Det mesta i smådjursväg.
De har ofta trevliga djur och som sagt mycket snygga djur. Snygga djur kan man ganska lätt få om man avlar tusentals djur och avlivar alla som inte har önskvärt utseende. Djuren bor väldigt väldigt trångt. Jag vill kalla det här grossistavel men här i Sverige låter det väldigt fint med importer från bla Holland.
Detta har ventilerats på andra forum här på iFokus (men i lite andra sammanhang, så som allmäna avelsfrågor i råttor i fokus) med länk till en av "uppfödarnas sida". Därför kanske det är okej att länka här med så man får se hur djuren bor i små små lådor?
Om inte, ber jag som sagt bara folk att tänka på djuren i första hand. Inte bara ta hem snygga färger för färgens skull osv! Eller åtminstone i så fall inte ha dubbelmoralen att säga sig vara emot företag som IMAZO här i Sverige, men handla på det här viset istället :-S
Ps. Detta har inget med de Guldisar som importerades förra gången att göra. Jag har dålig koll på varifrån de kom ens.

Så här "mysigt" kan man ha det och ligga och föda kull på kull på kull till någon grossist.
http://www.ralphdavisreptiles.com/matrix/ralphs_words/old_rat_room_5.asp
#1 usch. :( Djuren mår ju inget vidare där….
Ja det är nog ett roligt liv…
What the hell, då länkar jag med. Här har ni Baastians lokal. De små små lådorna antar jag innehåller möss och dvärghamstrar och andra små gnagare. Marsvinen kan som ni ser knappt vända dig utan att krocka med en annan. Och jag har en av dessa hamstrar i min ena honas stamtavla. Känns overkligt. Fick ta över en hane som kom därifrån, men han användes inte i avel här. Tänk att han är född i en sån där liten låda :-( Kanske inte så konstigt att han bet och va skum.
http://www.rebas.nl/bedrijfsinformatie/informatie_voor_bedrijven/index.php
Står även på annat ställe att de förser 360 djuraffärer med djur.
Säkert inte värre än andra grossister på något vis. Men kom inte och säg att ni är emot grossistavel om ni köper därifrån :-P

Ju fler man kan föda upp, ju flera kan man sälja och då får man plats att föda upp ännu fler.
Djur med känslor? Nä, snarare varor utan något som helst peronligt värde. Bara penga-värde.
Håller med, bra skrivit. Min mamma är från holland så halva min släkt bor där och är där några gånger om året. har varit på hundratals djuraffärer i holland och det är nog 1000 gånger värre än vad de svenska djuraffärerna är. Ioförsig pratar du inte om djuraffäer men om djuraffäerrna har småsmåsmå burar för allmänheten så tänka sig vad som händer där bakom..
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Usch jag kan inte fatta hur man kan ha sina djur i så små "burar", mår nästan illa av att se hur illa vissa små jur har det 
Amor vincit omnia
Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens
#5 Nej här handlar det inte om djurs känslor eller välmående. Det handlar om pengar och "äran att få fram de djuren med de nya och fräsiga färgerna".
#6 Jag kan tänka mig det, tyvärr :-( Detta är ju de bilderna som är bra nog att visa upp för världen! Vågar inte tänka på om det finns burar och hyllor de inte vill visa upp och hur de i så fall ser ut :-(

Denna sista uppfödaren föder ju även upp chinchillor och iller. Jag får seriöst ont i magen när jag funderar hur de har det.
Svenska mått på chillabur, 0.5kvm. Om iller ska bo i Bur 5kvm.
Känns inte direkt troligt att de har det så där.
Nej, Emma har en poäng. Att rata Imazoo och köpa från såna här ställen är ju inte så smart. Men tycker man att Imazoo har en helt ok uppfödning så är ju även detta helt ok.
#7 Nej det är inte klokt. Men kanske fullt lagligt i det landet.
Det här är säkert inget nytt för många av er som hållt på länge och har koll. Men för mig, som bara avlat i knappt ett år, är det en beklämmande upptäckt måste jag säga. Ansa storuppfödare där nere har ingen hemsida eller så visar de inte hur djuren bor. Mår illa av att dessa djuren ser vi sen i våra svenska stamtavlor :-S
#9 Ja man kan ju tycka det är okej. Bara man är medveten om att man då borde tycka all grossistavel är okej. Just den här uppfödaren har rykte om sig att vara noga med att inte hybridavla Vintervita och Campbells, vilket ju är bra.
Men den stora skillnaden mot en sån här uppfödare och IMAZO i Sverige är att denna föder upp djuren själva på anläggningen. Det finns alltså många många djur som aldrig kommer därifrån. Som avlivas när de gjort sitt.
Visst, IMAZO, föder inte upp så mycket själva (vad jag vet) men givetvis köper de i sin tur in djuren de säljer vidare från såna här grossister i andra länder. Så i slutändan blir det väl ändå samma samma.
Några vettiga mått för Chillor o illrar kan man nog glömma ja.
Lite OT egentligen, men jag tycker mig till o med se en uggla i Bur i bakgrunden på ett annat kort. Får man sälja ugglor i Holland tro? Jisses. Fast jag kanske ser i syne :-P

Du får äga och sälja de flesta djur så fort du kommer utanför Sveriges och Norges gränser. Räcker att du kommer till Danmark.
Urk.
#11 Tycker också mig se en uggla och ser jag inte helt fel så tycker jag mig se det att vara e tornuggla (utrotningshotade i sverige, få som någonsin ser en sån)
Amor vincit omnia
Man blir ledsen av att se så majestätiska djur i små burar i en avelsfabrik. Älskar ugglor. Men ute i naturen!
#15 Håller fullkomligt med dig!
Amor vincit omnia
Tycker det är hemskt att se bilder på när djuren har det så här dåligt , det är väldigt konstigt att vissa inte tänker på hur djuret mår och känner sig. jag skulle gärna vilja gå och titta på en stor sån mässa och kolla på alla djuren , var , när ?
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Den är i Holland i december Emmny. Många åker dit för att ställa ut, titta på djur och även köpa. Inte alla uppfödare som säljer där nere är så här! Långt ifrån! Men några av de stora just från Holland och däromkring håller sina djur så här tyvärr.

#17 Nästa mässa är i december. Tror bussresan ner kostade 1500kr. Sen var det inträde och sånt också. Ganska dyrt att åka på mässa.
Inträde ingår, men all mat får man köpa själv o så. Om jag inte förstått fel. Jag hade gärna åkt! Men åker ett annat år.
Måste bara fråga.. Vad är Houten för något? :)
Det är där en stor årlig mässa hålls som ligger i Holland. Där finns allt, reptiler, insekter, gnagare. Uppfödare och djurintresserade från många olika länder samlas där och tittar på djur, ställer ut och köper och säljer.
Jaha!
Tack!:)
När är mässan? Jag ska snart till holland och hälsa på min släkt som bor där.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
2 december :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Det var verkligen inget roligt att se hur de stackars djuren bor :(
Blir väldigt ledsen av att se det.
Jag med. Önskar jag visste det tidigare bara :-S