Mamma tjatar...
Hej igen :D
Jag ska snart ge Melvin sin första tallrik med vättiga ätbara saker ;D Lät lite konstigt där…. Haha men mamma bara fortsätter att säga * Ge honom inte för mycket nu när han är så liten, Han kan inte ha så många nya saker hela tiden,Du har inte haft honom så länge då kan du inte bara börja ge honom en massa nya saker! VAD SKA JAG TRO???! Mamma har aldrig haft en hamster men har hon en poöng? Snälla hjääälp!

Om hon har en poäng eller inte beror ju på hur mycket nya saker du ger honom?
Man får ju se till att hamstern inte får ont i magen, men samtidigt ska han ju få Färskmat.
Så om man ger honom några saker och håller sig till det några dagar så man ser att det är saker som han tål, så kan man gå vidare att testa andra saker sedan.
Men att bara ge hamstern en knäckebrödsbit eller så är inte vad jag menar utan ge honom t.ex pasta, brocooli, groddar en dag och se hur han mår. Så kan du ge någonting annat nån annan dag.
Ger man allt på en gång och han blir dålig i magen så är det ju svårt att veta vad han blir dålig av.
ok Tack :) Jag tänkte prova * Kokt hericots verts,Potatis,Nötter, Foder och liite morot :)

Du kan ge honom lite andra grönsaker också ifall du har det hemma.
Vad är det för nötter? De ska inte ha för mycket sådant för det är väldigt fett.
Jordnötter utan salt :) Jag går ner och fixar grönsakerna och så kkmr jag upp o väntar med jordnötterna tills du sagt om det är ok ;) Jag ska ha majs också :D

Majs är gott:)
Hoppa över jordnötterna. Du kan ge nån sådan oskalad jordnöt nån gång som godis, eller om du vill träna någonting med hamstern. De tycker såna är jättegoda.
Men annars hoppa över det helt.
jag skrev fel XD jag har jordnöter hemma också :) Men kan jag ge *chasew nötter* Vet ej hur det stavas?!

Nej, ge inga såna heller.
jasså :/ Han fick 2 jordnötter…… Han älskar dom så mkt!!!! Jag kunde inte motståå!!!! Och vrf inte ge dem andra nötterna?

Det är som med barn och godis. Ett barn skulle kunna äta godis en hel dag utan att vilja äta vanlig mat. Men det betyder inte att det är bra för kroppen.
En hamsterkropp är jätteliten och nötter är det mycket fett i. Så som jag skrev ovan, en gång då och då är ingen fara. Fast jag vet uppfödare som säger att man aldrig, någonsin ska ge nötter. Så man säger lite olika.
Men jag kan inte heller motstå alltid. Men det får vara väldigt sällan och då som godis. Inte att ge som vanligt.
Haha vad gulligt ^^