Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 682 ggr
Smulipop
0

Saltsten till hamster?

Saltsten skulle vara dåligt för hamstrar för deras njurar fick jag reda på av en kompis. Är det någon som kan bekräfta det? Om det är dåligt, kan man ha saltsten i buren typ varannan dag? elr är det forfarande för dåligt?

Jättetacksam för svar! :D

nakuta
1

Salt ska uteslutas helt ur hamstrarnas kost.
Saltsten är bara djuraffärers sätt att tjäna extra pengar.

Så din kompis har rätt, ingen saltsten (inte alls)

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Smulipop
0

Tack så jättemycket. Det är ok, då ska jag fixa gnagarsticks ist. Tack så jättemycket nakuta.Glad

nakuta
1

Så lite så, bättre att fråga och få svar än att chansa och kanske orsaka skada.

Vi finns här alla för att vi delar ett gemensamt intresse, och då hjälps man åt för när någon undrar något, så är det något mer, så bara fråga på =)

Amor vincit omnia

Smulipop
0

Jepp! Jo, jag har faktist en fråga till, jag har en dunabur, ganska liten, vet du hur stor matskålen är? Den brukar bli halv när jag har fyllt i sallad, 2 ca jordnötter, och Foder (vitacraft) blandat med rispuffar, för den verkliga frågan är hur mkt sak en hamsterhona på snart 2 år (10 okt) väga genomsnittligen? Min kompis hamster är mkt tjockare än Smulan, och hon sa att honor ska vara mulligare. Smulan väger 119 gram, och jag sa det där med buren och allt, för om du vet hur stor matskålen är kan du säga om jag ger henne för mkt elr för lite mat när hon väger 119 gram?

nakuta
0

Det med vikten kan man inte rätta sig efter, då det handlar om gener osv.

Det som är lättast är att känna på henne, tycker du hon känns "smal" hon ska ju inte va smal och inte tjock, man ska ju känna efter helt enkelt.

Sen en hona på nästan 2 år kan börja tappa lite vikt ju pga ålder, då kan man ge lite mer näringsrik mat, kanske lite extra Barnmat, lite extra gröt (ger själv barngröt) och lite så, även sånt som broccoli, groddar osv är det bra med näring i =)

Amor vincit omnia

Smulipop
0

Ok, tack! Jag tror jag tycker hon känns smal, så då ska jag försöka ge henne lite mer näringsrik mat. Jag tror inte direkt hon har tappat nån vikt direkt, jag väger henne regelbundet, och hon har mer gått upp i det sista. Men det är ju det jag vill!Glad

nakuta
0

Okej, men bara mata på med mycket näringsrik mat (mina älskar barnmat)

Amor vincit omnia

Smulipop
0

Jepp!Skrattande