Hamster OS
Tänkte vara lite nostalgisk och göra som jag brukade göra när jag var mindre, nämlgen liknande hinderbanor/agility till hamstrarna :)
Tänkte gå i temat OS grenar och skulle vilja ha förslag hur jag kan utforma det, man kan ju ha 100 cm istället för 100 m osv :)
Alla fantasifulla förslag är välkommna, hoppas mina två killar kommer tycka det är kul och vi får se vem som tar hem segern 
Hihi du kan låta dem hoppa häck
Det var nog det enda jag kunde komma på! XD
haha ja men absolut bra ide ;D Kan ju vara svårt att få dom att kasta diskus eller liknande ;)
Haahah min lilla Tindra spelar fotboll ;)
Något du kansek kan testa? :) Delar gärna med mig! :D
Tränar även agility & älskar din idé med OS :D
Jag kan bara komma på häck XD
Suger på typ alla sporter ^^
Hästar är lixom det jag är intresserad av innom sport :P
Åh rolit med fotboll, vad använder du som fotboll? :)
Man kan ju sätta upp typ 100 cm med 6 häcka på en viss höjd och se vilken tid hamstern får, då kan ju flera tävla också om man går på tiden 
Ja precs, sammma här den sport jag håller på med är ridnng :)
Jag använder en katt boll med en liten bjällra innuti :)
Så här gör man! :
1. Man visar hamstern en smaskig liten godis.
2. Så visar man sedan att man lägger ner den i kattbollen.
3. Så puttar man på bollen & visar att godisen ramlar ut :)
4. Belöna med klicker (eller med munnen) & godis när hamstern puttar på bollen.
5. Sedan kan man fixa ett litet fotbolls mål :)
Tindra lärde sig själv att få in bollen i målet :D
Här är en video när hon spelar ;)
http://www.youtube.com/watch?v=qFpPIl-ywaw&feature=plcp
Ja det var en bra idé! :D
Så kan du göra en tävling här på HiF! :D Guud va kul! :)
Min hamster Tindra har ett rekord på 14cm i hoppning ^^
Tindra kliver eller kravlar sig inte över hindrerna utan att hon hoppar :D
Här kommer en video när hon hoppas rekord!
http://www.youtube.com/watch?v=qFpPIl-ywaw&feature=plcp
Och en när hon tävlade på Zoonen.com :D Där hon vann ^^
http://www.youtube.com/watch?v=d5viTSy_vc0&feature=context-chv
Är så himla stolt över Tindra & jag tror inte att jag någonsin kommer att hitta en lika bra agility hamster som hon<33
Grym hamster du har, helt underbar :D Får fösöka fixa en kattboll,
Då kan man ju köra höjdhopp med ;)
Skulle vara riktigt kul att starta en os tävling hät på Hif och sen kanske ha nått pris etc som kan skickas till vinnaren :)
Tindra tackar & bockar! :D
Japp! :D
Jaa! :)
Guud detta kan bli riktigt roligt! :D
Då ska jag & Tindra självklart ställa upp i tävlingen! :)
Kanske att någon kan fixa typ rosetter? :)
Som man gör typ hemma?
Och sedan att man skickar på posten till den personen som har vunnit samt 2a & 3an :)
Hahah kommer med massa förslag XD
Haha det är bara att nobba dom om dom är allderles för tokiga ^^
Nej det är jätteroliga förslag! Vet dock nte om jag själv kan göra rosetter men det år väl alltid att fixa nått :)
Då blir det väl så att man får ladda upp bild/video på varje gren(tror alla är ärliga om cm och tid etc) sen blir hamstrarna rankade i varje gren och sen slår man ut allt totalt till en 1:a 2:a 3:a :)
Är det några andra här på Hif sm skulle tycka detta var kul att vara med i? 
Det lät as bra!! :D:D
Jag har dock inte råd just nu att köpa material till rosetter eftersom att jag först & främst måste köpa nya hus åt mina hamstrar sedan så måste jag ha några extra eftersom att jag ska köpa en till hamster :/
Jag kan tipsa på Zoonen? :)
Där finns det några som brukar tycka att det är kul med agility! :D
nej men blir det tävling kan jag står för priset, no worries :) Tipsa runt du, roligt roligt :9
Okej! :) Kommer även du att vara dommare då? :)
Och när tycker du att tävlingen ska vara? :)
Jag måste iaf fixa lite nya hinder & det tar inte så jätte lång tid men ^^
Det kan vi bestämma om fler är intresserade :D
Okej! :D
Nu har jag gjort en diskussion om Hamster OS :)
Hopas nu att det är många som ser det!
Jag skulle gärna vilja vara med och delta med en av mina dvärghamstrar / om jag inte kan delta med flera?
Sen kan jag gärna vilja hjälpa till att ordna osv. :)
Jag skulle kunna vara med :) Jag har redan en häck hemma typ :P http://www.youtube.com/watch?v=eoUcfVjNn80
Sen har jag tunnel, A-bräda, vippbräda. Kanske man kan använda till något?
Gud va kul att ni vill vara med! :D
Gud va duktig hamster du har! :)
#17 Vi tackar 

Jag skulle oxå gärn vilja va med :) men jag har aldrig tränat agility med nån av min , men jag har ju dvärghamstrar ( vet inte om det är skillnad ?). Måste träna nuu ! ;) Hoppas det blir nån tävling !
Hälsningar Mig och mina hamstrar !
Ha det bra !
Det är bara att börja träna! :)
Kom ihåg att börja med att visa hamstern hindret & att det inte är farligt. Sedan så kan du locka över den med en liten godis :)
Sedna är det bara att höja när hamstern har lärt sig hur man ska göra :)
Lycka till & hoppas att du kommer att vara med! :D
Ska man börja träna nu då kanske. Jag hade planer på det för flera månader sen, men det har liksom inte blivit av.
Men han har fått hoppa lite hinder och han vet vad det är för nåt, men ska väl börja satsa och engagera mig mer i det nu då 
Galenpanna
Jag ska testa Puff imorgon om han fortfarande vill/orkar :) Han är ju allt snart 2 år.. Men han är så gosig och villig så
A-hindret är fortfarande lite för jobbigt att gå över så jag får putta på honom ;) Men hindrerna går suveränt och röret, vippbrädan är liite läskig men det går :)
Tindra är också snart 2 år men ärfortfarande pigg & kry :)
Imorgon så ska hon allt få träna lite ;)
Yeah vi har superhamstrar :D hoppas puff lever till 3 år :)
Hahahah japp det har vii!! ;)
Hoppas att båda två lever i typ 4 år! :D
Jaop :D
Jag tränade Sky och Boy igår och blev väldigt förvånad , båda två klarade hinderna utmärkt! Jag hade inte så höga hinder men idag ska jag nog höja liite :) Både Tindra och Puff är ju super duktiga !!
Ha det bra !
Va kul! :)
Hoppas nu att tävlingen blir av! Tindra kommer att få duktiga motståndare! ;)
Tindra tackar & bockar! :)
Ja, här är otroligt många duktiga agility hamstrar ;) Hoppas verkligen att det blir av! Hur ska tävlingen gå till ? Ska vi filma och lägga ut en film ?
Ha det bra !
Ja vad jag har fötstått :)
Och så ska det typ vara olika grenar & sånt ^^
#28 Vi tackar
Hoppas nu att tävlingen blir av! Kommer inte bli lätt att vinna med så många duktiga hamstrar 
ÅÅHH, vad kul det kommer bli !! HÅRDTRÄNING allihopa ! ;)
Ha det bra !
Hihi ja jag ska träna idag :D
#32 Hahah jag hoppas också att den blir av! :D
Puff är ju också grym så det kommer att gå super för er två! ;)
Ska sätta upp en bana nu & filma ;D
Jag har tränat Sky , Boy och Louie idag , hihi ;) Gick bra med Boy och Louie eftersom jag hade skinka som är deras favvo , Sky tänkte nog att det inte var värt att gå över hinderna "bara" för en liten skink bit , hehe :)
Ha det bra !
#37 men de vaknar väl itne på dagen?
Isåfall för att äta elelr gå på toa ;) På kvällen får man träna, då är de pigga 
Nej Tindra har en tid på dagen som hon går upp & vill ut & rastars :D
Samma med Silla ^^ Men lillkillen sover hela dagen & vill ut på kvällen efter 6 :)
Tjejerna vaknar mellan 12-5 för att dom vill ut :) Sedan så vill dom ut på kvällen nån gång mellan 7-12 :)
#39 Önskar puff ville ut, han har aldrig vaknat och velat ut. Han vaknar mitt i natten
Jag måste alltid väcka honom (alltid kl 18!) och då är han super trött och vill bara sova igen. Han klättrar aldrig upp i min hand frivilligt längre. Han trivs i sin Bur helt enkelt :) När han var liten så bodde han i en miniduna och när han var vaken skulle han upp. :)
Åååh, Tindra vill inte heller komma upp i min hand frivilligt :/
Brukar öppna buren & sitta & vänta tills hon kommer ut själv :) Då lyfter jag henne.
Mmmmm Tindra skulle kunna döda mig för en talrik av det ;)
Haha känner att vi börjar byta ämne X'D
HHAHA Inget illa ment ;)
Tillbaka till ämnet! 
#43 Haha absolut, känner att vi har tagit tråden nu
Vi kan skriva på klotterplanket istället 
åhh va duktig hamstern var som hoppade hinder #5!! Vill försöka lära mina detta, ngn som har tips hur man kan börja? :D
www.lillamalin.blogg.se
Smart ;)
Tindra tackar! :D
PMa så kan jag hjälpa dig! :)
Har tränat Puff lite. Han tycker inte det är så kul haha, men han SKA över
Gick bättre då jag tog ut honom från mitt rum och tränade där ute, då blev han jättepigg och typ sprang över allting för att han ville undersöka allting. Så jag lät honom springa runt i huset vid väggarna osv. Han blir platt som en pannkaka när han undersöker 
Så det gick ganska bra, jag måste dock hålla händerna vid honom så han inte hoppar av bara.
Tindra blir alltid pigg efter en stund :D Gör ett speciellt ljud som gör henne taggad! :)
Innan jag släpper ner henne på banan så gör jag det ljudet & så låter jag henne springa från hand till hand. När hon väl är på banan så ser man hur hon tar i för att komma över! :)
Det ljudet jag gör det är samma ljud som man gör när man ska få hästen att börja skritta typ ^^
När hon hör det ljudet så vet hon att hon gör rätt & att hon ska få belöning :)
Har nämligen ingen klicker så jag fick ha ett speciellt ljud ^^
Tindra tränade idag & så jag filmade några minuter ^^
Förlåt för att jag skakar så mycket XD Svårt att sitta still ^^
kul att det verkar vara några som gillar iden, testade lite igår med springa hoppa, dock klättrar min kille mer än hoppar ;) sen gjorde han jättefint simhopp ner i spånet i buren haha
man kan ju ha typ balansgång också eller ett upträdande som freestyle med hund eller som gymnastik ppå riktiga >OS :)
Hahahahah XD
Hahaha Tindra kan iaf inte ballansera XD
Menar du typ som tricks? :)
ja precis nått fint så kan man få poäng, jobbar på ideen;)
Okej! :D
Men hur många måste minnst vilja vara med för att det ska bli av då? :)
Ja men det räcker ju med 3, men skulle vara roligt om man blev typ 5 och uppåt men vi kan ju skriva anmälningslista: sen fyller man på med sitt namna och hamster :)
LISTA: namn - hamsters namn
1.
2
3
4
5

1. Ronja Carlsson (Marro98) - Tindra
2.
3.
4.
5.
Hoppas att jag gjorde rätt nu O.o'
Men du måste inte fixa priser. Det är ju roligt också även om man "bara" får äran
Och fråga någon Medarbetare eller Sajtvärd om du får tillstånd att göra tävlingen, eller om de kan göra den.
LISTA: namn - hamsters namn
1. paulinabieber - Puff
2
3
4
5

Du kan ju fråga en Medarbetare via PM :)
Oj, du hann före. Jag gör en ny!
1. Ronja Carlsson (Marro98) - Tindra
2. paulinabieber - Puff
3.
4.
5.
#57 Ja, de kan man ju
Du kan ju bara skicka ett PM till en Medarbetare bara 
Hahaah det gör inget ;D
Mina hamstrar är vakna mk på dagen :)
1.Ronja Carlsson(Marro 98)-Tindra
2. Paulinabieber-Puff
3.Ebba Odeskog ( Emmny )- Boy <3
Jag brukar också göra ett sånt ljud , det funkar verkligen ;)
Ha det bra !
Putt :)
har mejlat en medarbetar nu iallafall få se när jag får svar ^^
#63 Håller tummarna! :D
Ja, nu håller vi tummar och tassar här hemma på att det blir av ;)
Ha det bra !
Petar upp tråden lite ^^
Putt igen 
Hur går det?
Mvh/Ellen<3
Inget svar ännu :/ Men jag har tagit kontakt med sajtvärden (Imasy) så jag får se om vi kanske får svar snart! :)
Några fler som vill anmäla sig? :)
Fram med häckar, hinder & tunnlar nu kör vi! 
Fick svar från Imasy & hon sa att det är bara att köra på!! :D
Yeea :D Men ni måste ju skriva vad vi ska göra hehe ^^
Hahahha! XD
Vi får se vad turv har bestämmt för grenar! :)
Kan man ha med dvärghamstrar eller är det bara guldhamstrar? Har liksom en dvärghamster, intresserad.
// EE
Både dvärgar & guldar :)
1.Ronja Carlsson(Marro 98)-Tindra 2. Paulinabieber-Puff 3.Ebba Odeskog ( Emmny )- Boy
#74 okej 
// EE
Meh nu krånglade min mobil… Jag är med, med Casper (:
Jag kan fixa ^^
1.Ronja Carlsson(Marro 98) - Tindra
2. Paulinabieber - Puff
3. Ebba Odeskog ( Emmny ) - Boy
4. Muppiiigast - Casper
5.
Va kul att vi blev några! Jag ska ska skriva upp ett antal grenar/regler sen får ni lägga upp videos eller bilder etc :) Sen sammanställer man det och utser vnnare :) Om n har försalg hur de ska läggas upp skriv! Försöker posta till imorgon! kanske själv är med, då med min bam bam får se :)
Hinder/häck, sedan får man väl lägga till lite hinder man har själv? :) Jag har en A-bräda, vippbräda, tunnel m.m
v kan ha en vanlig häck gren sen kan man ju har som i gymnastken i os ett valfritt programm. Det kan vara att man visar upp några kosnter eller springer på hinder eftersom alla ha olika :) Sen får man poäng på programmet som i gymastik, konståkning m.m
Ja :) Men jag tycker vi bestämmer lite här hur vi gör och sedan gör du ett nytt forum med regler osv :)
aa vi gör en offentlig tävlingstråd som e lite "renare" med lista, resultat, bilder osv, frågor och diskutioner kan vi ta här ! :)
Ja! :)
Guud längtar verkligen! :D
Hur är man med? Ska man typ lägga ut på youtube eller nåt??? 
// EE
Man får antigen filma, fota sen laddda upp video på youtube och länka eller lägga upp bild :) Sen litar jag att alla är ärliga med höjder/tider :) Vill du vara med skriver man upp siga på anmälnngslistan :)
Turv har du bestämmt grenar & sånt? :) (Ni kanske har sagt det men jag har inte varit så aktiv ^^)
Hamster OS
Förslag på grenar:
200 cm
gör en raksträcka på 200 cm med start och mållina och ta tid från att du släpper hamstern tlls den passerar mållinan.
100 cm häck
Gör en raksträcka på 100 cm med 5-6 hinder valfri höjd. Samma regler som ovan.
Höjd hopp gör ett hinder som du kan mäta bra, sen finns det höjder. För varje höjd får hamstern 3
försök, river man ut sig stannar man på senaste höjden som man klarat. Man ska försöka få hamstern att inte klättra .
Fritt program - kan vara en agilitybana eller något mera konstnummer med trix. Tänk det som en konståkning, man ska visa upp vad sin hamster kan på ett elegant sätt och sedan får man poäng upp tlll 10.
Sen skulle man kunna ha någon klättringsgren, eller typ orginterngsbana/hoppbana(typ som hästhoppning), att man ska få hamstern att putta en boll?
Vad tycker ni?
Skitbra! :D:D
Klättring kanske inte är nån bra idé om man tänker på allt dom kan hända :/, Men Hoppbana lät bra! :D
Att man ska få hamstern att putta en boll lät också jätte bra! :)
200 cm
gör en raksträcka på 200 cm med start och mållina och ta tid från att du släpper hamstern tlls den passerar mållinan.
Får man lägga godis på vägen? Annars kommer det ta år :P
100 cm häck
Gör en raksträcka på 100 cm med 5-6 hinder valfri höjd. Samma regler som ovan.
Om ni sett på min video så har jag hinder, men den banan är ca 75 cm.. Går det bra eller ska jag lägga till hinder?
Hur ska man göra ett höjdhoppshinder? :P
Du kan ju alltid använda VHS filmer som jag & Tindra! :D
Då får manju välja längd & så själv ;)
Men det beror ju på hur många VHS filmer du har ocksp XD
ja alla medel e tillåtna utom att dra eller putta hamstern, vill man kan man ju ta en 100cm och gångra tiden med 2. Men mn hamster sprang 100 cm så fort var svårt att få tid på det.
Då kanske alla kan köra 75? :)
Typ vhs filmer eller nått liknande med pennr går ju eller vad som helst som man kan ändra höjd på man kan också lägga det högrahindret slutet av häckbanan om hamstern yker det e lättare :)
Jag tycker att dom som kan ska köra 200 :)
#91 eller kan du förlänga banan till 100 cm till häckarna,?
aa men då kör vi på 200 cm alla :)
Jag har inga VHS filmer x) Men jag fixar nåt, kan lägga andra böcker och sen hinder av lego ;)
Men vi kör häck 100 m då, eller? Och sen 200 cm?
Får man "styra" hamstern med hjälp av händerna? Alltså hålla händerna på sidan av hamstern :) Och kan man inte få göra en liten putt på baken, så som man får göra med kaniner när de ska hoppa? :)
Lägger upp officiella tävlingstråden idag när jag kommer hem :) Så är det några fler som vill vara med skriv här i tråden eller pma.
#96 aa v kör på det, man kan få sätta en blockerande hand om hamstern springer way off, och även flytta tillbaka hamstern med handen om den springer helt iväg. Somnar hamstern på banan kan man få putta lite på baken för att väcka men inte så mycket att hamsterna knuffas fram :)
Min lillasyster & hennes kompis ville kanske vara med :)
Jag får då hjälpa dom lite med träningen då min lillasyster ska ha min andra hona Silla som inte har tränat så mycket. Men det beror på om hon blir stressad eller inte. Jag får se! :)
Hör av mig så fort jag fått reda på mer!
200 cm gör en raksträcka på 200 cm med start och mållina och ta tid från att du släpper hamstern tlls den passerar mållinan. 100 cm häck Gör en raksträcka på 100 cm med 5-6 hinder valfri höjd. Samma regler som ovan. Fråga: frågan gäller både första och andra grenen, kan man ha böcker på båda sidorna av rakstäckan så att hamstern springer rakt och inte vänder mitt i allt eller springer ut mitt på hallgolvet (där jag kommer köra alla grenar) Höjd hopp gör ett hinder som du kan mäta bra, sen finns det höjder. För varje höjd får hamstern 3 försök, river man ut sig stannar man på senaste höjden som man klarat. Man ska försöka få hamstern att inte klättra . Fritt program - kan vara en agilitybana eller något mera konstnummer med trix. Tänk det som en konståkning, man ska visa upp vad sin hamster kan på ett elegant sätt och sedan får man poäng upp tlll 10. Fråga: om man har fler ideer om det fria programet, får man lägga upp det då? (: eller gäller endast en sak?
Min lillasyster ville vara med & vi ska försöka med Silla. :)
Hon orkade inte gå in på sitt konto & jag kommer inte ihåg hennes lösenord så jag hoppas att det är okej att jag anmäler henne
1.Ronja Carlsson(Marro 98) - Tindra
2. Paulinabieber - Puff
3. Ebba Odeskog ( Emmny ) - Boy
4. Muppiiigast - Casper
5. Melissa Carlsson (Mel?) - Gerro´s Ninja la Silla
6.
På 100 cm och 200cm får man göra avgränsning med filmer eller annat :) så det blir som en korridor.
Hur menar du med frågan på fritt program? :)
Går jättebra Marro:)
Hennes kompis kommer hit lite senare & då ska vi anmäla henne också ^^
Nu har vi en offenlig tävlingstråd :) Längst upp i inläggen :D Denna ska hållas ren så alla diskutioner kan vi ta här :)
Guud va kul! 
turv vet inte om du såg mina videos som jag länkade, men får man lov att ha musik till så som jag har gjort? :)
abslut musk är alltid kul, och det e ju extra roligt oom man hr musik till det fria programmet ;)
Okej va bra! :D
Ska snart sätta igång & filma ^^
Kom ihåg att allt inte behöverkomma in på engång utan räcker med en gren taget :)
Vi kan inte komma in på min systers konto då hon är så smart att hon har glömt sitt lösenord -.-'
Kan vi skicka in från min medlem? :)
ja absolut går fint de :)
Okej guud va bra! :)
Men när kommer du att ladda upp bilden på hoppbanan? :)
Sesomutch är egentligen Mel..
Före du ens anmäler henne så måste du ju höra med henne om hon ens vill. Hon var ju oräker förra gången & sa att jag skulle kanske skulle anmäla henne om hon ville.
skriv upp när vi bestämt vem som vill vara med finns 2 platser, :) ska ladda upp den imornon men ni kan ju läögga upp dom andra grenarna så länge :)
Japp lägger upp för 200cm senare då jag snart ska iväg & hämta ett akvarium. :)
Måste bara säga att mina hinder går bara upp till 12 cm.
Höjderna är : 2 cm, 4 cm, 6 cm, 8 cm, 10 cm & 12 cm.
Är det ingen som ska lägga in resultaten eller? 
#87 Okej
Jag vet inte om jag vill/ kan vara med. Zelma kan inte hoppa SÅ bra och jag har inga sådana hinder som du hade med Tindra, jag har inte såna filmer som man kan sätta på sidan.
// EE
Men vi gör det bara för att det är kul! :)
Jag iaf ^^
Nehe men du kan ju bygga av kanske glasspinnar & limm? :)
Du kan alltid använda böcker? :)
Hur blir man medlem på Zoonen snälla hjälp mig http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3438186
Du måste fylla i ditt mobil nummer.
Och sedan på mobilen så får du en kod som du ska skriva in i en ruta där & bla bla XD
Suger på att förklara men :P
Hjälp hjälp hjälp snälla snälla (:
Men jag försökte men min mobil är helt knäpp så jag fick inte en kåd så det gick inte snäll hjälp (:
Då vet jag inte :/
Men nu går vi tillbaka till ämnet!