Dvärghamster VS Guldhamster
Vilka tycker ni är fördelar/nackdelar med de olika hamster sorterna? :)
- Redigerat 2021-06-06 11:30 av Herveaux
…ser man rent fysiskt är juh guldisarna lite större o mer djur att klappa på.
Jag gillar dvärgarna mer. Upplever dom som piggare och jag föredrar små djur. Dessutom älskar jag att dom kan bo tillsammans, så att man vet att dom alltid har sällskap även när man inte hinner gosa med dom flera timmar.
Dock har jag aldrig haft guld, men ett par kompisar har haft. Två av tre guldar jag träffat försökte bita mig, så det blev ingen bra start xD
//Jessie
När jag tagit hand om andras guldar så har dom varit bitska & inte alls trevliga, men bara för det så drar jag inte alla guldar över en & samma kam. Guldhamstrarna verkar vara mycket trevliga & mysiga djur, men har inte haft någon själv så jag vill inte säga för mycket.
Dvärgarna har jag dock hållt på med i 5 år & det finns massa fördelar med dom (finns det ju med guldar också, men jag har inte haft någon som sagt så kan inte säga där). Jag älskar att dom kan bo tillsammans & speciellt mina är väldigt busiga & lugna av sig (inte alla, vissa är spralligare). Dom är små, vilket jag tycker mycket om. Jag älskar att ha flera små dvärgar som springer tillsammans i min tröja, på mina axlar & somnar tillsammans i en stor hög på mig. Älskar att kunna rasta dem samtidigt utan några bråk eftersom dom kan bo tillsammans. Jag älskar att bara sitta & kolla på dem i evigheter när dom busar runt tillsammans i buren. Jag älskar dvärgar helt enkelt & jag skulle aldrig kunna leva utan dom. Än så länge har jag inga som helst planer heller på att skaffa guldhamster, även om jag ibland blir sugen.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag har också bara haft dvärgar och vid tillfället så är de mina favoriter. Har inte heller haft någon bra start med guldisar då jag har blivit biten osv. Men dock så tycker jag att guldisar är mycket finare till utsidan. Det är så svårt att veta, men nu ligger dvärgarna på topp! :)
…jo att dvärgarna bor flera i en Bur ser onekligen mysigt ut :) och ja dom är små o söta…
Hade en dvärg(djuraffärsköpt och ingen info om hur viktigt det va att ha minst två mm det o det va väldigt många år sedan…typ 10) och ja jo mysigt värre älskade min luddes stora baktassar o att dom va fjuniga på undersidan…det o ögonfransarna :) Men upplever att hon aldrig blev lika tam som guldisarna…jag vet att andra har haft omvända upplevelsen…
Fast jag upplever nog guldisarna som lite lugnare…
Har haft guldis sen jag va 7 år (är nu 26) o jag har hittills haft en som va associal….kom man in i köket när han sprang i hjulet tittade han anklagande på en o sprang sedan in i huset sedan såg man honom inte mer den natten…men övriga guldisar har varit super trevliga…
Så jag tror det gäller att hitta rätt individ….åk runt till uppfödare o kolla vet jag! Det är viktigt att det klickar.
lycka till