Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 979 ggr
luddtuss
0

Trivs han inte=(?

Hej!!

Nu har jag haft min lilla Boris i nästan två veckor. Han äter och dricker och verkar må bra på det viset men han är så rädd=(

Jag köpte honom utav en uppfödare så han var handtam och väldigt lugn när han kom. Tyvärr blev han skrämd dag tre här hos oss och det är efter det problemen började. Jag tycker att jag har gjort "rätt" efteråt genom att sitta med handen i buren, prata med honom osv. Han vågar sig nu fram och äta ur min hand men inte mer.

När han inte ligger och sover springer han mest i sitt Hjul, det verkar nästan som det är i panik. Om jag sitter med handen i buren och pratar lungt kan han nosa runt lite men kommer det ett plötsligt ljud, vilket lätt händer i ett hus med två barn, blir han jätterädd och far runt i buren som i jättechock. Går han runt i buren går han dessutom ganska ryckigt, som dottern uttryckte det, "han går som en hackig film".

Han har heller inte "boat" in sig på något speciellt ställe i buren utan sover på olika ställen nästan varje natt. Jag är nu jätteorolig och ledsen att lille Boris inte trivs hos oss utan bara mår dåligt.

Snälla hjälp mig, tips och råd hur jag ska hantera detta!!! Jag vill så gärna att han ska må bra och vi kan bli vänner.

Hälsningar Ankie, Boris matte

luddtuss
0

Puffar upp denna lite då jag verkligen behöver råd!!

Michaela98
0

Hej :) Min hamster hadde ungefär samma problem ;/ 2 dagen blev han skrämd och jag har nu börjat jobba mera med honom och han blir allt snällare och snällare…Men vi har inte nått topppen än ;)

Försök att sätta in en toa rulle med lite papper kvar på den ;D Jag gjorde det i natt och när jag vakna så hadde han byggt sig ett litet bo :) Lägg också *bomull* eller något liknande som han kan såva i, I en toa rulle som du lägger någonstans i buren så kanshe han kommer klura lite med den under natten och bosätta sig mer? Detta har funkat med min hamster och han blir allt mer säker och mera nyfiken :)

Jag har också börjat göra så att han går in i ett rör och sen sätter jag mig ner i lekhagen och släpper ut honom ur röret då jag inte får bära honom än och vill inte skrämma  honom mera. Det har hjälpt mig hittils ;) Det va allt jag kunde komma med, Hoppas det va till hjälp :)

luddtuss
0

Tack=) allt är till hjälp!!

Lycka till i fortsättningen med din hamster med=)

DenLillaTofflan
0

#2 Bomull eller hamstervadd som det heter ska man inte ha det är farligt!

Andvänd sönderrivet toapapper istället. :)

Michaela98
0

#3 Tack :)

#4 Dom kan ha det att bosätta sig i ett hörn med för då så har dom mycket plats runtom och Kan inte kvävas.

DenLillaTofflan
0

#5 Okej kanske det.Men varför ha hamstervadd  när det finns stor risk att dom skadar sig när man kan ha vanligt toapapper istället dessutom är det mycket billigare också.

luddtuss
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni anar inte lyckan när Boris självmant klättrade över i min hand nu ikvällSkrattandeSkrattandeSkrattande

Han var i min famn och åt ägg sen kröp även runt en stund på sängen. Lite reserverad men ändå=)

Jag förstår att vi fortfarande har en lång bit kvar men detta gjorde mig iallafall superglad!! I morgon ska jag fixa nån form av lekhage där han kan springa fritt=)

God natt=)