Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3479 ggr
annakarin_li
0

Håravfall på Busan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver er hjälp nu när jag är orolig för Busan (10 mån guldhamster hona). För 4 veckor sedan tappade hon hår på ena höften och kliade sig enormt. Vi var hos veterinären och fick Advocate mot Demodex, som skulle ges 1 droppe i huden vid nacken/ 1 gång per vecka. Detta har varit lättare sagt än gjort då Busan är mkt aktiv och inte vill sitta stilla i handen. Jag har dock lyckats dutta dit en droppe i håret i nacken varje vecka, trots slagsmål.

Efter medicineringen har hon tett sig trött, håglös och är inte lika aktiv som vanligt. Däremot har hon ätit bra hela tiden. Senaste veckan har hon dock varit mer aktiv igen. Nu ser jag att trots medicinering att det ser ut som hon börjar tappa hår på andra höften. Vad kan detta bero på ? och hur länge ska man medicinera innan symptomen försvinner? Hon kliar sig fortfarande och huden ser inte sårig ut eller röd. Däremot ser huden torr ut. Finns det något annat jag kan göra för min lilla skrutta?

Frosstis
0

Ska försöka hjälpa dig, har inte haft håravfall och sånt. Men testa smörja in med sån salva från apoteket? Någon hudsalva är det, A-PRO tror jag.

Kanske hjälper mot att hon är torr? Hoppas det löser sig.

annakarin_li
0

Tack! Ska pröva det! Kanske ska pröva med lite Nivea först som jag har hemma. Det borde ju inte vara farligt..

goldenhamsters
1

Alovera fungerar bra mot torr hud, men bäst är om man ger vetegrossolja för det fungerar bra mot torr hud. Det ska hamstern äta, inte smörjas in i Glad.

Men det verkar ju som om hon har ohyra, demodex verkar det ju vara om det inte syns i pälsen. Har aldrig hört talas om advocat, har mest hört om frontline och stonghold mot ohyra. Kanske något du kan testa på? Fast jag tror att det är receptbelagt, eller frontline tror jag man kan köpa som spray på apoteket. Frontline dödar det mesta, men man måste ha små mängder, ca en droppe i nacken, vet dock inte hur ofta så säkrast är det nog att höra med en veterinär.

Sen är det viktigt att efter behandling sanera Bur och rum som hamstern är i, det kan du göra med virkon som är ett väldigt starkt bakteriedödande medel. För ohyran kan lägga ägg i buren.

Lycka till Glad.

Mvh Alicia.

Twisted_T
1

#0 Fungerar inte medicinerna så kan du prova med att byta strö från kutterspån(som det ser ut som att hon har) till t.ex. Toa-lätt. Det var problemet här i alla fall. När våran ena hamster började klia sig mycket och tappade hår. Det var inte värre än så. Han var överkänslig eller allergisk mot spånet. Han nös aldrig men kliade sig mycket och tappade hår.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Bruden-Mbuti
1

är det inte doftkörtlarna då som hon visar?

hamstrar har en körtel på var sida.

när de kliar sej aktiverar de körtlarnas doftpoducering.

försök ta en bild så vi kan se var på sidan det hårlösa sitter.

är det doftkörtlarna så smörj inte in dom då täpps de till om salvan är för fet och det kan bli inflamation istället.

annakarin_li
0

Tack ! Ska fota henne i kväll så ni får se hur det ser ut. Hon har haft ljusare "fläckar" av hår på  sidorna av höfterna och det är dessa rödbruna hårstrån som nu har trillat av.

Twisted_T
0

#6 Det är doftkörtlarna om de sitter på samma ställe på sidorna. Det ser ut och känns som två leverfläckar i stort sätt, sen kan hamstern få ljusare hår just där i vissa fall. Min korthåriga svarta hane har det. Men ta kort på det och visa så är det lättare att se.

// Linn

annakarin_li
0

Laddar upp ett par foton så ni får se hur det ser ut. Håller iof tummarna för att det handlar om doftkörtlarna…..Partierna sitter på var sin sida på höfterna. Det är enbart på hö sida som det fattas hår, men det ser ut som om hon börjar tappa på vä sida med.

annakarin_li
0

Här kommer en bild på vä sida.

Twisted_T
0

#8 Det där är inte doftkörtlarna, de sitter längre fram på hamsterns höfter. Närmare magen. Sen hade du troligen sett en svart prick i mitten med, vilket man inte gör här. Kliar hon sig väldigt mycket? Så att det blir rött? Det kan ju vara spånet som hon inte tål som sagt.

// Linn

annakarin_li
0

En närmare bild på hö sida

annakarin_li
0

Hon kliar sig i perioder väldigt mycket. Det ser inte rött ut men huden ser torr ut och lite flagig just där.

Twisted_T
0

#12 Vissa bilder ser ut som det skulle kunna vara i det området vissa bilder ser ut som att de är på fel ställe. Kolla efter en fläck i huden på båda sidorna under pälsen. Är de i närheten av de ställena där hon tappar päls så kan det ju vara det.

// Linn

annakarin_li
0

Ska försöka förklara hur de ser ut. Jag håller med om att det ibland ser ut som fläcken är på ryggen när hon rör sig. Fläckarna är på sidan av höften, ner mot "midjan". De sitter på exakt samma ställe gentemot varandra. Jag ska leta om jag ser en fläck i huden. Hon har nu börjat stryka sig mot hörn på väggarna när hon är ute. Speciellt på den sida som fläcken är mes markerad. Läste att det kan vara ett sätt att sprida sin doft…Kan doftkörtlarna klia? och växer håret ut ?

/ Anna-Karin

annakarin_li
0

Det här kanske är en bättre bild.. Fläcken ser ut att sitta lite högre än vad den gör. Kanske för att hon står snett i klättringen…

Twisted_T
0

#14 Ja det låter som att det är doftkörtlarna då eftersom det är på samma ställe och att hon gör så.. Att de stryker sig är ju ett sätt för att markera revir.  Mina har inte kliat så, hade en som var allergisk mot spån och kliade sig på sidorna. Men då är det oftast mer ojämnt och irriterat. Och han kliade sig även bakom öronen. Kan inte så mycket om doftkörtlar mer än vart de sitter. Så hoppas någon annan kan svara mer på de frågorna.

// Linn

annakarin_li
1

Här kom rätt bild

annakarin_li
1

Stort tack för din hjälp! Ska byta till pellets eller toa-lätt också.  Ska ut på nätet och leta efter mer information om doftkörtlarna samt se om jag får rota lite i hennes päls :)

Tack! Anna-Karin

annakarin_li
0

Nu har jag tittat efter. Jag har hittat en liten svart prick i anslutnig till fläcken :) Tack för allt!

Bruden-Mbuti
1

det ser ut som doftkörtlarna.

gör hon så när hon får nya saker i buren el nystädad Bur så beror det på att det inte luktar hennes och hon måste revirmarkera igen.

konstigt att vet inte kunde säga vad det var. en smådjurskunnig vet borde ha vetat att det var körtlarna

annakarin_li
1

Ja så här i efterhand känns det elakt att jag medicinerat henne med gift (Advocate) i 4 veckor, eftersom hon mått dåligt av det. Men jag slutar med det nu och ser vad som händer. Om det är helt normalt att de tappar hår runt doftkörtlarna så borde veterinären veta det… Har bara sett henne ett par gånger gnida sig och då är det när hon springer fritt, inte i buren..

Men jag har tagit era råd och köpt Almströ idag och blandar det med spån. Provar allt för min lilla skrutt fia ;)