Svårt beslut - slagsmål
Jag tycker det kan vara svårt att veta vad som är rätt beslut. Å ena sidan, å andra sidan… Tankarna går fram och tillbaka hela tiden.
Upptäckte idag att min grupp om 4 hanar inte längre kommer överens. Hemlis (1,5 år) har blivit biten hårt av Brejk (3 månader). De ska inte längre bo tillsammans. Men det finns två hanar till med i bilden; Japp och Pigall. Alla kommer överens med alla utom just Brejk med Hemlis. Min misstanke är att Brejk börjar med rangklättring då Hemlis alltid varit högst iom åldern. Hemlis är också otroligt snäll mot andra hamstrar och försvarar sig nätt och jämt men har inte orsakat Brejk några ytliga sår över huvud taget.
Just nu har jag separarat dem. Har flera extra burar så den biten är inget problem. Men jag har så svårt att besluta hur jag ska dela på dem. Åå ena sidan, åå andra sidan…
Har ju flera alternativ.
* Dela den 2 o 2 så alla får sällskap.
- Tänk om Brejk fortsätter va på sin andra kompis och jag då får dela dem igen?
- Tänk om Hemlis går bort snart, då blir hans partner ensam i upp emot ett år om jag inte skaffar nytt sällskap.
*Dela dem 3 o 1
- Brejk blir ensam, synd?
- Japp o Pigall har sällskap av varandra även när Hemlis lämnar oss.
-Hemlis ensam?
Är det Brejk som blir ensam kan jag ju köpa sällskap åt honom senare om jag skaffar fler hamstrar. Hamnar ju i samma sits som om jag sätter dem parvis och Hemlis går bort. Bara att jag skjuter upp situationen. Eller ska unghanarna få bo ihop och Hemlis sitta själv? Hemlis har bott mycket själv tidigare och verkar inte må dåligt av det men funkar enormt bra med sällskap.
Och här kommer jag då till en värderingsfråga. Är det bäst att gammelguben blir själv, som har minst tid kvar. Eller ska bråkstaken vara själv för att hans beteende är osäkert med andra hamstrar?
Den största risken jag ser är att sätta dem 2 o 2 då skräckscenario blir att Brejk fortsätter rangbråka och Hemlis går bort = 3 ensamma hamstrar.
Vad som gör min situation så svår att läsa är att Brejk inte har hållt på såhär förut, de har varit "the crew" Tillsammans med pappa sedan bebisben. :) Därför vet jagt inte heller om Brejk bra hyser agg mot Hemlis eller om han kommer att fortsätta. Det känns synd att sätta honom ensam då han också ingår i social puts etc. Vilket även Hemlis gör. För att följa min känsla känns det bäst att dela 3 o 1 men hur?
Kommer att fatta detta beslutet idag, och gr det jag tror blir bäst i slutändan men medan jag själv funderar får ni gärna hjälpa mig med era tankar och åsikter.
Mvh Ellenfyrkant
Tycker du ska sätta Hemlis i en ensam Bur. Han tycker säkert det är skönt med lugn och ro med tanke på hans ålder, och som jag förstod det är alla de andra tre unga?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

#1 Japp, de tre yngsta är syskon. Och kommer bra överens med varandra. Min oro är att Brejk ska flyga på de andra också. Men samtidigt kanske han får ha sin åplats i ordningen nu och då kanske det löser sig. Återigen är det svåra att han aldrig betett sig såhär tidigare.
Så rycker ju alltid min empati in och tycker att "den dumma får skylla sig själv". Men samtidigt måste jag vara korrekt och logisk. De snälla små är så gulliga och putsar och sköter om gamlingen så det gör ont att ta isär dem. Men samtidigt är det så synd om Brejk ska vara själv resten av livet för att han kanske inte funkade ihop men 1 av dem, det är ju detta jag inte vet än.
Men visst kanske det är så, att det är mer rätt att Hemlis får en lugn Bur att leva gamling-livet i och slippa tre små 3-månaders monster som möjler runt - även om de har sina mysstunder! I alla fall kanske det är mer rätt än att låta en 3-månaders som har ett helt liv framför sig sitta själv? Eller. 
Mvh Ellenfyrkant
Tycker att du ska ta bort Brejk ur gruppen, du kan ju alltid sätta ihop honom med en ny hamster sen om du skaffar en ny hane. Jag tror att det är tryggt och skönt för Hemlis att få bo med några andra dvärghamstrar sin sista tid om han nu trivs med att bo i flock. Om dem unga killarna tar hand om hemlis så tycker jag att dem tre kan bo tillsammans och Hemlis ensamt ett litet tag tills du hittat en ny kompis till honom
Mvh Alicia.