Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1208 ggr
Frosstis
0

Gnager på rasthagen

Åh, Puff bara gnager och gnager och gnager.. Han har massor av leksaker i rasthagen, men han springer till kanten och gnager (han lyckas "lyfta" på gallret så den åker ur och han kan rymma, men jag har lagt grejer på stängslet nu)

Jag har testat att byta alla leksaker mot nytt, sätta in färskmaten, (gömma godis funkar inte), flyttat på rasthagen osv. Han får springa i soffan med mig och gosa med mig och andra roliga saker. Jag har även en halvhög skål med Sand i som han rullar och har sig i.

Vad ska jag göra?! I buren sover han nästan bara (även på natten..), men i rasthagen blir han som 2 månader igen och blir galen och SKA UT.. Jag kan inte ha ute honom hela tiden, om jag skulle behöva vara med honom hela tiden skulle han få vara ute 30 min-1 h varje dag.. Nu är han ute upp till 6h..

Ska jag köpa en ny boll till honom? Våran städerska hade slängt locket till gamla bollen (vi hade tvättat den och tagit av locket så den stod på tork) och pappa vill inte köpa en ny eftersom han tycker han ser så instängd ut. I mitt rum får han inte springa lös, han har gnagt sönder lite kablar, och i badrummet gnager han på listerna (det vita som känns som gummi längst ner och på kanterna upp till taket).

Han har gnagmöjligheter, tunnlar, hus, Hjul, sandbad, matskål+vattenskål, osvosv. Ååh tycker det låter så synd om honom när jag hör honom gnaga Rynkar på näsan

Lemonneater
0

jag har med det problemet typ med mina tjejer! har super mkt skojiga saker i lekhagen men de ägnar all sin tid på att klättra ut ur hagen istället för att leka med leksaker.. varav att jag använder mina bollar som de då springer runt som galningar i! Killen däremot gillar lekhagen mer.. kan ju dock bero på att han är för tjock för att klättra ut från den hahahaha… men ändå..

är så tråkigt när de bara vill uuuuut hela tiden!!

Frosstis
0

Jag kanske köper en ny boll imorgon.. Får se!

Lemonneater
0

jag tycker själv att den är ett smart komplement till rasthagen.. hellre det än ett Hjul iaf! de får springa runt en kvart tjugo minuter ett par gåger i veckan. när de är helt stilla brukar jag ta in de i buren igen. De får springa runt när jag städar burarna med :). Så man har koll på dem.. Vill gärna kunna lämna dem en liten stund själva men eftersom de lyckas smita från hagen hela tiden så måste man ha koll på dem konstant.

Frosstis
0

Helst skulle jag skippa boll, men hjulet har jag i rasthagen.

För mig gör det egentligen inte så mycket om han rymmer, det blir bara extra jobb för mig eftersom han alltid kryper under soffan..

Evovva
0

Byt rasthagen. Vi hade en galler rasthage till våra guldisar från början. Men dom klättrade över eller lyckades dela på rasthagen.

Så jag åkte till Ikea och köpte minsta expedithyllan. den är 78x78 tror jag. kostade 199:-

Vi har massor med grejor i som grävtorn pringelsrör äggkartonger osv.

Kommer inte ut ur hagen och leker hela tiden.

Mycket bättre än gallerhage.

Lemonneater
0

Jag har pallkrage dock och inte den sortens ekonomi att jag har råd att köpa en annan sorts tyvärr. ska istället försöka tejpa ihop gångjärnen så de inte kan klättra upp typ :).

jag har ju dvärgar och en gång rymde varav de hittade det ENDA hålet i hela huset… -__- .. Ska dock "hamstersäkra" mitt sovrum så de kan springa fritt där :). Det är enklare att få tag på dem därinne än inne i mitt vardagsrum.. omöjligt där i princip :).

Frosstis
1

Är väl det bästa att byta rasthage, men jag önskade mig den så mycket i julas och så fick jag den.. Och den är enkel att plocka ihop, så jag sparar den..

[Jessica_91]
0

Jag har haft samma problem med mina gerbiler, hur stort de än fått det så har de börjat gnaga på gallret (har en hemmagjord hage av kompostgaller med metallnät på). Det löste sig dock när jag tejpade fast kartong längs hela hagen, plötsligt kunde de inte komma åt galler/nät att gnaga på och jag slapp köpa eller göra en helt ny Glad