Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1563 ggr
[LejonTjejen]
0

Nybörjare, Hjälp ?

Jag kanske ska få en hamster och undrar vilka burar och storlekar som passar bäst och vad för strö som skulle passa bäst. Hört att en del kan fasna i halsen .. Tacksam för svar och skicka gärna i bild på Bur och Strö Cool

Frosstis
1

Storleken ska man ju ha så stort som möjligt, ju större desto bättre :) När det är små burar blir det snabbare skitigare, får inte plats med mycket leksaker osv.

Den allra bästa buren tycker jag är Akvarium.

+ Snyggt

+ Finns i många olika storlekar

+ Bra grävmöjligheter

+ Liten chans att rymme

- Nya är dyra, kan hitta för billigare peng på ex blocket

Duna burar är också bra, men de är ganska små ändå. Man kan ha mycket spån, man kan se hamstern.

Samla låda från ikea

+Jättebillig

+Stora (den största på 130 l kostar 149 kr, men kommer tas ut ur sortimentet)

+mycket grävmöjligheter

-man behöver fixa ex nät i taket om man har lock

-plasten är grumlig och man ser inte hamstern så bra

+hamstern kan gnaga sönder plasten

Gallerburar

+bra ventilation

-kan lätt bli för dragit så de blir förkylda

-hamstern gnager väldigt gärna på gallret

-inga grävmöjligheter

-det skvätter ut Sand så de blir skitigt utanför buren

För gräviga hamstrar är kutterspån bäst, då de kan göra gångar under spånet utan att det rasar ihop. Dock är det ganska dammigt så hamstern kan bli allergisk.

Spån, dock ganska dålig bild

Toalätt- jag använder det nu och det är bra. Det luktar fräscht och suger åt sig vatten så det är lätt att plocka undan.

Toalätt, lite halvkass bild sådär

Sedan finns det alspån, STL-strö, lättströ m.m

LeeKnow
0

Hon ska ha en dvärghamster om det är bra att veta ;)

Frosstis
0

Två* :)

LeeKnow
0

#3 Hehe jaa självklart Skrattande

[SelmaP]
0

Hur menar du med '' nybörjare '' ? :))

Det jag menar är att du kanske ska läsa lite mer innan du köper en? Har du råd? Är du kunnig nog? Kan du ge hamstern den omvårdnad den behöver?

Det är liksom inte bara att köpa en hamster, en Bur, mat och liyr strö! Hamstern behöver kärlek och motion varje dag. Är du säker på att du har tid att ge den det? Du kan läsa lite mer om hamstrar på min sida:

http://www.selmashamstrar.n.nu/

Lycka till med din hamster! :))

Lemonneater
0

Det finns många bra artiklar och trådar på denna sidan, ägna dig ett tag till att läsa igenom alla/ de flesta så kan jag lova dig att du har fått kött på benen :). jag satt en hel helg och ägnade mig igenom nästan alla trådarna på sidan kändes det som för att få reda på så mycket som möjligt och jag känner mig som ett levande Lexikon just nu :). En vecka senare köpte jag två tjejer och vi lever loppan nu!

[LejonTjejen]
0

Tack för tipsen. !

Jag skulle vilja lära mig mer men min mamma kan med hamstrar för hon har haft en men den dog tre dagar efter hon köpt.. Den rymde, hamnade i en gastrul och dog för hon hitta den .