Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 974 ggr
_Charlie
0

Förstår han det här? (Bett)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skriver en ny tråd.

Min lilla pojke, Silly Billy BamBam, (knasig hamster ska knasigt namn ha ;)) som ni kanske minns från tidigare trådar, köptes i djuraffären för några veckor sedan.

Han var en mycket rädd och mycket arg pojke, fräste och skrek åt mig och närmade jag mig med fingrarna högg han omedelbart.

När hans stora Bur gick sönder fick han flytta till en väldigt väldigt liten (med nöd och näppe laglig) förvaringslåda i plast. Jag hade vid detta laget tröttnat på de evigt huggna fingrarna och plåstrena som tog slut, och kände mig ganska uppgiven.

Billy och hans låda hamnade på översta hyllan ovanför marsvinsburarna, och jag ägnade inte honom många minutrar om dagen.

På kvällarna när han var vaken lyfte jag ner lådan och satte den i mitt knä i soffan och pratade lite med honom. Öppnade locket lite då och då men stängde det fort igen. Brydde mig inte om det där med att vänja honom vid min lukt för han bet ju mig ändå bara.

De senaste dagarna har jag börjat klappa honom, och han har inte visat något som helst intresse av att bita mig i fingrarna, fingrarna har inte ens verkat intressanta över huvud taget. Jag har för varje dag som gått blivit modigare och modigare och kan nu klappa honom på hela kroppen, även huvudet, han rycker inte ens till om jag närmar mig bakifrån utan att han ser mig. Han låter mig även klappa honom när han är upptagen med annat, tex samlar mat, äter, dricker ur sin skål etc.

Ikväll satt jag igen med lådan i knät och tyckte det var dags att städa lådan, så jag hämtade en ren låda och lät honom klättra över sin lådkant ner i den rena lådan och stängde locket på den medans jag städade ur buren.

Lät honom sedan klättra tillbaka över kanten ner i sin rena Bur igen, och väntade lite med att stänga locket. Han visade att han ville komma ut ur buren, och jag satte min hand försiktigt mot kanten.

Han klev över buren upp i min hand, och jag höll den nervöst över buren. I flera sekunder gick det bra, men så ryckte han till och gjorde ett ljud och jag blev sketrädd såklart och skakade ner honom så han hoppade ner i buren igen.

Men jag kunde inte ge mig utan jag öppnade upp den efter en stund igen och han klättrade ut på min hand. Jag höll handen ovanför buren hela tiden, och efter några sekunde satte jag ner honom. Så fortgick det, han sprang upp i min hand, satt några sekunder, jag släppte ner honom och han sprang omedelbart fram till handen för att göra om det.

Jag tänkte att det måste vara ett bra sätt att träna detta, om han får göra det många gånger.

Jag såg att han tyckte det var roligt, och det tyckte jag också!

Men så plötsligt efter 20-30 gånger bet han mig i pekfingret. Det var inget sådant rejält hugg som han gjort förut då han gett mig 2 lååååånga hack in i fingret, men ändå hårt nog för att gå hål i fingret och blöda rejält.

OMEDELBART då han högg satte jag SNABBT ner honom i lådan igen, stängde locket, släckte lampan och lämnade rummet.

Nu blev denna trådstart otroligt lång för denna lilla frågan - är det ett effektivt sätt att förmedla att bett inte är okej, man blir på en gång lämnad ensam och får inte komma upp mer ikväll.

Fattar en hamster detta eller förmänskligar jag honom?

Lamina
2

Nej, det du gör är att belöna honom för hans beteende. Han lär sig att om han bits så blir han lämnad ifred. Och det vara antagligen det han ville eftersom han ju inte är van vid att bli hanterad så mycket och länge.

Nästa gång kanske du bara skulle lyfta upp honom några få gånger, så han inte hinner tröttna.

Men jag måste säga grattis till att du har kommit så långt med honom. Jag är imponerad. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

_Charlie
0

Hmm… Men han sprang ju själv till kanten för att komma upp, borde han gjort det om han ville bli lämnad i fred? Borde han inte stannat kvar i lådan om han inte ville göra om det?

Tack, jag är också imponerad. ;) Kändes ett tag som att han var ett hopplöst fall och jag ångrade mig ska jag erkänna.

91Marran
0

Jag hade en hamster som bet mig väldigt mycket till en början, men när han märkte att handen bara var stilla när han bet och att jag inte gav någon reaktion så gav han upp. Var dock väldigt svårt att inte ge någon reaktion, när han satt och bet i handen utan att hämta andan.

Jag har uppfattningen att en del individer förstår, men att en del andra förstår inte alls.

Det är viktigt att veta varför den biter, så att man inte bestraffar något som hamstern inte gjort för att vara elak.

Mvh
Mig

Therese.G
0

Jag hade samma problem med våran (dvärg)hamster Tussan, i början bet hon mig konstant!

Fick tipset av veterinär att försiktigt blåsa på henne så hon skulle förstå att det inte var okej att bita, och om jag la in henne igen i buren efter att hon hade tagit en tugga så kopplade hon bita = få komma till säkerhet och få vara ifred. Dvs hon blev belönad av att bita.

En av anledningarna till att dom biter är ju också att dom känner sig fångade, dvs om du håller i/sitter i handen så finns det ju fortfarande rätt så lite utrymme för hamstern att röra sig på.

Så i ditt fall skulle jag absolut tro att det handlar om att han helt enkelt känner sig lite trängd i att sitta i handen, då du inte blir biten när han är i buren. Ett tips är att sätta dig på sängen, låt din hamster springa runt fritt (se till att han inte ramlar ner från kanten!) och bara låt honom springa runt och nosa på dig! Du kan också ge honom lite godis när han kommer upp i handen utan att bita, för då kopplar han din hand till något som är snällt och ger godis!

Det bästa du kan göra egentligen är att försöka ignorera bitandet. Fortsätter han bita så kan du använda handskar när du handskas med honom, då går det inte hål (förhoppningsvis) och han kan vänja sig med att handen är snäll.

Lycka till och hoppas allt går bra! :)

- Therese

_Charlie
0

Tack för svaren, då hade alltså min idé helt motsatt effekt än vad jag ville förmedla och det var ju inte alls bra. ;)

Att hålla kvar honom när han biter är nog ganska svårt, eftersom det verkligen rinner blod från fingrarna…

Jag har provat tipset med att blåsa lätt på honom förut i början när han kom, och han blev precis hysterisk när jag gjorde det. Han sprang non stop runt hela buren, kastade sig in i grejer och rev omkring hela buren, så jag tror inte det sättet är så bra egentligen.

Therese.G
0

#5 Jag tror att blåsa på hamstern är en individuel sak faktiskt. (att det fungerar dvs)

Skulle nog säga att du börjar plocka upp honom i korta stunder men flera gånger om dagen. Belöna honom när han är snäll och om du verkligen är rädd för att bli biten så använd handskar!

Sitter själv med blodiga fingrar vissa dagar för att hamstrarna ville ha smakbitar .. vet hur det känns. :)

- Therese

91Marran
0

#5 om han blir rädd av att du blåser eller blir hysterisk så ger det ju en effekt att ta vara på. blir blåsningen obehaglig så vill han ju inte att du blåser. biter han inte, blåser du inte.

man kan även spruta vatten, eller något ofarligt men som har en obehaglig doft mot hamstern. gör det när han är på väg att bita så får han aldrig chansen att lyckas.

gör som nummer 4 använd vantar eller handskar,

Mvh
Mig

_Charlie
0

Jag vet inte om blåsningen har den effekten jag vill att det ska ha, för det ser verkligen hjärtskärande ut när han bli så helt hysterisk, han får verkligen total panik.

Jag har provat med handskar men det gav samma effekt som med blåsningen, han fick total panik av dom och jag fick ta av mig dom snabbt igen.

Han är lite bångstyrig denna pojk. ;)

Therese.G
0

#8 Om han reagerar såpass starkt av blåsandet och handskarna så skulle jag nog strunta i det.

Kör istället på att gosa lite men ofta så han vänjer sig. Ibland kan det ta ett tag, men allt är värt det när han väl blir orädd för dig. :)

- Therese

Lamina
0

Med tanke på hur långt du har kommit med honom så tycker jag bara att du ska fortsätta som du gör. Att börja straffa och fya är nog ingen bra ide eftersom han bara kommer betrakta dig som läskig.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

_Charlie
0

Det är just det att jag är rädd att göra saken värre, jag vill inte att han ska förknippa mig med obehag även om jag egentligen vill förmedla obehag efter vissa oönskade beteenden. Med lite otur (som jag har så det räcker och blir över) går det snett och det blir jag som är obehaget istället.

Jag kör på som jag gjorde igår, men med färre uppklättringar på handen. Han behöver kanske inte upprepa det 30 gånger ikväll utan kanske 5 åt gången med vila emellan. ;)