Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 3202 ggr
_Charlie
0

Välkommen hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag blivit med guldhamster. :)

Pojken jag hade sett ut var redan bokad tyvärr, i stället följde den här lilla namnlösa herren med hem. Alldeles bedårande söt!

Jag tog bara ett par snabba bilder när han släpptes ner i buren, innan jag fyllde på med spån och resten.

Kan någon berätta vilken färg han har? :) Jag gissar på… cream/white?

_Charlie
0

.

_Charlie
0

Hoppsan! :D

UlrikaD
0

Grattis till din nya hamster. Han är créme bandad KH.

_Charlie
0

#3 Tack! :)

Han håller på och bäddar för fullt med allt toapapper just nu, oj som han arbetar! :D

När jag skulle ta upp honom från lådan och sätta ner i buren skrek han åt mig. Han blev rädd va?

Satte ner hela lådan i buren i stället så han fick krypa ut själv.

UlrikaD
0

Ja, han blev rädd. Han känner ju inte din lukt och dina händer ännu. Lättast i början är att lyfta upp dem i någonting annat, typ låta dem kliva över i en toarulle eller nåt.

De vänjer sig snart.

[Marro98]
0

Grattis! :)
Han påminner lite om min lilla Tindra Skrattande

Har du kommit på något passande namn ännu?:)

_Charlie
0

Okej, ja jag blev nog lika rädd för honom när han skrek som han blev för mig. ;) Nu har han i alla fall bäddat färdigt, allt toapapper tog han in i sitt hus innan han blev nöjd. Nu ligger han och sover och ska få vara ifred för resten av dagen.

Längtar efter att få lära länna honom! :)

_Charlie
0

#6 Tack!! :D Jag tittade på tindra på din hemsida och ja det gjorde han ju, hon var lite vitare bara. :)

Jag velar lite med namnet, jag älskar Elliott, men måste smaka på det lite och se om han passar i det. Just nu kallar jag honom Nalle. Haha!

_Charlie
0

Jag kan ju säga så här, buren, den blir inte långvarig. Jag ser ju inte pojken! Planerar redan att köpa virke till en ny i morgon.

[Marro98]
0

Haha skulle kunna tro att Elliott passar perfekt på din lille herre ;)

_Charlie
0

#10 Ja kanske. :) Får kika lite på honom när han bestämmer sig för att komma ut från. ;)

Brukar ögonen peta ut så där mycket eller är det ett stressfenomen?

[Marro98]
0

Lycka till med den lille! :D

_Charlie
0

Tack tack. :)

Är det någon som vet vad det betyder när dom knorrar? Jag visste inte att hamstrar kunde låta så där, vår dvärg gjorde aldrig det. Jag lyfte lite på kartongen för att få en liten kik på honom, då kom han ut med nosen och nosade och knorrade/kuttrade ett underligt ljud?

juliino
0

Grattis till sötnosen! :)

_Charlie
0

Tack så mycket! :)

Odette
0

#13 Grattis till nykomlingen! Ang. knorrandet så skulle jag tippa på att han ville vara ifred. Men det är svårt att säga då man inte hört det själv, antingen var det något läte han utstötte själv eller något i nos/lungor? Men det var förmodligen bara de att han är lite osäker på vart han hamnat och inte vet hur han ska bete sig..
Du är ju fortfarande lite läskig för honom :')

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

_Charlie
0

Nu börjar han bli ordentligt tuff och är rejält nyfiken på mig där jag sitter bredvid buren. Han kommer fram till kanten jag sitter vid och försöker bli så lång som möjligt för att undersöka vem jag är.

Jag har därför börjat sänka ner min hand försiktigt i buren för att låta honom bekanta sig med min lukt och lära känna min hand, han sätter framtassarna mot mina fingrar och nosar nyfiket men det slutar med att han försöker bita i mina fingrar.

Han attackerar inte eller varnar mig på något sätt utan jag tror det är hans sätt att försöka förstå vad det är för något, men det gör ju ont och jag blir lite rädd.

Ska jag fortsätta dra undan fingrarna när han försöker bita och sänka ner handen igen direkt efteråt, lär han sig då att bita i fingrarna är inte okej?

_Charlie
0

#16 Tack så mycket! Det var han själv som knorrade, inte lungorna/andningen. Jag tog det som ett missnöje och efter det har han inte låtit så igen. :)

[Marro98]
0

Ett tips är att tvätta händerna innan. Man vet aldrig om man luktar lite mat & då är det klart att man ska smaka på fingret ;)

Du kan blåsa lätt på honom. Dom flesta hamstrarna tycker att det är obehagligt & brukar därför förstå att man inte ska göra så. :)

_Charlie
0

#19 Tack det ska jag tänka på! :) Känner mig lite osäker på att blåsa på honom dock, vill inte att han ska förknippa mig med obehag?

[Marro98]
0

Hm.. Har inga bra råd då jag aldrig har haft någon hamster som bitit :/

_Charlie
0

#21 Jag vet inte hur pass hårt han vill bita för jag har inte hållt kvar fingrarna länge nog för att känna efter. ;) Så fort jag får tänderna mot huden drar jag bort fingrarna. Jag tror att jag är lite otålig, eller ja jag ÄR otålig. När jag sitter med handen i buren vill jag sååå gärna bara känna liiiiite på honom, men jag får inte stressa. Jag råkade peta oavsiktligt på ryggen på honom innan och då blev han rädd och hoppade runt och la sig på ryggen innan han sprang iväg, men på en gång kom han fram igen för att lukta.

Jag tror vi är lika otåliga båda två för han vill så gärna våga, man ser det på honom hur han så gärna vill våga men är liiiite för rädd.

Sötboll!

[Marro98]
0

Men testa att hålla kvar fingret! :) Man får ju testa sig fram. Min hamster Silla var väldigt osäker i början & gjorde samma sak som du beskriver när man pekar henne på ryggen. Jag trodde att hon skulle bita mig men det gjorde hon aldrig! :) Hon bara höll mitt finger i munnen :)
Silla är fortfarande lite osäker :/ Tror att hon har blivit misshandlad på något sätt i sitt förra hem…

Åååh :')
Snart så! SNART! Snart kan ni sitta & mysa! :D

_Charlie
1

#23 Ja jag får testa, vi får övervinna våra rädslor båda två! ;) Längtar så tills han litar på mig!

Idag har jag inte sett till min lilla boll på hela dagen. Jag var visserligen iväg ett par timmar på dagen men tycker han borde varit vaken någon gång iaf. De andra kvällarna har han vaknat runt 18-19 och varit uppe till och från tills jag lagt mig, men nu är klockan snart 22 och han sussar ännu. Tråkfis. ;)

_Charlie
0

Med en lite blodig knoge kan jag nu berätta att denna herren biter ganska hårt. ;)

IFOKUSlinnea
0

Vilken söt! Jag kommer ihåg en gång när jag var liten och hade en hamster! :D

_Charlie
1

#26 Tack hälsar den ännu namnlösa pälsbollen! :D

Jössös, han måste få ett namn snart… Ska komma på något riktigt knasigt. :D

För en stund sedan kom han ut ur sitt hus, klättrade upp på taket och sträckte på sig. Först ena frambenet låååååångt ut, sedan andra benet äääännu lääääängre ut, så söt.

Har provat en ny taktik, muta med godis. Det funkade fint det, oh så han jagade efter godis tills kinderna var så stora att han fick lägga sig på sidan för att komma in i springan mellan huset och väggen, som han brukar ta eftersom han packat den riktiga ingången till huset för fullt med papper så han inte kommer in.

Men det löste han fint det! :D

_Charlie
0

Ikväll har jag fått klappa lilla björnen! :D

Jag fick lura honom lite för så fort mina fingrar kommer ner i buren blir han så nyfiken och ivrig att få känna och smaka på dom, så jag distraherade honom med ena handen så att jag kunde klappa honom med den andra, och han reagerade inte över huvud taget när jag rörde honom, han var fullt upptagen med att försöka få fatt i den första handen. :)

Så mjuk och go han är!

Jag är så glad! Förra gången jag råkade komma åt hans rygg flög han runt på rygg i ren panik, nu reagerade han inte ett smack. Kyss

_Charlie
0

Jag har observerat ett återkommande beteende jag inte riktigt förstår.

När han är ute och spatserar stannar han ofta upp och kliar sig med bakbenet på sidan av magen, och direkt efter gnider han sig snabbt mot väggen/vattenskålen/annan inredning innan han knatar vidare.

Någon som sett liknande beteende och vet vad det beror på?

_Charlie
5

Titta! :D En lång stund fick jag klappa honom medans han samlade mat utan minsta reaktion. Jag är helt överlycklig och tårögd på samma gång! :D

_Charlie
2

Vad då? Jag har inte tagit något! Kyss

_Charlie
1

Så grötig bild men han är så söööt när han kommer utspringandes ur sin hårt ihoparbetade pappershög nyfiket så fort han hör att man gör något i buren. Sötlök!

mandyosv
0

aw sööt

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

UlrikaD
0

Vad roligt att det går framåt för er!!

När han gnider sig så mot saker så revirmarkerar han. Så att alla andra hamstrarna där ute i världen vet att han bor där ifall de skulle råka trilla in på besök:)

_Charlie
0

#33 Väldigt söt! :D Och ännu namnlös. Tyst

#34 Tack! Jag anade att det kunde vara något sådant!Söte lille, väntar han besök.. ;)

Det är ju så roligt att studera honom och se hur han blir mer och mer självsäker för varje dag. Ikväll satt jag och tittade på honom när han var ute och hämtade mer pappersremsor och en efter en noggrant placerade dom på alldeles bestämda och speciella platser. Han vet precis hur det ska vara! :D

_Charlie
0

I natt busade vi lite genom att jag kraffsade på olika ställen i buren och han jagade kraffset, så söt han var men oj så uppjagad han blev. Till slut högg han tag i mitt finger och hängde kvar när jag drog upp handen, störtblödning på matte.

Är det en dum ide att kraffsa som jag gjorde, han såg ut att ha jättekul först men sen bet han mig. ;)

UlrikaD
0

Hamstrar ser ju väldigt dåligt och han kanske inte riktigt känner igen lukten av dig ännu och att du är en vän. Han kan efter en stund ha uppfattat krafset som hotfullt och attackerat.

Odette
0

Ja han kanske blev lite osäker på vad det var, så det slog över till att han verkligen jagade krafset, när han väl fick tag på det så blev det kanske automatiskt att han bet för att "stoppa" det.
Typ som en hund som jagar en boll och blir super eggad, när han väl får tag på bollen så biter han tag och ruskar om den.

Men fortsätt kämpa på i små steg, och försök att alltid vara lugn med händerna, inte göra hastiga eller oberäkneliga rörelser osv. Hoppas att han börjar kunna slappna av mer snart, så småningom kommer han nog att se att dina händer är nyckeln till "frihet" och då har man vunnit mycket ;)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

_Charlie
0

Tack, då ska vi inte busa mer på det sättet ännu. ;)

_Charlie
1

Idag städade jag rent i buren eftersom det hade börjat lukta väldigt illa. Eftersom han äntligen ska få flytta in i sin nya Bur i morgon förmiddag la jag inte i något spån utan i stället rev jag mängder med toapapper jag tänkte kunde funka bara under natten.

Vad gör han? Boar med precis allt såklart! :D

Ikväll har han fått smaka pasta för första gången!

_Charlie
2

"Min! Bara MIN Pasta!!"

_Charlie
3

"Maten är slut, kan jag få mer?"

Skålen fylldes ca en tredjedel typ 10 minuter tidigare. Han slutar inte bära in mat i sitt bo förrän han tömt skålen!

_Charlie
5

"Du säger bara aaaawww hela tiden, kan du inga andra ord?"

Twisted_T
0

Åh sötisen dåKyss! Verkar gå bättre och bättre för varje dag! Skulle gärna vilja se en bild på den nya buren med han i när han väl flyttats över :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

_Charlie
1

"Va, är pastaskruvarna slut? Det gör inget, jag kan ta lite av dina spaghetti i stället!"

_Charlie
2

"Detta var ju ännu bättre! Pasta och mask i ett!"

_Charlie
1

"Åh vilken bra, Den tar aldrig slut!!"

UlrikaD
0

#46 Ha, ha, lilla snutten då.Kyss

_Charlie
0

"Snälla ta inte slut, snälla ta inte slut, snälla ta inte slut!"

_Charlie
0

"Okej, den tog slut. Du jag kan ta en till här du!"

_Charlie
1

#44 Ja jag tycker vi gör små men stadiga framsteg varje dag. :) Absolut, kommer bilder i morgon! Ska bara fara iväg på morgonen och köpa gångjärn till sista luckan sedan ska han äntligen få komma ner i sin riktiga lya! :)

#48 Han såg ut att gilla pastamasken! :D

[Marro98]
0

Oj hah dog visst i den här tråden ^^
Aaaw lilla pözzgurkan dåå! Kyss

Åååhåhå den minen känner jag igen ;)
"Kan jag få lite mer…. NUUUUUU?? SNÄLLA :D" :')

Det verkar ju gå hur bra som helst för er! :D

Hanna
0

Haha, fy så söt Kyss Och bildtexterna är oslagbara!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Evovva
0

En undran. Vad jag kan se av bilderna har du inget spån eller annan strö i buren.

Det borde du ha i så fall så att han kan gräva och gömma maten i. Tex

Det ger även värme.

lilyflower
0

Åh vad fin han är, kul att höra om era framsteg! :D heter han nåt än?

_Charlie
0

#54 Inlägg nummer 40

"Idag städade jag rent i buren eftersom det hade börjat lukta väldigt illa. Eftersom han äntligen ska få flytta in i sin nya Bur i morgon förmiddag la jag inte i något spån utan i stället rev jag mängder med toapapper jag tänkte kunde funka bara under natten.

Vad gör han? Boar med precis allt såklart! :D"

---

Har varit och köpt 25 kilo spån idag. ;)

#55 Nej, han är fortfarande namnlös stackarn. :(

Evovva
0

#56 Sorry missade det Glad

Roonja
0

Åh, så söt! Säger samma som ovan, kul att det går framåt! Skrattande

_Charlie
1

Nu är älskling inte namnlös längre. Jag har kallat honom allt möjligt under tiden han bott här, och provat mig fram. Han har kallats allt från Nalle, Björnen, Elton, Billy, BamBam och de senaste dagarna har jag märkt att jag mest kallar honom Billy eller BamBam eller Billy Bambam. Igår rullade något ut från tungan då han sprang sin första gång på golvet och det kändes helt passande denna knasiga lilla söta filur.

Så här presenterar jag premiärsalladen för Silly Billy BamBam.Skrattande

_Charlie
0

Jag vill även passa på att fråga om han verkligen är creme bandad då jag igår fick en bild på hans mage som är helt vit?

_Charlie
0

En till bild på magen.

Roonja
0

#60 så söt!

Ja, bandade hamstrar ska ha vita magar. Så han är creme bandad! Skrattande

_Charlie
0

#62 Jahaaaa, jag fattade det som att de skulle vara enfärgade med ett vitt band runt magen, och blev fundersam då jag såg att hela magen var vit och inte bara ett band. Men då vet jag, tack! :D

UlrikaD
0

Man vill ju bara pussa på den där magen!!

Fast efter att ha läst andra tråden och jag är rädd om min näsa så tror jag att jag avvaktar lite med det.Flört

_Charlie
0

#64 Jag vill också pussa den där magen, men jag vill också som du behålla min näsa! ;)

Anena
1

Åh, mysmage. Förstår att du vill pussa den. Du får tala om för honom att man som matte och/eller husse faktiskt vill pussas ibland. Glad

Jag håller tummarna för dig.

_Charlie
1

Det går faktiskt bättre och bättre med lilleman, jag kan nu klappa honom överallt, även på huvudet. Ikväll har jag till och med tagit tag lite lätt runt ryggen på honom som om jag sklle lyfta upp honom, utan att han bet mig. Vågade dock inte lyfta honom.

Men det känns som att vi rör oss framåt i alla fall. :)

mandyosv
0

FIn Bur fin hamster!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

_Charlie
0

Åhhhhhhh alldeles nyss ville han ut så jag öppnade och satte handen utanför kanten och han klättrade ut på min hand!!!!!

Inte nyfiken alls på mina fingrar trots att jag nyss hade haft hela handen i matlådan då jag städade och fyllde på med mat.

Dock gjorde han ett ljud som fick mig att hoppa till och så skakade jag snabbt ner honom igen, inte speciellt smart alls men jag hoppas inte det ska göra honom osäker tills nästa gång.

För denna gången får det räcka. ;)

UlrikaD
0

Små, små steg och det kommer att sluta alldeles lysande tror jag.Skrattande