Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 2104 ggr
Emmny
1

Hjälp snälla ! [Biten hamster]

Jag hade ute min systers hamster i hagen och sen råkade jag sätta ner min hamster där. Jag kom upp i mitt rum för att sätta tillbaks min hamster i hans Bur och när jag lyste på huset så satt båda där ! Jag kollade först igenom min hamster och såg ett sår på halsen :( sen kollade jag igenom min systers hamster som är min hamsters son och då såg jag fem sår på magen och halsen och det blöde i eller bredvid kisshålet! Kan det vara nåt farligt ? och vad ska jag göra ??

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

Roxie
0

Är såren djupa?
Tvätta med koksaltlösning, och låt hamstrarna sitta i burar UTAN spån. Använd rivet tidningspapper eller en handduk som underlag i burarna. Och ha inget sandbad. Såren måste läka, och det gör de bäst genom att inte ha spån och Sand eller annat som kan damma och fastna i såren.

Skulle såren bli infekterade (kladdiga) bör du uppsöka veterinär så de får antibiotika.

// Sofia

Emmny
0

Tack , dom är inte såå djupa. Men jag är lite orolig över att han blivit biten i kisshålet :(

Ha det bra !

Roxie
0

#2 Jo därför är det extra viktigt att du håller koll. och att inget skräp fastnar i såren.

// Sofia

Emmny
0

så det går inte att ha toa-lätt heller ??

Ha det bra !

Roxie
0

#4 Jo toalätt borde gå, men ta bort sanden i alla fall. Och lägg in lite extra toapapper att boa med.

// Sofia

Emmny
0

Ja, tack så jätte mycket :) undra vad min syster kommer säga när hon kommer hem.

Ha det bra !

Emmny
0

Kan dom dö av det här , om man inte håller koll och så ?

Ha det bra !

Roxie
0

Ja om det blir riktigt infekterat och man inte behandlar det. Men om det inte är så djupa sår så är det nog ingen fara.

// Sofia

Emmny
0

Varför har nån ändrat min rubrik ?

Ha det bra !

Emmny
0

Nu har jag gjort allt du sa på båda hamstrarna , jag tog bort sandbadet , städa ut burarna och la in en handduk och tvättade såret :) Hoppas det blir bättre snart !

Ha det bra !

goldenhamsters
0

Hamstersår läker väldigt fort, fortare än på människor så förhoppningsvis så går det bra med dina hamstrar. Om någon av mina hamstrar fått ett sår så har det försvunnit några dagar efter (men det har varit ytliga och små sår).

Lycka till med dina hamstrar!

Mvh Alicia.

Emmny
0

Tack :) Ja en av dom fick ett ganska djupt sår , och den andra fick många inte så djupa sår och jag hittade även ett till sår på den ena :( Jag skulle hållit bättre koll på dom ! Jaja, vi får hoppas det blir bättre snart.

Ha det bra !

goldenhamsters
0

#12 Har du jodopax hemma? Det kan vara bra att rengöra med det, särsilt i det djupa såret.

Sånt kan hända om man är lite virrig, men det är ju bäst om det inte händer. Nu är du i alla fall mer noggrann, man lär sig av sina misstag.

Mvh Alicia.

[Avarice]
0

Jodopax är lite väl "overkill" anser jag, att hålla rent och badda med koksalt räcker oftast.

Men om man nu vill använda det så kom bara för gudsskull ihåg att det skall spädas med vatten (hur mycket står på flaskan).

Tazzar
1

#9 Vi vill gärna att rubriken ska vara så tydlig som möjligt om vad inlägget handar om. Det är extra viktigt om det är "hjälp- /akuta" inlägg där man snabbt behöver svar.

Ju tydligare rubrik - ju fler som kan ämnet klickar på den, ju snabbare får du bättre svar. Glad

Din rubrik är för övrigt inte ändrad, bara ett tillägg/förtydligande har gjorts.

*Topic*
Vill inte skrämma dig men ett bett från en gnagare kan ibland vara djupare än det ser ut. Så håll lite extra koll så att det inte blir varigt och/eller varmt runt sårområdet eller att hamstern verkar bli dålig i övrigt, för då har det blivit infekterat.

Angående hagincidenten så kan det hända den bästa. Men det blir nog bra med såren ska du se. Glad Du har fått bra tips här om hur man sköter om dem.

goldenhamsters
0

#14 Det skadar inte att använda jodopax (eller inte ren jodopax såklart), har läst någonstans att man ska använda det. Glad

Mvh Alicia.

[Avarice]
0

Det skadar inte, men det är väldigt sällan som man behöver använda så starka desinfektionsmedel. Det är inte farligt, men småsår behöver väldigt sällan mer än rent vatten som enda desinfektion. Nu har jag ju själv inte sett TS hamster men skulle såren se såpass dåliga/djupa ut att man känner att man vill använda så starka medel så uppmanar jag till veterinärbesök.

Emmny
0

okej , jag ska komma ihåg att vara tydligare med rubriken ;) jag har bara andvänt nån bakterie dödar vätska. Jag har inte jodopax hemma , men borde jag andvända  det ?

Ha det bra !

[Avarice]
0

Jag skulle bara råda till koksaltlösning och det Roxie skrev Glad Håll väldigt noga koll på såren och var beredd på att du kan behöva åka till veterinären.

Cafesinner
4

Om du vill stoppa lätt blödande kan du använda potatismjöl. Ofarligt och stoppar det mesta… funkar på mina marsvin också..

Och som sagt, koksalt är bra att tvätta med. Se till så de inte blir VÄRRE, isf måste du kontakta veterinär. Och håll koll på urinering osv… jag hade nog dock gått till veterinär ändå!!

Roxie
2

Är du minsta osäker. Gör inget på egen hand. Då är det bättre att du går till en veterinär och ber dem hjälpa dig.

// Sofia

Emmny
0

Vi andvände nåt som mina föräldrar anser vara princip samma sak ? dom säger också att vi inte kan gå till vet ?

Ha det bra !

UlrikaD
0

Vad stod det på flaskan som ni använde? Och varför säger de att ni inte kan gå till vet?

Ni kanske inte behöver, men varför säger de att ni inte kan?

Emmny
0

Det var sådesinfektion som vi andvände. Jo , jag menar att dom inte tycker vi behöver men att vi såklart ska åka till vet om det behövs . Jag sa att dom kanske kunde ge oss råd eller nåt , men pappa sa att det skulle även kosta?

Ha det bra !

[Marro98]
0

Ni kan alltid ringa & rådfråga :)
Det kostar ju inte så mycket ^^

Emmny
0

Juste , nu känner jag mig lite old här , HEHEE! Glömde visst att telefonen fanns ;)

Ha det bra !

Be-Bopz
0

För många år sedan rymde en av mina i till en annan hamster, den ena blev rejält biten och jag åkte ganska snabbt till veterinären och fick antibiotika, tycker nog inte du ska vänta.

[Marro98]
0

Hahahaha XD
Händer mig ofta ^^

Emmny
0

Jag kollade till dom innan jag gick och la mig och såg att det kom blod ur /bredvid snoppen , jag såg inget sår där innan (?)

Ha det bra !

Roxie
2

Ja då är det nog dags för ett besök till veterinären, tyvärr. Har du blivit biten av en hamster/råtta någon gång? Tänderna är långa och smala, men sylvassa, och kan tränga långt ner i huden. Såretkan se litet ut, men vara upp till 1cm djupt. 1 cm in i en liten hamster, det är nästan halvt genom kroppen och inre organ kan vara skadade. Nu överdriver jag lite, men jag vill bara övertydliga min poäng. Det kan gå väldigt illa.

// Sofia

Novis10
1

Håller med Roxie till 100%, tycker det verkligen är dags för veterinärbesök.
Att blöda från snoppen är inte bra.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Emmny
0

det var nog bredvid .

Ha det bra !

Emmny
0

Mina föräldrar tycker ju inte vi ska åka till vet !

Ha det bra !

Emmny
0

Idag ser det så mycket bättre ut , inget blod på nåt av såren och den ena hamstern har bara otroligt småå sårskorpor:)

Ha det bra !

Roxie
2

Skaffar man djur då är det väl en självklarhet att man tar dem till veterinär om det behövs. Och eftersom du är omyndig så är det dina föräldrars ansvar att se till att de får den vård de behöver.

// Sofia

Emmny
0

Men ni har ju inte sett hur såren är och hur illa det ser ut , allt ser bra ut och jag tror dom är på bättrings väg

Ha det bra !