Hjälp mig hjälpa honom
Nu har *ännu namnlös* bott hos mig i 9 dagar. Och han bara biter mig.
Så länge jag har godis i handen är det lugnt, men så fort godisbiten är tagen måste jag slita ut handen illa kvickt, annars hugger han mig på ett ögonblick.
Han blir inte rädd och springer iväg när jag öppnar buren utan rusar snabbt fram för att se vad som händer, och har jag då handen inom räckhåll hoppar han på den inom ett ögonblick och biter 2 stora, djupa hack så blodet sprutar.
Mina fingrar är prickiga av hål just nu.
läser överallt att de måste vänja sig vid ens fingrar och doft i början, men HUR ska jag låta honom vänja sig när han bara bits? Spelar ingen roll om jag tvättar händerna först.
Igår försökte jag en ny taktik och tog på mig tjocka skidhandskar men dom skrämde livet ur honom och han blev helt hysterisk så den iden fick jag ge upp på en gång.
Jag vill kunna lära känna min hamster, bli vän med honom, få honom att lita på mig och vilja komma upp i mina händer. Jag vill kunna umgås med min hamster på fler sätt än genom en glasruta, men jag vet inte hur vi kommer vidare?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Petar upp lite…
Nu kan jag ju faktiskt inget om hamstrar. Men jag skulle säga att ett djur som helt orädd går fram till, och hoppar upp i, handen och sen biter inte går att göra mycket åt annat än att ta bort. Det är iaf vad jag skulle ha gjort.
Du kan ju försöka med att fya, att tydligt visa att så gör man inte. Även hamstrar borde kunna lära sig ordet nej. Men personligen tror jag inte det skulle hjälpa så värst mycket.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ååh synd att trotsa sin rädsla inte fungerade :( Känner mig nästan lite skylldig :/
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa dig!
Det enda jag kan komma på är att blåsa lätt på honom :/
#2 Usch jag vet, jag har verkligen provat alla råd jag fått, inklusive att ge det tid och låta honom lära känna mig innan jag försöker röra honom, men det GÅR ju inte att låta honom lära känna mig när jag inte ens kan ha fingret innanför buren.
#3 Jag har provat blåsa på honom, och han blir helt hysterisk när jag gör det. Han börjar springa omkring jätteuppjagad, in i grejer, fastnar i grejer, hoppar in i saker osv.

Det finns ingenting som säger att man måste ta bort ett djur som beter sig på det viset. Vet att man säger det om möss och råttor men även där kan det väl diskuteras.
En hamster som beter sig på det viset har ju troligtvis en anledning till det.
Har han suttit i djuraffär så är det mycket möjligt att barn (vuxna med för den delan) kanske bara stoppat in handen och petat på honom. Vilket i sin tur gjort att han har lärt sig att det är bäst att attackera först.
Han har ju inte lärt sig att dessa händer är snälla händer ännu. Sen hur lång tid det kan ta är en annan sak, men det mesta går att vända med tid och tålamod. Gör det inte det, ja då kanske man måste fundera på andra, mindre trevliga lösningar, men inte efter så här kort tid.
Han verkar ju känna sig hotad i sin Bur. Hur är han om han är ute i hage? Eller om du sätter honom på sängen? Är han lika snabb att bitas då?
Tror du ska prova dig fram och försöka hitta ställen och kanske även tidpunkter som han verkar minst benägen att bitas och jobba därifrån. Och sen enbart jobba med belöningar, inga bestraffningar. Alltså enbart godis och berömma med rösten, ingenting som att blåsa på honom och liknande.
Du måste se till att du är enbart positiv, en enda minsta negativ sak från dig och ni kommer att ta tre steg tillbaka igen.
Hur han är i hage eller på sängen kan jag inte svara på då jag inte kan flytta honom, han har alltså inte varit utanför sin Bur sedan han kom hem till mig och det tycker jag inte alls om.
Jag är absolut införstådd med att en Djuraffärshamster behöver tid för att långsamt vänja sig, och jag har absolut inga problem med att ge honom den tidenn han behöver. Men jag behöver också se att det jag gör ger framsteg, om än yttepyttesmå framsteg så vill jag ju se att vi kommer åtminstone någonstans. Men när jag inte ens kan öppna buren utan att han biter mig så vet jag inte hur jag ska gå vidare för att han ska vänja sig.
Ska jag byta vatten eller fylla på mat måste jag vänta tills han sover djupt, och smygöppna buren supertyst och ordna det.
Ulrikas tips är jättebra!
Jag köpte, mot min bestämdhet att aldrig köpa djur från djuraffär, en guldhamster hane. En silversvart bandad satin lh som hette Jack. Han var så rädd så det gick knappt att kolla på honom när jag fick hem honom. Det var min första guldis så jag tyckte det var lite obehagligt. Jag började ta ut honom utanför buren istället för att sticka in fingrarna i buren och lite tvångsklappa haha, nej så hemsk är jag inte.. men jag tog ut och tog i honom bar på honom och klappade och pussade på honom som jag alltid gör med mina andra djur. Jag körde på mitt race helt enkelt. Tillslut började han springa och möta mig vid buröppningen då han helt enkelt hade insett att dom där händerna är snälla mot mig och ger mig mat.
Men jag ska säga att det tog tid, men det var helt klart värt det. Han var hispig och rädd men jag fortsatte och fortsatte! Mycket gos och mycket springa fritt runt mig och inte hastiga rörelser innuti buren gav mycket för honom. Han är den tamaste hamstern jag någonsin haft! Nu gick han bort för snart ett år sedan och ingen har någonsin varit så tam och go som Jack!
Så kämpa på och ge inte upp för det är värt det!! Dom blir trevliga, dom flesta i alla fall, om man bara försöker. Tänk på att han är ju inte dum utan han är rädd helt enkelt. Det är ju så det blir i djuraffär när ingen hanterar honom och ev barn kommer och petar och sticker in fingrar och kanske är högljuda!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Testa plocka ut honom i någonting när du tar ut honom! Så det inte blir rakt i händerna första gångerna eftersom han verkar vara så rädd för dom!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Tänkte precis tipsa om det som Linnea säger. Skopa upp honom i något. Om det är en toa-rulle, en träbro som han får kliva upp på, ett upp och ned på vänt hus eller vad som helst som gör att han inte behöver vara i kontakt med dina händer.
I hans värld är händer någonting som skadar tydligen. Det är ju ingen som vet vad han har råkat ut för, men tydligen någonting tillräckligt för att han ska se händer som sina fiender.
Då kommer det att ta tid att vända på det. Är ju som om en hund fått stryk i sin uppväxt, om den sen flyttar till ett bra hem så kommer han antingen att huka sig när en hand närmar sig eller attackera. Hur ska han veta liksom?
Så lyft ut honom och låt honom göra olika saker, roliga saker, saker som man blir trött av, saker som man får massa nya intryck av. Förhoppningsvis kommer han senare att förknippa dessa roliga saker med dig och att du tar ut honom ur buren. Och sen att dina händer sitter fast vid dig så allt dina händer gör blir automatiskt roligt.
Ingen som säger att det kommer att gå snabbt, enkelt, eller att det ens går. Det beror ju på hur inpräntat detta beteende är.
En del djur är ganska lätta att "vända", det är de djuren som inte är så smarta utan fortfarande har behållt sin tillit för andra levande varelser.
De som är lite smartare tar längre tid, för de ifrågasätter saker fastän de är djur. Inte så att de resonerar sig fram till en lösning men instinktivt misstror de alla människor om någon behandlat dem illa.
Tid och tålamod och lite mer tid och tålamod…man kan verkligen ha tur eller otur när man köper djur på zoo.
Hoppas han har turen nog att kunna vända på sig och lita på människor igen.
Tack för tipsen, jag ska försöka få ut honom ur buren en gång och se hur det går. Jag vill ju att det ska funka för oss, det var ju inte riktigt så här jag hade planerat att hans underbara liv hos mig skulle bli. Uttittad apa i Bur. ;)
Ni har rätt i att jag inte vet vad som kan ha hänt honom innan han hamnade hos mig, något jag måste ha i bakhuvudet.
Har visst varit lite död här i tråden ^^
Jag har ingen aning & inga bra förslag eftersom att jag somsagt aldrig har haft en hamster som har bitit mig :/
Min Simba är ju som sagt Djuraffärshamster och han har försökt smaka på mina fingrar många gånger, nu är han mycket bättre än i början. Han var inte lika rädd som din herre verkar vara, undra vad liten har varit med om egentligen.. Som alla säger, låt det ta sin tid, försök ha tålamod. Och det kan mycket väl hjälpa att få ut honom ur buren, i början lyfte jag upp Simba med en låda han hoppade in i (muta med godis hehe) eller toarulle. Numer kliver han oftast rakt upp i min hand men ibland blir han fortfarande väldigt skeptisk och vill inte alls utan nafsar till. De kan nog som oss ha allmänt bra och dåliga dagar också och som sagt, man vet inte bad de vart med om. Lycka till med den lille, hoppas han vänjer sig någorlunda snart! :)
Tack för era råd!
I går kväll öppnade jag buren och hade en stor plastlåda beredd som jag ställde på högkant mot buren. Han klev snabbt ner i lådan, och jag förde den mot golvet där han hoppade av på en gång.
På golvet hade jag lagt ut lite olika leksaker som jag gömt godis i, och strött ut lite godis på golvet här och var.
Godiset struntade han fullständigt i, han skulle springa och undersöka överallt och såg ut att ha riktigt roligt.
Emellanåt blev han lite för stressad och jag fick stoppa honom med lådan tills han lugnade sig lite.
Han var inte ute så länge första gången, 10 minuter kanske. Sen höll jag lådan så att han klättrade in i den, och satte in honom i buren igen, där gjorde han allt han kunde för att få komma ut igen så det var nog uppskattat. :)

Låter kanonbra. För mycket intryck i början kan ge överslag. Precis som hos små barn som får leka för länge efter de att de egentligen skulle gått och lagt sig. De lägger sig gärna på magen och sparkar med benen och skriker i högan sky:)
#14 Sant! Han betedde sig verkligen så, haha! Försökte gräva sig ut, gnaga sig ut osv, men han lugnade sig fort och gick och la sig.
Ska fortsätta på samma vis och öka på tiden i hans egen takt.
Det var roligt att bara sitta och titta på honom där han undersökte allt. Kröp in bakom en bokhylla och plötsligt kom han ut på ett helt annat ställe osv. Jag har för tillfället inget annat i köket än 2 bokhyllor, hans Bur, en bale spån och en bale lucern så det är ett bra ställe för honom att springa på. Så sött det var när han sprang omkring där och rumpan vickades fram och tillbaka i en ryslig fart. Gulle! :)
*tass*