Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1600 ggr
FiffiLiina
0

Hur länge har ni suttit uppe som max?

Idag är/var det ju planerat att jag skulle para mina två hamstrar för att få min första kull snart. Hon har nu brunstat hela dagen och jag har kollat om hon högbrunstat en gång i timmen men än har hon inte högbrunstat. Eftersom att de oftast gör det på kvällen/natten så är det ju inte så konstigt att hon inte har högbrunstat än. Min fråga är hur länge har ni får suttit uppe på kvällen/natten som max och letat efter honans högbrunst? :)

MVH FiffiLiina

[SelmaP]
0

det har inte jag gjort, det kommer när det kommer.

däremot kan du ju sitta uppe hur länge DU vill? för som sagt, det kommer när det kommer. för det är ju knappast lika för alla hamstrar.

Lycka till! :))

UlrikaD
0

Väldigt länge. Några av mina brunstade på morgonen vid 5-tiden:)

FiffiLiina
0

#1 & #2 Okej:) Han är helt tokig just nu, han nosar och nosar och nosar men än har hon inte högbrunstat. Men hon kommer nog göra det lite senare tror jag annars får jag sitta uppe hela natten och försöka hitta högbrunsten då;)

MVH FiffiLiina

Odette
0

Inte så länge, däremot har det hänt ett par gånger att jag fått sitta uppe sent om nätterna då de parat sig väldigt länge. Sitter hellre uppe en timme eller två och hoppas att parningen tar än avbryter dem för att jag vill sova ;)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

_Charlie
0

Nu kan ju jag inget om hamsteravel men…. varför kan dom inte gå ihop när nu sover?

UlrikaD
0

Guldhamstrar ska aldrig gå tillsammans. Man sätter ihop dem för parning när honan brunstar, och sen delar man på dem när de är färdiga annars blir det slagsmål.

_Charlie
0

#6 Oj då, vilket sjå ni måste ha då för att passa in parning och vaka över dom. Här sätter jag ihop marsvinen och 5 veckor senare flyttar hanen ut. :D

UlrikaD
0

#7 Ha, ha, som att sätta ihop chillor.

Men guldhamstrar är ju solitära och den enda tidpunkten en hona accepterar sällskap är just när hon brunstar. Så det gäller att passa på dem:)

FiffiLiina
0

Nu har parning skett och jag hoppas verkligen att det tog! Lite pirrig var jag ju såklat ^^

Alladin som träffade en tjej för första gången var superduktig och gjorde ett superbra jobb. Han tvättade både sig och Panda flera gånger och parade sig flera gånger så jag hoppas att det tog!Skrattande

MVH FiffiLiina

BlackandBlue
0

jag parade mina för 1 till 1 ½ vecka sen. har dock varit väldig osäker på om den tog eller inte då han knappt var på henen. men pratade men en vän till familjen som sa att hon hade haft hamsteruppfödning sen hon var 11 och att det kunde gå så snabbt, har även märkt att hon inte luktar på samma sätt de dagar hon skulle vara i brunst och att hon luktar på ett anant sätt de andra dagarna med så jag hoppas verkligen att det har tagit sig ( mina första hamstrar och första kull). Det känns jättespännande och jag tror att ungarna i sånna fall kommer i mitten av veckan som kommer nu. Kanske frammåt onsdag eller torsdag. om jag inte kommer ihåg allt för fel när jag parade dem :) Väldigt spännande är detta iallafall :D

(bilder på dem finns i mitt fotoalbum, om någon är intresserad.-)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

UlrikaD
0

#10 Det kan gå snabbt och de kan också para sig jättelänge utan att det tar. Men känner du att hon inte luktar brunst de dagar hon borde brunstat så är hon förmodligen dräktig.

Framåt slutet så får ju honan oftast två kulor på varsin sida om kroppen så man ser att hon är dräktig.

En guldhamster (antar jag att du har) går ju dräktig i 16 dagar. Kan vara bra att vara beredd så man har koll så allting går bra. Och att man har städat ur och gjort iordning buren för blivande mamman 2-3 dagar innan födseln.

Hur gammal är din hona och har hon haft kull förut?

BlackandBlue
0

#11 det är pappan som är guldhamster, honan vet jag itne riktigt ras på men bild finns i mitt fotoalbum.

Vad menar du med kulor? långt bak eller långt fram ?

jo tänkte städa ur buren nu på mångad eller kanske redan imorgon så att det är klart. om de inte har kommit innan torsdag småstädar jag lite igen.

hon är född 13 mars och det är hennes första kull.

// Claudia Bertheau

UlrikaD
0

Man sätter inte ihop hamstrar utav olika ras. Jag ser en svart bandad och en normalfärgad i ditt fotoalbum. Det är guldhamstrar båda två iallafall.

Ska man gå efter SHF:s rekommendationer så har du parat henne lite tidigt för man rekommenderar mellan 5-8 månader för första kullen.

Om du går in här och letar upp gamla trådar så kan du hitta bilder på dräktiga honor. De får kulor på sidorna av kroppen. De får inte som människor en stor mage rätt fram utan de bär sina bebisar på sidorna istället.

Du räknar 16 dagar efter hon har parats för att veta när bebisarna ska kommar. Du städar 2-3 dagar innan dess. Sen låter du buren vara helt i fred för under de dagarna så fixar honan så som hon vill att hennes Bur och bo ska se ut för de blivande ungarna. Så kommer du och rör till där sen precis innan så kan du förstöra någonting som hon har byggt.

Och man städar några dagar innan för sen kommer det att ta ett tag innan du kan städa buren igen, ca två veckor och då kommer buren att bli ganska smutsig. Speciellt nu på sommaren blir det ju väldigt snabbt dålig lukt i burarna.

BlackandBlue
0

jag har pratat mycket med en kompis till familjen som har fött upp hamstrar i snart 20 år och det var henen vi köpte honan av och hon borde sagt något om det var farligt för tidigt? så jag antar att det går bra. hon kommer även att köpa in ungarna till deras djuraffär senare när de kan lämna mammam.

problemet är att jag inte ritkigt kommer ihåg när jag parade dem men troligen kommer ungarna på onsdag eller torsdag. så om jag då städar på måndag borde allting gå bra?

// Claudia Bertheau

UlrikaD
0

Om hon fött upp hamstrar i 20 år antar jag att honan ni köpt har stamtavla. Har hanen det också?

Som jag skrev så är det SHF:s rekommendationer för parning, vad man själv gör är ju en helt annan sak. Det finns folk som parar sina honor när de knappt blivit könsmogna:(

Men ska du lämna alla ungar till djuraffär? Vill du inte själv se och träffa de som ska få dina bebisar?

BlackandBlue
0

nej hon har ingen stamtavla då hon slutat föda upp nu och köper in från någon uppfödare i malmö, vet inte ritkigt varför hon itne har stamtavla. ska nog höra med henne lite om det.

jo om jag hittar någon köpare så är det klart. men om jag inte har något val sen när de blir lite äldre och jag inte hittar någon köpare så kommer hon att för köpa in dem.

// Claudia Bertheau