Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 2903 ggr
jolinak
0

snett huvud

I dag så märkte jag när jag höll i min dvärghamstret att han lutade huvudet snett både när han gick och stog still. Han erkar inte ha ont för han bitts inte eller beter sig konstigt.

Vad kan det vara?

Han har ett Hjul som är öppet på båda sidor så då kan han ha fått en av stängerna eller vad man ska kallade det i nacken när han tittade ut kanske?

Hoppas att det inte är något alvarligt!

Är det någon som varigt me om det här föut?

[SelmaP]
0

Nej, jag har aldrig varit med om det.. läs lite på internet, så kanske du hittar svaret! Är hans huvud snett nu också? Annars kanske det ser så ut för att han kanske har mer mat i den ena kindpåsen, än den andra? Jag är ingen expert eller så..

Vänta ett tag och se om det går över. Annars är mitt tips att ni åker till veterinären och kollar upp det!

Lycka till // Selma.

jolinak
0

Jag trodde också att det berodde åp maten i ena kinden men nu har han spottat ut det och det är fortfarande snett. :(

[SelmaP]
0

2# Hm.. kan det vara en hjärntumör? en infektion? eller har han ramlat från en hög höjd? hoppas inte det är något allvarligt bara. Om det inte går över, tycker jag du ska åka till veterinär som sagt.

Kram // Selma.

_Charlie
0

Marsvin lutar ofta huvudet på sidan efter en hjärnblödning eller öroninflammation. Vet inte hur det är med hamstrar men det kan väl vara något sådant också?

[SelmaP]
0

4# Ja, något sånt kan det kanske också vara, hjärnblödning/öroninflammation..

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

Frosstis
0

Kommer inte riktigt ihåg, men jag läste på råttor iFokus att hon hade fått en råtta som gjorde så. Du kan väl fråga där?

jolinak
0
gulzebra
0

Är det samma sak som hos råttor så kan hamstern ha fått en stroke eller något annat som satt sig på balanssinnet. Uppsök veterinär om du inte vet orsaken till snedskallen, en del åkommor kan behandlas. Kan hända att snedskallen består dock, men en frisk skrutt med snedskalle kan leva ett helt normalt liv men med lite sämre balans bara. Förutsatt att det är som hos råttor då, min koll på sjukdomar hos hamstrar är typ obefintlig så jag kan förstås ha fel här!

Själv hade jag tidigare en råtta som gått med snedskalle ett år efter en lindrig stroke som hon återhämtade sig från helt bortsett från just snedskallen. Det måste inte vara så illa med andra ord Glad

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

LinneaJohaanson
0

Ja skulle min hamster betee sig så så tror jag nog jag skulle höra av mig till en vet! Det kan ju vara hjärnblödning och liknande. Dock gör min hund så när det kliar i öronen!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se