Att arbeta i djuraffär
Hallå!
Då min senaste mus nyligen gick bort pga en enorm tumör i buken så har jag nu bestämt mig för att jag ska slå mig till ro med mina två katter och vänta med fler djur tills jag har mer tid, pengar och plats.
Det enorma djurintresset (framförallt för hamstrar, möss och gerbiler) hänger dock självfallet kvar och jag vill så gärna vara omringad av djur.
Det jag planerar är att studera på distans sista gymnasieåret (dvs fr.o.m nu i höst) och söka jobb samtidigt så jag kan arbeta, få lite mer pengar än studiebidrag och flytta till eget.
Jag är emot djuraffärer vilket krockar lite med min nypåfunna idé, men jag är också för att nu då djuraffärer trots allt existerar så kan man ju göra bästa möjliga för djuren och kunder till dem så allt går korrekt till.
Jag planerar alltså att försöka söka jobb på djuraffärer och försöka höja standarden en aning med de erfarenheter och kunskaper som ni på iFokus lärt mig under lång tid!
Problemet är ju att jag varken har utbildning inom butiksarbete eller djur, trots att jag finner mina egna erfarenheter med djur mer tillfredsställande än utbildning.
Finns det möjligtvis någon som vet om det finns en möjlighet för en 18-årig gymnasieelev att få ett jobb på en djuraffär eller går de helt och hållet efter utbildning? Måste man gå en utbildning för att arbeta på det sättet med djur? Egna erfarenheter månne?
Då jag under hela min livstid har studerat djur, deras beteenden, livvsstilar och framförallt deras natur i överlag samt att jag de senaste åren studerat riktigt ordentligt med hjälp av er iFokusare så känner jag att jag absolut skulle klara av det i alla fall på djurfronten, sedan är jag ju också rätt hemma på djurtillbehör, Foder och annat som är viktigt att ha kunskap om.
Folk som jobbar på djuraffärer själva eller känner folk som gör det får gärna dela med sig av info/erfarenheter!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag vet inte vad dom går efter. Men har du erfarenhet av djur varför inte gå till olika zooaffärer och bara fråga.
Berätta att du älskar djur och om dina erfarenheter. Fråga om du kan få jobba helger till att börja med.
Du kan inta få mer än ett nej.
Eller så säger dom helt enkelt ja.
Och får du inte napp på första stället så gå till flera.
Lycka till.
Jag har inte jobbat i djuraffär, men jag vet att det iaf enligt lag inte krävs någon utbildning för att bara arbeta i djuraffär. Ska man däremot äga en djuraffär så måste man ha en speciell utbildning.
Men sen kan det ju vara så att butiksägaren kanske ändå tycker det är positivt och hellre väljer någon med utbildning, men man brukar ju höra ibland att många arbetsgivare tycker att personliga egenskaper är viktigare än erfarenhet, och i det här fallet kan det säkert gälla utbildning också:)
Dock vet jag inte om omsättningen på personal är så stor i djuraffärsbranchen, känns iaf som att den är mindre än i andra butiker iaf, för jag har nog ALDRIG sett en annons där de söker djuraffärspersonal. Men det kan ju vara så att de får mång ansökningar ändå och inte behöver annonsera.. Om du inte får något jobb som djuraffärspersonal direkt, kan det ju vara en idé att ändå söka lite jobb i lite mataffärer så att du får lite kassavana.
Oj, blev lite långt, jag som bara tänkte skriva ner några tankar 
FÖr att äga en djuraffär krävs utbildning. Tror djurvård (gymnasie) är ett krav.
Sen att anställa en person som butiksbiträde i en djuraffär krävs ingen utbildning. Men jag skulle kunna tänka mig att om du får anställning i en djuraffär, utan att du har utbildning, så blir det nog svårt för dig att lyckas höja standarden utan att ha några papper/betyg på att du faktiskt har kunskap om det du vill förbättra. Hänger du med?
Det kan på så sätt bli så att de butiksägaren/övriga Medarbetare anser att de har större koll/erfarenhet eftersom de jobbat i butiken längre än dig.
Såklart behöver det inte bli så. Men jag tror tyvärr att risken är ganska stor för det. Bara ett exempel som de gånger jag gått in i djuraffär och efter att ha kollat på djuren kommenterat något om skötseln eller tex att det sitter två guldar i samma Bur, så har personalen totalt struntat i det. Trots att jag varit noga med att säga att jag är registrerad guldhamsteruppfödare.
Blev lite rörigt inlägg kanske, men ni förstår min poäng :) Det är nog inte så lätt att förändra något, framför allt inte i butiker som ägts av samma person i flera år.
Detta är absolut inget illa riktat mot dig TS! :)
Du ska ha cred för din glöd, och jag hoppas du hittar till en djuraffär som är öppen för förändringar och som vågar ta till sig och inse att de haft fel.
Lycka till! :)
// Sofia
Haha alltså det där var som om du hade skrivit om mig.. haha!!
Jag håller på att söka in till distans nu sista året och har en lägenhet som är klar den 15 oktober. Jag ska i och för sig söka mer jobb men jag jobbar på djuraffär och det är det bästa jag någonsin gjort!
Jobbar på Fäboden i Uppsala, har ingen utbildning men har fött upp djur i flera år och har haft dom flesta djuren! I och för sig är inte fäboden den där "typiska" djuraffären. Helt rätt djurtänk, inte svindyrt och gör allt som är bäst för djuren!!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se