Hamstrarna bråkade och den ene dog..
Vi köpte två vintervita hamstrar för en månad sedan. En var till barnen. I morse låg den ena död och blodig i buren.
Hur gör man nu? Ska man ha kvar bara den ena? En ny "kompis" blir väl bara ihjälbiten också.
Ånej, vad tråkigt. Beklagar! 
Vart köpte ni hamstrarna? Om det var hos djuraffär så är det där ganska vanligt, det är därför de flesta djuraffär numera säljer dem en och en för att inte få klagomål.
Hade ni sett att dem bråkat ganska mycket innan, eller kom det helt plötsligt att den ena var död? Om jag var ni så skulle jag inte köpt en ny kompis till den hamstern, inte om den är så aggressiv att den biter ihjäl en hamster. De klarade av att bo tillsammans i en månad eftersom de troligen var ungar, men vid 10-12 veckors ålder så bestämms rangordningen och det är då bråk kan uppstå. Vintervita har inte ett jättestort behov av en kompis, som t.ex. marsvin. Finns många vintervita som bor ensamma, har själv haft en och den verkade lika glad och lycklig som mina parlevande. Så jag tror din hamster kommer klara av att bo ensam utan problem
. Sen om ni vill köpa en ny hamster till dina barn, då är det npg bäst att ni har den i en annan.
Mvh Alicia.
Ja vi köpte dem från djuraffären. Vi köper nog en ny hamster till honom, och låter den bo i en egen Bur. Är det bäst att köpa en "begagnad" från tex blocket, som har bott själv? Eller kan man lika väl köpa en ny från djuraffären, och låta den på ensam.
Hur funkar det om det blir en hona (nu hade vi hanar) parar de sig direkt om de får vara tillsammans utanför buren?
Rekomenderar att köpa från en uppfödare :)
Då kan du iaf vara säker på att du har fått ett friskt & tamt djur.
Jag vet inte hur det är med dvärgar men jag antar att dom måste brunsta. Någon får gärna rätta mig då jag inte kan så jätte mycket om just dvärgar :P
Det förklarar ju saken om båda var hanar, dem bråkade troligtvis om vem som ska vara '' boss ''.
Det bästa är ju att köpa från en uppfödare tycker jag! Dem tar väl hand om hamstrar, och parar bara snälla honor, men snälla hanar. Då blir det snälla barn. Vilket djuraffären inte gör! Så, ja.. jag rekommenderar (stavning) hamsteruppfödare :)
Lycka till!
med*
Jag kollade upp olika djuraffärer, och den vi köpte ifrån har en privat uppfödare som de köper sina hamstrar av.
Det blir så mycket extrajobb att leta reda på en uppförare i närheten. Men jag förstår att det kanske är det bästa i längden.
Jag har samma problem med att hitta uppfödare :/ Men det finns alltid människor som är villiga att hjälpa :)
Baklagar sorgen förästen :(
Om man köper från uppfödare så får man ju stamtavla. & då kan man ju alltid ställa ut sitt djur vilket jag tycker är väligt roligt :) (Jag är 14) & dina barn kommer säkert att tycka att det är hur kul som helst! :)