Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1713 ggr
HamsterMarie
0

Annons :( :(

Hej, har lite panik..Gråter hittade en annons från en sidaGråter.. det stod följande:

4 st dvärghamstrar - även som ormmat

Säljer 4 st dvärghamstrar då jag måste bli av med dem snarast. 2 st agouti pearl födda augusti 2010 en hona och en hane. 1 st agouti hane född juni 2010. 1 st grå (agouti?) hona född ca mars 2010. Säljes även som ormmat, då jag hellre ser dem som mat än att bara nacka och slänga, då katten annars tar dem. Finns utanför Knivsta, men kan tas med till Upplan

Jag har komenterat och frågat om de finns kvar…. Hoppas värkligen att det inte har hänt något med de..                                                 Här är länken:

Länken är borttagen med hänvisning till PUL. Vill någon ha länken till annonsen får ni pma TS / Imasy

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men usch… Allt för många ser hamstrar som ett djur utan känslor och hjärna. Det är väldigt dåligt eftersom hamstern är ett väldigt snällt djur som ska behandlas väl.

Det är princip nästan samma sak som att mata ormar med katter, det hade folk reagerat mer på också. Detta reagerar folk också på, men inte alls lika mycket. Det är synd eftersom inga levande djur ska behöva ha ett sådant öde att bli uppäten av en orm levande.

Mycket hemskt att man skriver detta i en annons att man inte bryr sig vart djuret hamnar.

Mvh Alicia.

HamsterMarie
0

Håller med dig! Förvånad

Imasy
2

Rent krasst, är ni vegetarianer?

Zvintos
2

#1: Fast vart står det att de kommer ges till ormen levande?
Det står ju att personen hellre ser att de blir mat, än att bara avlivas och "slängs bort".

Även ormar måste äta, och det finns värre öden än att avlivas och matas till en orm när man är död.
Självklart är det ju bra om de kan få komma till hem där de blir väl skötta.
Men det är inte i alla hem de blir välskötta heller, utan kan få bo i en på tok för liten Bur, med felaktig kost och hantering.
Frågan är väl, rent krasst, vilket som är värst - att få felaktig skötsel i resten av sitt liv, eller att avlivas.

goldenhamsters
0

#3 Äter inte speciellt mycket kött.

#4 Nej det kanske inte stod, men jag antog det eftersom det finns så mycket videos på det över allt och människor som tycker det är naturligare för ormen att få levande föda.

Jag vet, verkade inte som om personen som skrev annonsen inte verkade bry sig speciellt mycket om vaet hamstern hamnade. Bara den inte onödigt skulle slängas så var väl allt bättre än det.

Jag reagerade mest på att man skriver i själva annonsen att det är okej att djuren ges som ormföda.

Jag tycker om ormar, och skulle inte haft imot att äga en om de åt något annat. Jag tycker att man ska ge ormar döda djur, inte låta ormen krama ihjäl en levande varelse.

Mvh Alicia.

HamsterMarie
0

Okej, ni har faktiskt ganska rätt. Men jag tycker ändå hon ska bry sig om att de kommer till ett bra hem och inte ett sådant hem som #4 nämde.. Oskyldig

Imasy
1

Nu är inte jag någon reptil/ormexpert, men jag har hört att många föredrar att ge sin orm död föda, för att bytesdjuret kan skada ormen rejält om det ges levande.

Det är ju många djur som äter kött. Det gör även vi. Tänkte på alla bönder som föder upp djur enbart för att bli föda åt oss tex.

UlrikaD
2

Vill bara lägga till att sedan ett tag tillbaka är det faktiskt olagligt att ge ormen levande föda.

goldenhamsters
0

#8 Är det? Hade jag ingen aning om. Fast är det inte olagligt att själv döda ett djur för att sedan ge till en orm? Kan inte tänka mig att det är lagligt att slå ihjäl en hamster. Tror inte de flesta väljer att avliva hos veterinär, dessutom kommer det väl in farligt gift i hamstern som är farligt för ormen.

Bäst är ju ändå att köpa redan döda djur som går billigt att köpa.

Mvh Alicia.

TildaH
0

Jag har aldrig haft problem med att djur säljs som föda. Som sagt, även ormar måste äta.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Zvintos
0

#9: Det är inte olagligt att själv döda ett djur.
Det finns lagar som talar om hur man får avliva och inte avliva djur.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Man får alltså själv avliva en hamster hemma genom slag mot huvudet.

Länk gällande det med levande föda till ormar:
http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/reptilerskaintematasmedlevandefoda.5.32b12c7f12940112a7c80006648.html
http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006663/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

HamsterMarie
0

Skulle aldrig kunna tänka mig att sälja mina hamstrar till ormmat..

iaf som jag skrev i komentar #6:                                                   Jag tycker ändå man ska bry sig om att de kommer till ett bra hem och inte ett sådant hem där de inte har någon aning om hur man tar hand om en hamster, hamstervadd, aldeles för liten Bur och hamstern anväds som leksak till småbarnen.  Oskyldig

TildaH
0

#12 Fast hur ska du kontrollera sådant?

Jag säger inte emot din åsikt, den är vettig, men tyvärr så har jag lärt mig från hundvärlden att bara för att en köpare låter seriös så betyder det inte att den är de egentligen. Och när djuret väl är sålt, då har köparen rätten att göra precis vad den vill. Tråkigt men lagen är sådan.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

UlrikaD
0

Om man vill hindra sina djur för att bli ormmat så är det ju bara att sätta ett vettigt pris på dem och inte skänka bort dem.

Ingen matar sin orm med en hamster för 200kr när de kan köpa andras för 20kr.

Emmny
0

Jag tycker såklart inte att man borde ge ormar levande mat , men ormar måste också ha mat ! dom flesta ger sina ormar död "mat" och det är likadant som vi människor gör , vi dödar maten för att sen kunna äta den.

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

UlrikaD
0

Varför putta upp en över ett år gammal tråd?

Emmny
0

ojjj, jag såg inte hur gamal den var , hehe sorryy :D

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !