Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1756 ggr
Ellenfyrkant
0

Satsa fullt ut?

Jag har jordens problem som jag funderat på ett tag.

Varning för ett otroligt långt inlägg med massor av tankar.

Jag vet egentligen att den enda som kan avgöra detta dilemma är jag själv, men söker hjälp i tankegågen på vägen.

Jag äger idag 13 fantastiska vintervita dvärghamster. Antalet kan stiga till MAX 20. Mina föräldrar tycker redan jag har mer än tillräckligt och förstår inte vad jag ska med så många till. Nu sitter jag i en sits där mina framtida avelsdjur är parningsbara i augusti, september - det är mina egna två senaste kullar där jag sparat ifrån båda.

Mitt "problem" är att jag älskar mina hamstrar och vill absolut inte vara utan dem, har ett så enormt stort intresse för djur och har alltid haft. Det jag kan känna är att jag vill ha MINA linjer, de jag har nu. Jag är nåt så gruvligt förtjust i temperamentet hos mina hamstrar och otroligt intresserad av avel och genetik. Men jag känner nu att jag kommit till ett vägskäl, jag kan ta MAX ett par till kullar innan jag behöver köpa in nya djur. Antinen köper jag in nya djur, därmed ökar antalet, registrerar mig och framtida kullar hos hamsterföreningen. Eller så lägger jag ner, tar ingen kull på de djur som blir "färdiga" i sensommar och låter tiden gå. Om 2 år är i så fall "mina linjer" borta. Men vem vet vad jag gör om två år, tänk om det är fördelaktigt? Tänk om jag inte har tid för 20 hamstrar om 2 år? Visst man kanske får tänka lite att ta tiden när den kommer, för jag skulle trots allt ALDRIG någonsin göra mig av med djur p.g.a. platsbrist. Ansvaret jag tagit som djurägare innebär att jag är skyldig att förse mina djur med både tid, kärlek och de kostnader som blir, utöver platsen. Och det ansvaret släpper jag aldrig någonsin. Finns intresset tar jag mig tiden och intresset går nog aldrig förlorat.

Detta kanske låter självklart, vad förlorar jag på att satsa?

Jag känner också någonstans att mina linjer försvinner på något vis… Om jag köper in nya djur blandas det ju upp så himla mycket. Samtidigt sa en god vän till mig att "Ellen, du får tänka på att dina första heller inte kom ifrån dig från början". Och jag har tänkt mycket på det för det är så sant. Det jag kallar mitt, det är det jag blivit så förälskad i, det är min lycka, mitt resultat av mitt avelsarbete. Jag känner ändå att "mitt" blir allt för avlägset. I grund och botten är det så att jag hade 4 hamstrar jag älskade högt över allt. 2 av dem har lämnat jordelivet redan. 2 har jag lyckan att ha kvar ännu en tid. Jag försöker hålla dem vid liv genom att avla på deras avkommor och jag blir så glad när deras barn växer upp och blir trevliga djur! Första kullen efter dessa underbara ursprungsdjur i min avel är snart 1 år gamla. De har barn i sin tur, vilka är den generation som snart är avelsmogna. Att jag blandar in nytt… Betyder det att jag tappar det som en gång var? :/ Alla individer förtjänar min kärlek, men kanske något orättvis så har avkommorna efter mina högst älskade vänner redan "kärleksbonus" från födseln. Detta är vad jag är rädd ska försvinna allt mer. Snart är det ju inget kvar av mina gamlingar… Samtidigt blir det ju så. Ett till vis jag tänker på är att, alla individer älskas för att de är just dem. Vissna liknar föräldrarna. En av 1-åringarna är så oerhört lik en av favvo-hamstrarna från start. Självklart håller jag henne extra kärt. Men samtidigt… Mina ursprungshamstrar var sina egna individer, sina liv. Ingen kommer någonsin att bli som dem. Och det är ju så. Jag vill inte det heller. Alla är sina egna. Jag försöker egentligen hålla något vid liv som bara lever i mitt hjärta.

Men väljer jag nu att känna att alla är sina egna individer så vill jag ha hamstrar i framtiden så kan jag se det då och köpa fler om 2 år i så fall. Väljer jag det… Då har jag förlorat mina linjer för gott.

Väljer jag att fortsätta på det fina jag har blir detta från och med då ett stort projekt som kommer att vara i flera år. Då har jag också glädjen att behålla det älskade jag hade från att jag var 16 år gammal. Men det blir aldrig detsamma.

Väljer jag det senare alternativet kan jag anpassa antalet vartefter framtiden visar sig. För jag kommer oavsett som sagt aldrig någonsin att släppa ansvaret som djurägare. Mina djur är för viktiga för det. Men återigen… De kära jag höll så hårt, kommer inte igen. Jag är fullt medveten om att jag hänger upp allt på känslor, det gör jag ofta. Det har också låst mig i många situationer, även denna.

Hjälp mig gärna att ge er syn på mitt dilemma. Detta är otroligt känslosamt och viktigt för mig.

Mvh Ellenfyrkant

goldenhamsters
0

Jobbigt läge du hamnat, det jobbiga är ju just att det också är du som måste bestämma dig för vad du ska göra.

Jag tycker att det verkar som om du vill ta kull på dina egna linjer, gör det och så får du se sen hur du känner och om du vill avla vidare på deras avkommer och köpa in nytt avelsmateria, men det kommer ju dröja några månader tills du kan avla på dem och då får du bestämma dig igen för om du vill avla vidare, om du har tid och plats för det.

Om du haft hamsterintresset och avelsintresset i flera år nu, då tror jag inte att du växer ifrån det intresset helt tvärt. Hade varit en annan sak om du var 12 år, för barn tröttnar ju på saker, men det gör inte vuxna på samma sätt som barn (om de vuxna inte har ADHD).

Tycker att du ska fortsätta avla på din linje, för det är inte kul om man ångrar sig när det är för sent. Jag avlade själv på guldhamstrar förut, hade inte alls kommit långt i min linje förrän jag fick in svältmage i min linje, fick lägga ner hela linjen då och kunde inte avla vidare, tappade då suget på att avla, ville inte köpa in nya djur och börja avla på. Har nu bara en hamster kvar från den linjen, vet inte vad jag kommer göra när den hamstern dör men jag kommer bli förkrossad. Jag tvingandes lägga ner min linje, men du har ju chansen att fortsätta på din linje. Om du älskar dina egna uppfödda hamstrar, då tycker ag att du ska ta chansen att få avla vidare på dem.

Så jag tycker att du avla vidare, men det är vad jag tycker som sagt. det är du som ska bestämma, vad du tror blir bäst.

Mvh Alicia.

Ellenfyrkant
0

Tack så mycket för att du tog dig tid att läsa och tack för din tanke!

Mvh Ellenfyrkant

lilyflower
0

Håller med #1. Om du har intresset, tid och råd så skulle jag fortsätta om jag var du. Även att dina gamla hamster aldrig kommer kunna ersättas så kommer du ju ändå ha deras avkommor och linjer hos dig och du säger att de är trevliga djur osv, det är nog värt att köra vidare på. :) men som sagt, det är helt upp till DIG och hur DU känner.

[Em_I_Am]
3

Jag tycker du ska fortsätta. Du kan ju ta det lite lugnt, inte utöka jätte mycket just nu om du känner dig lite osäker. Välja en hane eller två med omsorg. För även om man tänker och verkligen känner att ens egna är speciella och helt fantastiska (vilket de säkert också är) finns det gott om fler underbart trevliga hamstrar. Alla är de olika och ingen kan ersätta någon annan och det du skriver om dina djur tyder på att du verkligen bryr dig om och älskar dina djur tycker jag. Och vilken bättre grund kan en uppfödare ha än ett genuint intresse och en så stor kärlek till sina djur?
Det jag försöker säga och komma fram till är att alla djur är olika, men har du så trevliga och fina djur i grunden och sedan hittar en hane som har sina fördelar har du ju alla möjligheter att dels bevara det temperamentet du gillar men också utvecklas vidare. Om två år kanske du tänker tillbaka på dina gamla hamstrar som va grunden till din avel och tänker att det va tur att du valde att fortsätta annars hade du ångrat ihjäl dig om det vore för sent?

Så jag röstar för att hålla dina linjer vid liv. De är lika mycket dina fastän du väljer att ta in en eller flera nya hamstrar. För det är ju du som väljer vilka hamstrar du tar in och vilka du parar med varandra ändå.

Ellenfyrkant
0

Tusen tack! Em_I_Am, vilka visdomsord!

Jag är så blödig så jag blir rörd. :)

Mvh Ellenfyrkant

[Em_I_Am]
0

Äsch det va så lite. Hoppas du fortsätter. Det behövs dvärguppfödare! :)