Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1530 ggr
_Charlie
0

Är något fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hörde att det lät en massa från buren för en stund sedan och smög försiktigt dit och satte mig bredvid för att se vad som pågick.

Pojken som jag hämtade i förmiddags var halvt hysterisk i buren. Sprang längs med väggarna och försökte hitta en väg ut och när han såg mig sprang han omkring på bakbenen med öppen mun och fräste och högg i luften efter mig, fast mitt huvud var 30-40 cm bort från honom och jag rörde inte ens buren.

Börjar han förstå att han inte kommer tillbaka "hem till djuraffären" igen eller är något fel på honom?

Det gör ont ihjärtat att se honom så arg!

Twisted_T
1

#0 Han är rädd. Det är ofta så med djuraffärshamstrar tyvärr. De är ju inte pysslade med så mycket innan då djuraffären är öppen på dagen och hamstrar är nattdjur. Sen har de många hamstrar med och de flesta är mest ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Så jag tror inte att djuraffären var så positiv för han heller. Han är troligen inte van vid kontakt och är rädd/stressad nu när han kommit till ett nytt ställe och när du då närmar dig så blir han rädd för dig. Han är alltså inte arg, bara väldigt rädd. Låt han boa in sig ordentligt i buren nu i några dagar. Ge han mycket papper att bädda med och pilla bara i buren när du ger han ny mat och nytt vatten såklart.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

_Charlie
0

#1 Tack så mycket! Jag antog att det var så det stod till men blev så rädd att han skulle må dåligt på något sätt, det såg så hjärtskärande ut att se.

Jag har inte rört honom eller pillat något i buren sedan han kom hem, och kommer ta allt mycket mycket sakta så att han vänjer sig vid allt som är nytt och hittar trygghet.

Buren som jag byggde provisoriskt trivs jag inte med alls så han kommer få mycket större utrymme i morgon kväll när den nya är färdig, och jag ska länsa djuraffären i morgon på burinredning så att han har mycket att välja mellan.

I djuraffären bodde han tillsammans med troligtvis 5-6-7 andra hanar som alla delade på ett hus, så det har nog varit stressande för honom där också.

_Charlie
0

En annan sak jag funderar över, som nog är ganska svårt för er att säga på rak arm, men det slog mig för en stund sedan att jag aldrig fick veta hur gammal han är.

Han är ingen bebisbebis i alla fall då det fanns en Bur med yngre hamstrar i, men han är nog inte vuxen för i buren under fanns en hona och en hane tillsammans som var större än honom.

Twisted_T
0

#3 Oj herregud det låter inte alls som en seriös djuraffär. Man brukar ju få reda på åldern på sin hamster. Din kille ser ut att vara äldre än 8v(Det är vid den åldern man särar på guldhamstrar ur en kull och de ska då endast vara 1 i varje bur). En vuxen hona och hane skall bara vara tillsammans vid parningstillfället och under uppsyn hela tiden då hamstrar kan börja bråka om de är mer än 1. Han ser ju inte vuxen ut men han är inte bebis heller som sagt. Mer än så kan jag tyvärr inte svara på.

// Linn

_Charlie
0

#4 Nej det är tyvärr väldigt mycket "stoppa in mängder med djur i samma burar, burar överallt i hela rummet, och noll inredning" i den affären tyvärr. Den dräktiga honan ville jag ta med hem, men jag kände mig inte redo för ett sådant ansvar när jag stod i affären. Nu kan jag inte sluta tänka på henne. :/

Okej, men då kan han vara ca 10-12 veckor kanske?

Twisted_T
0

Sen är det ju såklart svårt att avgöra åldern på en hamster utifrån bilder. Kan vara svårt att gå efter utseende med annat än att man ser att de inte är bebisar längre. Jag har en jätteliten skrutt här hemma som alltid varit smal oavsett hur mycket mat han får. Sen har jag en hane som är större och håller vikten bra. Den mindree herrn är äldre än den större. Och min största hamster är min hona, hon är yngst av dem alla. Så det kan vara ganska vilseledande ;) Vissa hamstrar ser ju näst intill ut som bebisar hela livet.

// Linn

Twisted_T
0

#5 Nej jag förstår det. Man kan lätt få dåligt samvete för sånt. Men jag tycker du gjorde helt rätt i att du lät henne vara om du inte kände dig redo för att ta hand om en hona med ungar.

Kan vara så, de lär ju inte ha allt för gamla hamstrar i en djuraffär. Men det är som sagt svårt att svara på exakt ålder.

// Linn

Cafesinner
1

Om du långsamt vänjer honom vid att se dig som något positivt tror jag han kommer må bättre med tiden!

_Charlie
0

Ja jag förstår att det är svårt att säga utifrån en bild så där, men eftersom vi han måste ha en födelsedag så får jag ge honom en, så då säger jag att han är 10 veckor idag. :)

Jag tror att honan sattes medvetet med hanen i buren så att de skulle få fler hamstrar att sälja, annars vet jag inte varför en djuraffär medvetet skulle ha en hona och en hane i samma Bur. Även om min misstanke stämmer tycker jag det är helt fel plats för en hona att gå igenom sin dräktighet på, och för en kull att födas och växa upp på, vill de föda upp tycker jag åtminstone hamstrarna kan hållas hemma i ett lugnt hem hos ägarna i så fall.

Jag tror också han kommer vänja sig vid mig med tiden, det var just detta "utrottet" som gjorde mig rädd. Nu har han varit ute en gång till och smyyyyygit så sakta sakta omkring och nosat och tittat på mig där jag sitter en bit bredvid, och gick efter en stund tillbaka in till sin gömma. Inget utbrott. :)

Twisted_T
0

#9 Ja jag håller helt med. Tycker absolut det är fel ställe för en hona att föda ungar på speciellt om det är hon med hanen i samma Bur. Ja det är kul med de små framstegen. Han kommer börja koppla din hand till positiva saker istället för negativa när du lägger ner mat till han. Det kommer ju ta ett tag men det förstår du nog själv :)

// Linn

_Charlie
1

#10 Oh ja det får ta den tiden det tar, så länge han behöver. Han är här för att stanna och vi har all tid i världen framför oss. :)

Han har varit ute flera gånger nu och spatserat omkring, ställt sig uppepå huset och nosat åt mig. För en stund sedan satte han sig helt öppet i matskålen och åt, i stället för att moffla in i kinderna och äta i sitt bo, det såg jag som ett bra tecken. :)

Just nu verkar han ha ångrat sig om var han skulle sova i natt och har nu dragit ut allt toapapper från den förra platsen han la det i, och håller nu på att dra in det i den lilla lådan han kom hem i.

Söta lilla björn!

Twisted_T
0

Haha åh söt. Ja det kan vara så, tar ett tag innan man bestämmer sig för vad som passar bäst. De platserna de väljer ser inte alltid så jättebekväma ut i våra ögon heller ;) haha

// Linn

_Charlie
0

#12 Hehe verkligen! Minns att jag tyckte dvärghamstern var lite märklig, hon hade både hus, toarullar, tunnlar och annat i sin Bur, men hon valde att dra allt papper in i en hörna av buren och ligga där och sova i stället och använde sällan sina hus. Så ville hon ha det. :)