Guldhamster gnager på vattenflaskan
Min guldhamster Pegasus, ett halv år gammal, har börjat gnaga på sin vatten flaska väldigt mycket och ofta. Igår tittade jag på hennes tänder, och då hade hon gnagit ner hela underkäkens tänder. Har en dunabur, och det är bara "pipen" som sticker ut, och det är den hon gnagar på. Har försökt att blåsa lite på henne när hon gnagar, men hon bara rycker till lite och och vänder sig mot mig, och sen fortsätter hon. Är så orolig att hon skadar sina tänder och får svårt att äta! Vad ska jag göra för att få henne att sluta?
På bilden är Pegasus, fick tyvärr ingen bättre bild på hennes tänder, men om man kollar noga ser man att "under tänderna" är äldigt korta.
Hur ofta får hon komma ut?.
Det man kan göra är att använda vattenskål istället för flaska.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja, använd en tung keramikskål som hon inte kan välta eller gnaga på :) Hon komemr nog bita vid hålet där vattenflaskan satt då men sätt för något där som hård kartong, så får du byta ut den när den är söndergnagd :)
Att hon gnager kan bero på många saker, men det jag gissar på är att hon antingen får komma ut för lite och är rastlös eller anser att pipen är ivägen :)
Så, byt till vattenskål (tung kermaik som tidigare sagt) och låt henne få komma ut oftare, om hon redan inte får komma ut tillräckligt.
lycka till.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack för alla svar! Tidigare tog jag inte ut henne så ofta, men har börjat med det nu när hon har gnagat så mycket. Låter henne springa lite på golvet och gömmer små godisibitar under och bakom saker. Ska nog gå och köpa en keramikskål åt henne, behöver man byta vattnet mer än en gång per dag? :)
Vi hade en hmater som slet och drog i flaskan. Det blev bättre när vi bytte burströ. Tidigare hade hon toa-lätt, när vi bytte till spån så lugnade hon ner sig. Troligvis för att hon gillar att gräva ner sig i spånet och inte kunde göra det i toa-lätt ströet.
Jg tror att utevistelse endast hjälper en del, man behöver ha en rolig burinredning också. För även om man har dem utanför buren 4 timmar per dag så tillbringar de ändå 20 timmar i buren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 Man behöver inte ta ut de ofta, men minst 1 gång per dag, då kan de vara ute läänge :) Jag tar ut min hamster kl 18 och så får han vara ute till 22 (skola) eller på sommarlovet, till kanske 00.00.
Så han är ute jättemycket! Tror din hamster skulle behöva det, eller kanske en större Bur? Min hamster hade en miniduna och bet där flaska ska sitta (hade den hängandes i taket) men nu har jag en jättestor samla låda där han stormtrivs! :) Har haft honom i minidunan sen lördags till idag (resa) och när han fick komma till stora buren kutade han runt och klättrade och stojade och höll på! :)
Om du inte vill köpa ny Bur så som sagt, jag tycker du ska ta ut henne längre :) Eller köpa en tung keramikskål och se om det löser sig.
Helst ska man ju byta så ofta man kan, men en gång brukar räcka, jag byter 1 gånger per dag :) har vattenskål, men min hamster är vääldigt renlig av sig och stökar inte ner, han går på toa och håller vattnet rent, så 1 gång per dag räcker för mig. Men din tjej kanske stökar ner så då får du byta betydligt oftare :) Byt så fort det blir smutsigt bara (om du ser det då)
Kram
Mina gjorde också så i sina dunor ett tag, gnagde på pipen… Jag hängde vattenflaskan i taket istället, så att de kunde nå såklart
Sedan täckte jag för hålet med kartong eller liknande
Funkar fint för mig 
paulinabieber: Är han ute och får gå fritt då? Är jätte rädd när jag har Pegasus ute, för vi har en katt (som är snäll alltid har varit snäll mot våra hamster, men..!) och så vill jag inte att hon kryper under sängen eller något annat och börjar gnaga på sladdar..
Bine93: Smart! :) Min dunabur har en andra våning, tror du att det funkar ändå?
Nej, han har en rasthage. Har en hund som väldigt gärna vill ha honom, men han har faktiskt lärt sig att det är en gräns mellan honom och rasthagen. Så när jag hör att han går dit så ropar jag på honom så kommer han till mitt rum istället :)
#8 Ja det funkar :) Jag har också en andra vånging, så jag har satt flaskan lagom så att han kan stå på andra våningen och dricka ur pipen :)
Tack för hjälpen! Ska prova att hänga vattenflaskan i taket, och låta henne vara ute mer :)