Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1293 ggr
alvin.hamster
0

Hjälp hamster problem

Hej!
Jag har en guldhamster-hona som är 1 år och en dvärghamster-hane som är typ 4 månader.
Min dvärghamster vill para sig med min guldhamster men hon vill inte.
Går det ens att dom kan para sig??????

// Tacksam för svar!!!!Glad

Hanna
2

Varför har du dem ihop? (Som det verkar i texten). Det är väl inte så bra, eller? Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

kentis
0

Nej dom kan inte para sig, det är två olika arter! Varför tror du att dvärghamstern vill para sig?

Scorpio97
0

Du bör inte låta guldhamstern och dvärghamstern vara ihop. Guldhamstern ska leva ensam, och då blir det lätt bråk.

Dvärgar ska leva två och två, har du bara en?

Guldhamster och dvärghamster är olika arter, och kan alltså inte få ungar.

//Jessie

[Avarice]
0

Som #2 och #3 skriver, det är två helt olika arter som inte ska eller kan paras. Guldhamstrar är ensamlevande och kan innebära en livsfara för dvärghamstern så sätt inte ihop dom igen, guldhamsterhonan kan mycket väl döda hanen eller skada honom svårt.

alvin.hamster
0

Min Guldhamster är min syster´s och dvärg hamstern är min,

Men vi har dom självklart ínte tillsammans.

UlrikaD
5

#5 Om de inte är tillsammans hur kan då dvärgen vilja para sig med guldhamstern?

alvin.hamster
0

Tack för alla komentaren :)
Men jag har bara en från affären vi köpte (zoo som ligger i stan) så sa dom att dvärghamstrar gillar att vara själva :/

Nu förstår jag så jag ska prata med mina föräldrar tack så mycket :)

alvin.hamster
0

Och Dom Delar Ej Samma Bur Tack Och Lov!!!!!!!!!!!!!!

Odette
1

Djuraffärerna säger ofta så för att få dem sålda, de vill inte riskera att folk börjar komma tillbaka med djuren ifall att de skulle börja slåss..
Men dvärghamstrar ska bo tillsammans med minst 1 kompis av samma kön. Så det är alltid bäst att köpa två st på en gång, lämpligast med två syskon eller liknande.

Guldhamstern och dvärghamstern bör aldrig få chans att träffas, inte ens en kort stund. Guldhamstern kommer troligtvis att ge sig på den lilla och det kan gå riktigt illa. Så nej, de bör absolut inte träffas.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Scorpio97
0

Tyvär så säger djuraffärer att du bara ska ha en dvärghamster, för att du inte ska komma tillbaka och klaga på att dom bråkar (eller fått unagr om du råkade få fel kön). Brukar även vara en större risk att hamstrar från djuraffär börjar bråka (har själv två robbar från djuraffär, som jag fick sära på). Detta beror på att djuraffärer oftast (inte alltid, men oftast) köper in från grossist, som massavlar hamstrar utan att tänka på temperament eller sjukdomar.

Därför är det bättre att köpa från uppfödare. Då får du friska, trevliga hamstrar som kan bo ihop med andra hamstrar (:

Alla dvärgar bör dock få en chans att bo med en kompis, även om den är från djuraffär. (Kinesiska dvärghamstrar är dne enda dvärghamstern som ska leva själv, precis som guldhamstrar. Robotovskis, campells och vintervita ska leva två och två eller i grupp med samma kön)

//Jessie